۱۵ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۲۱

در گفتگو با مهر مطرح شد:

فالوده شیراز 90 ساله است/ "جوتی" ظرف قدیم تهیه فالوده

فالوده شیراز 90 ساله است/ "جوتی" ظرف قدیم تهیه فالوده

شیراز- خبرگزاری مهر: رئیس اتحادیه فروشندگان آبمیوه،بستنی و پالوده شیراز گفت: فالوده شیراز قدمتی نزدیک به 80 تا 90 سال دارد.

جلیل معینی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: استان فارس از نظر درست کردن فالوده که به آن پالوده هم گفته می شود در کل کشور حرف اول را می زند و مسافرانی در ایام نوروز که از سراسر کشور به شیراز سفر می کنند از این دسر سنتی استفاده می کنند.

وی ادامه داد: در قدیم در شیراز فالوده در ظرفی به نام "جوتی"  درست می شده که دارای قالب چوبی و دارای دو جدار بود که در فاصله بین این دو جدار یخ و نمک گذاشته می شد و با گاری در سطح شهر آن را می چرخاندند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آبمیوه،بستنی و پالوده شیراز عنوان کرد: امروز با پیشرفت تکتولوژی دستگاههای تولیدی برقی شده و فالوده به صورت صنعتی و سنتی ارائه می شود.

معینی اضافه کرد: شیراز و فارس در زمینه درست کردن فالوده هنرمندان زیادی دارد و هیچ کجای کشور فالوده  ای به تنوع و مزه شیراز ندارند.

وی با اشاره به اینکه حدود 300 مغازه فروش فالوده در شیراز وجود دارد تصریح کرد: فالوده معروفیت خاص خود را دارد و در ایام نوروز به اندازه کل تابستان بستنی و فالوده به فروش می رسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آبمیوه،بستنی و پالوده شیراز در خصوص بستنی شیراز گفت: بستنی در شیراز نیز در قدیم در ظرف جوتی درست می شده و در آن زمان از سعلب گیاهی برای درست کردن آن استفاده می شد.

کد خبر 2012007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha