۱۹ فروردین ۱۳۹۲، ۱۰:۲۴

گزارش تصویری - تشریحی/

کاهش فضای سبز توسط شهرداری بروجن/ درختان را از ریشه درآوردند

کاهش فضای سبز توسط شهرداری بروجن/ درختان را از ریشه درآوردند

بروجن - خبرگزاری مهر: منطقه وسیعی مملو از درخت در کنار میدان انقلاب بروجن توسط ماشین آلات راهسازی از جمله بیل میکانیکی و لودر توسط شهرداری بروجن زیرورو شده و به جز تعدادی شاخه و ریشه چیز دیگری بر جای نمانده است.

به گزارش خبرنگار مهر،  تعداد  بسیاری درخت که به گفته  کسبه منطقه بیش از 50 اصله بوده است در کنار میدان انقلاب شهر بروجن از ریشه درآورده شده است.

شهرداری بروجن در ایام نوروز اقدام  به  ریشه کن کردن درختان  فضای سبز کنار میدان انقلاب بروجن کرده و  همه درختان این قسمت شهر توسط بیل میکانیکی و لودر ازخاک بیرون آورده شده است.

یکی از کسبه منطقه با اعلام نارضایی از قطع درختان این قسمت شهر در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: شهرداری از فرصت تعطیلات و بسته بودن مغازه کسبه و کم بودن  مردم در خیابانها استفاده کرده و اقدام به ریشه کن کردن بیش از 50 اصله درخت توسط بیل میکانیکی کرده است.

این شاهد عینی عنوان کرد: ماموران شهرداری هنگامی که می خواستند درختان را ریشه کن کنند پوششی را در کنار پیاده رو ایجاد کردند  تا اقدام آنها در خفا باشد و کسی متوجه نشود.

یکی دیگر ازکسبه این منطقه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد: بروجن با مشکلات خشکسالی و کم آبی مواجه است و این در حالی است که درخت کاری و ایجاد فضای سبز برای بهبود کیفیت هوا ضروری است و ریشه کن کردن درختان در اصل به معنای کاهش فضای سبز در شهر است.

وی اظهار داشت: از مسئولین استان و رسانه ها درخواست داریم که مشکل به وجود آمده را پیگیری کنند.

فعال محیط زیست و منابع طبیعی در استان چهارمحال و بختیاری درگفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت اقلیمی و میزان منابع آبی در استان چهارمحال و بختیاری،  بیان داشت:  هموطنان ما در سراسر کشور با توجه وجود منابع آبی بالا در این استان انتظار دارند که سرانه فضای سبز سکونت های شهری استان چهارمحال و بختیاری به مراتب بیشتر از میانگن کشوری باشد یعنی در شمار شهرهایی که دارای سرانه فضای سبز بالایی هستند باشند.

هومان خاکپور تاکید کرد: ولی متاسفانه در استان چهارمحال و بختیاری مشاهده می کنیم که فضای سبز به ویژه در کلانشهرهای این استان از جمله بروجن و شهرکرد که کمتر رویشگاههای جنگلی دارند بسیار کمتر از مناطق دیگر کشور است.

وی تاکید کرد: سرانه فضای سبز شهرکرد و بروجن در مقایسه با استان همجوار( اصفهان) که به مراتب دارای بارش سالیانه کمتری است، کمتر است.

این کارشناس منابع طبیعی عنوان کرد: سرانه فضای سبز در اصفهان17 متر مربع است و این در حالی است که سرانه فضای سبز در شهرهای شهرکرد و بروجن در حدود 12، 13 متر مربع است.

خاکپور تاکید کرد: هنگامی فضای سبز شهرهای استان چهارمحال و بختیاری بسیار پایین تر از استاندارهای جهانی(25 متر مربع) است ، مشاهده می کنیم فضای سبز که نیز وجود دارد تخریب می شود.

وی ادامه داد: منطقه بروجن با فرونشست سفره های آبهای زیر زمینی و نشانه های بیابان زایی مواجه است.

وی اذعان داشت: در حالیکه منطقه بروجن با کمبود آب و خشکی هوا، کاهش پوشش گیاهی منطقه و... مواجه است می بینیم دستگاه متولی که خودش عهده دار توسعه و حفظ فضاهای سبز شهری است متاسفانه بخاطر بهره برداری اقتصادی و با لحاظ ملاحظات اقتصادی اقدام به تخریب فضای سبز می کند و یکباره شاهد این هستیم که ملاحظات زیست محیطی در پای ملاحظات اقتصادی یک عده خاص ذبح می شود.

هومان خاکپور با اشاره به تخریب فضای سبز منطقه کنار میدان انقلاب بروجن و ریشه کن کردن درختان، ادامه داد: فضای سبز درختی این منطقه مورد توجه بسیاری از مسافران مناطق روستایی اطراف شهر بروجن که برای تهیه مایحتاج خود وارد شهر بروجن می شدند بود ودر این منطقه استراحت می کردند، متاسفانه این فضا تخریب شده و درختان این منطقه ریشه کن شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه شهرداری بروجن به مانند شهرداریهای دیگر کشور به دنبال این توجیه نخ نما است که درختان قطع نشده است و فقط درختان انتقال پیدا می کند.

وی یادآور شد: تجارب نشان می دهد انتقال درختان به منطقه دیگر با تلفات بسیاری(بالای 80 درصد) مواجه است و در فصلی که درختان تازه بیدار شده اند، انتقال و جابجایی نمی تواند موجب رویش درختان در منطقه ای دیگر شود.

وی یادآور شد: در شهرهای توسعه یافته که با استفاده ابزارهای میکانیکی پیشرفته درختان را در می آورند و در گلدان می کارند و انتقال می دهند هم تلفات بالای 60درصد است چه برسد که در منطقه شهر بروجن درختان را با ادواتی مانند بیل میکانیکی و لودر از ریشه درآورده شده اند و این اقدام موجب از بین رفتن ریشه های مویی درختان شده و امکان اینکه در جایی دیگر مستقر شوند وجود ندارد.

کد خبر 2024829

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha