۱۶ فروردین ۱۳۹۲، ۱۲:۲۰

دور اول مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 پایان یافت/ حضور جلیلی در نماز جمعه آلماتی

دور اول مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 پایان یافت/ حضور جلیلی در نماز جمعه آلماتی

دور اول نشست ایران و کشورهای 1+5 در آلماتی پس از حدود دو ساعت و نیم مذاکره دقایقی پیش پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر، دور اول مذاکرات ایران و گروه 1+5  که صبح امروز با حضور سعید جلیلی و کاترین اشتون به همراه نمایندگان 6 کشور در هتل ریکسوس آلماتی آغاز شده بود، پس از حدود دوساعت و نیم مذاکره دقایقی پیش پایان یافت. 

جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که سرپرستی هیات ایرانی را در مذاکرات هسته ای بر عهده دارد پس از پایان دور اول مذاکرات با هیات همراه به منظور شرکت در نماز جمعه عازم مسجد جامع آلماتی شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی روز گذشته در آستانه دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 گفته بود: آنچه که امروز ملت ما انتظار دارد تصحیح رفتارهای آمریکاست نه گفتارش و مذاکرات فردا آزمونی است برای مشخص شدن رفتار آنها که آیا حق غنی سازی اورانیوم را برای ایران می پذیرند و یا حق ملت ایران را انکار می کنند؟

وی افزود: نکته مثبت مذاکرات آلماتی 1 این بود که دیدیم آن‌ها (1+5) از این موضع (سرسختانه و منفی) خود دارند فاصله می‌گیرند. به همین خاطر است که می‌گوییم مبادا آن موضع دچار اشتباه محاسباتی شود و ابراز امیدواری کرد، در آلماتی 2 آنها فاصله بیش‌تری از مواضع غلط گذشته پیدا کنند. در عین حال ایران نیز با رویکرد مثبت و باز به آلماتی آمده است.
 
علی باقری معاون سعید جلیلی و عضو تیم مذاکره کننده نیز دیروز از پیشنهادهای مشخص و راهگشای ایران در این دور از مذاکرات خبر داد.
 
 سید عباس عراقچی معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی، حمیدرضا عسگری مشاور وزارت خارجه و رسول موحدیان سفیر سابق ایران در لندن سعید جلیلی را در این سفر همراهی می‌کنند و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست هیات 1+5 را بر عهده دارد. 

همچنین وندی شرمن، نماینده آمریکا، سایمون گس، نماینده انگلیس، ما ژائوشو، نماینده چین، سرگئی ریابکوف، نماینده روسیه، ژاک اودیبر، نماینده فرانسه و هانس دیتر لوکاس، نماینده آلمان در این مذاکرات هستند.
 
در مذاکرات آلماتی یک که هشتم و نهم اسفند 1391  در این شهر برگزار شد ، طرفین توافق کردند که پس از گفت‌وگوهای کارشناسی و فنی  در 28 اسفندماه در استانبول بار دیگر در فروردین ماه در آلماتی مذاکره کنند.
 
گروه 1+5 در مذاکرات آلماتی یک، در پیشنهادی جدید به ایران خواستار تعلیق فعالیت غنی‌سازی 20 درصدی ایران و محدود شدن فعالیت‌های جاری در تأسیسات فردو شده بودند و در مقابل وعده کاهش تحریم ها را مطرح کردند.

مذاکرات آلماتی 2 هشتمین دور مذاکرات ایران و ا+5 از تابستان 87 تا کنون است . 
 
 
 
 
کد خبر 2025937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha