۳ فروردین ۱۳۹۲، ۱۳:۴۶

مهر گزارش می دهد:

آستارا؛ نگین گردشگری ایران/ منظره‌هاي طبيعي تحسين هر بيننده‌اي را بر مي‌انگيزد

آستارا؛ نگین گردشگری ایران/ منظره‌هاي طبيعي تحسين هر بيننده‌اي را بر مي‌انگيزد

آستارا – خبرگزاری مهر: بهار در میان فصل های خدا آرامش بخش ترین فصل ها برای دلگشایی است، شهرستان مرزی آستارا در گیلان نیز در میان شهرهای استان همین ویژگی را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، وقتی خسته از دود و ماشین می‌ شوید برای رسیدن به آرامش می ‌توانید سری به کوچه باغ ها، ساحل صدف، تالاب استیل عباس آباد، گردنه  حیران و غیره بزنید.

آستارا يكي از زيباترين نواحي ايران است

آستارا يكي از زيباترين نواحي ايران است كه در شمال کشور و در استان گيلان واقع شده است، به دلیل شرايط آب و هوايي ويژه و وجود خاك مناسب قسمت زيادي از این شهرستان پوشيده از انواع رستني ها و گياهان است.

 وجود کشتزارها و جنگل هاي اين شهرستان همراه با چشم انداز کرانه هاي درياي مازندران ‌در دره مياني استان‌ هاي گيلان و اردبيل بديع‌ترين منظره‌هاي طبيعي را به وجود مي آورد و تحسين هر بيننده‌اي را بر مي‌انگيزد.

فرماندار شهرستان آستارا در این باره می گوید: منطقه حفاظت شده لوندويل يكي از زيباترين گردشگاه هاي اين منطقه به شمار مي‌آيد.

کیوان اسدپور افزود: آرامگاه پير قطب‌الدين باغچه سرا در سه كيلومتري شمال باختري آستارا، هم نشيني دريا، كوهستان، جنگل و دره هاي عميق و پرشكوه مانند گردنه حيران همراه با زندگي عشاير تالش در اين منطقه، لباس‌ هاي سنتي، آداب و رسوم خاص آنها و هزاران جاذبه‌ ديگر تنها بخشي از مكان‌ هاي ديدني و تاريخي شهرستان آستارا را تشكيل مي ‌دهند.

منطقه حفاظت شده لوندويل از زيباترين گردشگاه هاي آستارا است

وی اظهارداشت:  بازار آستارا نيز خود امروز به نوعي جاذبه براي سفر مردم مناطق مختلف كشور به اين ناحيه تبديل شده است.

فرماندار آستارا ادامه داد: مهمترين صنايع دستي اين شهرستان سبدبافي و حصيربافي، سفالگري، نمدمالي، قالي بافي، گليم بافي، صنعت ريسندگي و بافندگي و نمدمالي است.

آستارا نگین گردشگری شمال کشور با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مهیای پذیرای مهمانان نوروزی از سراسر ایران و جهان است.

شهرستان خوش آب و هوا و حاصلخيز آستارا که زيبايي دل فريب آن هر بيننده را به تحسين وا می دارد در بهاران زيباترين چشم اندازها را پيش روی ساکنان و مسافران می گشايد.

آبشار لاتون یکی از این جاذبه های خاطره انگیز است که هر ساله پذیرایی مسافران و گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشوراست.

آبشار لاتون از بزرگترين آبشارهاي طبيعي ايران است

اين آبشار از بزرگترين آبشارهاي طبيعي ايران با طبيعتي منحصر به فرد به شمار مي رود،ارتفاع آن به بيش از 100 متر مي رسد و در فاصله اي پنج کيلومتر از آبگرم کوته کومه واقع شده است.

در مسير این آبشار امروزه استراحتگاه هايي براي توريست ها و کوهنوردان ايجاد کرده اند که به ارائه خدمات مشغول هستند.

آبگرم علي داشي از دیگر جلوه های گردشگری آستارا است،اين مکان به دليل نزديکي به جاده آستارا به اردبيل و واقع شدن در يک محيط ييلاقي و خوش منظره از رونق بسياري برخوردار است و آبشاري زيبا در کنار آن وجود دارد و داراي خواص درماني بسياري است که به از بين بردن درد مفاصل، کمردرد، قولنج و تقويت اعصاب مي توان اشاره کرد.

آبگرم کوته کومه از جاذبه های طبیعی این شهرستان مرزی است

آبگرم کوته کومه از جاذبه های طبیعی این شهرستان مرزی است و گردشگران را بسوی خود فرا می خواند. اين آبگرم در روستاي کوته کومه در 9 کيلومتري از شهر لوندويل واقع شده است و از دير باز مردم براي درمان دردهاي رماتيسمي، مفاصل و همچنين از بين بردن لکه هاي پوستي استفاده می کردند.

 مسير حرکت از لوندويل به این مکان به طور کامل آسفالت بوده و در حاشيه پر آب و زلال واقع شده که امروزه اين امکان با بهره مندي از دوش، حوض، سرويس بهداشتي، آبي سالم و مفيد و خانه هاي سنتي و قديمي و اتاق هاي مجهز کرايه اي برای ارائه خدمات به مسافران لحظات پر از خاطره به وجود مي آورد. 

شهرستان مرزی آستارا علاوه بر مناظر زیبایی طبیعی دارای آثار تاریخی و بقاع متبرکه است که امامزاده ابراهيم و قاسم (ع) یکی از این نمونه هاست.

این دو امام زاده از فرزندان امام موسي کاظم (ع) هستند که در سه کيلومتري آستارا - تالش واقع شده است.

شبستان، کاروانسرا، بازار و غیره از ويژگي هاي خاص اين بقعه است که از مجهزترين مراکز مذهبي گيلان به حساب مي آيد.  هر ساله هزاران زائر براي زيارت و پرداخت نزورات به این مکان مقدس مي روند. 

بقعه پير قطب الدين از دیگر جلوه های گردشگری مذهبی است

 بقعه پير قطب الدين از دیگر جلوه های گردشگری مذهبی است، این بقعه مرقد مطهر عارف وارسته و پرهيز گار است که متوفي به سال 972ه.ق و در سه کيلومتري آستارا در روستاي باغچه سرا است و به سال 1259 ه.ش با همياري اهالي تجديد بنا شده و آجرهايش را از لنکران جمهوري آذربايجان آوردند.   

 بقعه سيد محمد دوست از دیگر جاذبه های گردشگری شهرستان مرزی آستارا است،اين آرامگاه و بقعه که اکنون زيارت اهل دل است در روستاي چلوند واقع شده متعلق به اواخر قرن هشتم ه.ق است.  در جنگ جهاني اول يکبار توسط کشتي روسي مورد اصابت گلوله توپ قرار گرفته و قسمتي از ديوارش مخروب گشته است. 

بقعه محمود خيوي در دل درختان کهن سال و تنومند شمشاد قرار دارد

بقعه شيخ تاج الدين محمود خيوي نیز سالانه پذیرایی خیل عظیمی از گردشگران است.اين بقعه متعلق به دوره ايلخانان در سال 732 ه.ق بين روستاي عنبران و ويرموني ميان درختان کهن سال و تنومند شمشاد واقع شده است.

دوستاق خانه از مراکز تاریخی آستارا است، از راه آق چاي به گيلده و نرسيده به علي داشي بالاي صخره، اتاقکي بزرگ به همراه چند اتاق سر بسته سنگي موجود است، در گذشته به عنوان زندان استفاده مي شد و قدمت این اثر مشخص نشده است. 

ساحل صدف همچون نگینی در حاشیه دریای خزر می درخشد، اين مکان که در هفت کيلومتري آستارا به سمت تالش واقع شده نخستین طرح سالم سازي در درياي خزر است.

ساحل صدف همچون نگینی در حاشیه دریای خزر می درخشد

امکانات بازي و تفريح کودکان، جدا بودن محل شناي برادران از خواهران، وجود مسافرخانه و اتاق هاي استراحت در شب، پلاژهاي عرضه خدمات، اماکن نصب چادر، اکيپ امداد، نجات غريق و ماهيگيري، مجاورت با جنگل و منطقه حفاظت شده لوندويل و از همه مهمتر وجود ماموران انتظامي، محيطي امن و دلنشين براي گردشگران بوجود آورده است.

طرق مظفري از دیگر جاذبه های گردشگری شهرستان مرزی آستارا است، در هشتمين سال سلطنت مظفرالدين شاه قاجار جاده اي شوسه از آستارا به اردبيل کشيده شد که به طرق مظفري معروف گشت.

 ديدني ترين قسمت اين جاده در بالاي پل زيباي بهارستان است که از چندين پيچ تند و خطرناک تشکيل شده و آن زمان پاسگاهي را براي حفاظت از اين مکان احداث مي کنند. يک کيلومتر بالاتر از آنجا چشمه اي از دل کوه مي جوشد که براي نوشيدن آب صف طولاني تشکيل مي شود.

قلعه شيندان از مراکز دیدنی تاریخی آستارا است، این دژ در ارتفاع 1850 متر بر فراز کوه شيندان در جاده آستارا به اردبيل، منطقه حيران بالاي روستاي ونبين و آنسوي مرز واقع شده است.

قدمت این قلعه به قبل از اسلام مي رسد به معناي محل نور که در آنجا آتشکده هاي بوده است، از اتفاقات مهم اين قلعه به قيام حمزه خان تالش (حاکم آستارا) در عهد شاه عباس صفوي مي توان اشاره کرد که حاکم اردبيل مدت 9 ماه آنجا را به محاصره در آورده و در نهايت حمزه خان با کشتي به شيروان متواري گشت.

قلعه تک آغاج که در ارتفاعات عباس آباد قرار گرفته به دوران سلاجقه مي رسد که تيمور لنگ در آنجا اتراق کرده و به سنجر آباد قشون برده است.

رئیس ستاد تسهیلات نوروزی و شهردار بندر مرزی آستارا گفت: همه ‌ساله آستارا در ایام نوروز میزبان انبوه مسافرانی است كه این شهر را به عنوان مقصد مسافرت انتخاب می ‌كنند و انتظار بحق میزبانی مناسب و در شان شهروندان ایرانی را دارند.

برنامه ریزی مطلوب برای اسکان مسافران در آستارا

علی کوهی با اشاره به اقدامات شهرداری آستارا برای پذیرایی از مسافران نوروزی افزود: برای اسكان مطلوب مسافران سه واحد كمپ اقامتی به اضافه هشت واحد هتل و مهمانپذیر موجود شهرستان بهسازی و آماده ارائه خدمات شده است.

وی اظهار داشت: امسال كمپ های اقامتی شماره یك، دو و سه شهرداری آستارا كه گنجایش اسكان بیش از 700 خانوار را دارد به امكاناتی از قبیل تلویزیون بزرگ شهری، سرویس بهداشتی، ظرفشویی مجهز و رستوران مجهز شده است.

شهردار آستارا چاپ نقشه‌ شهر برای تكریم و راهنمایی مسافران به تعداد 20 هزار برگ، چاپ پنج هزار نسخه كارت پستال جاذبه‌های دیدنی آستارا، تنظیف شهری، جلوگیری از سد معبر در ورودی بازارچه و پاركینگ بازارچه ساحلی را از دیگر اقدامات انجام گرفته شهرداری برای استقبال مطلوب از گردشگران نوروزی این شهرستان ذكر كرد.

آستارا سال گذشته دومین شهر استان گیلان در پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی بود

به هر حال شهرستان آستارا در ایام تعطیلات نوروز سال 90 با پذیرایی از 800 هزار نفر مسافر و گردشگر نوروزی  پس از لاهیجان دومین شهر استان گیلان در پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی بود.

وجود یك هزار و 200 واحد تجاری در بازارچه مرزی آستارا و نیز وجود سواحل و طبیعت بكر و نیز واقع شدن در مسیر تردد شمال غرب كشور مهمترین دلایل موثر در افزایش تعداد مسافران ورودی به شهرستان آستارا است.

کد خبر 2022053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha