۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۸:۱۳

«مردمسالاری دینی از منظر مقام معظم رهبری» در نمایشگاه کتاب رونمایی شد

«مردمسالاری دینی از منظر مقام معظم رهبری» در نمایشگاه کتاب رونمایی شد

مولف کتاب «مردمسالاری دینی از منظر مقام معظم رهبری» در نشست رونمایی از این کتاب در نمایشگاه کتاب اظهار داشت: بر مبنای نگاه مقام معظم رهبری مردمسالاری دینی چیزی متفاوت از جمهوری اسلامی نیست،‌ بلکه بخش پنهان جمهوری اسلامی را نمایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب «مردم‌سالاری دینی  از منظر آیت‌الله خامنه‌ای» عصر امروز یکشنبه 15 اردیبهشت با حضور مهدی سعیدی نویسنده این کتاب در غرفه مرکز اسناد انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب برگزار شد.

سعیدی در این نشست با بیان اینکه این اثر را  در حوزه مبانی اندیشه سیاسی در اسلام گردآوری کرده است اظهار داشت: تلاشم در این بود که با این کتاب مطابق فرمایش های مقام معظم رهبری مقوله مردمسالاری دینی را که مدلی از حکومت در جهان است شرح و نوع حکومت حاصل از آن را تبیین کنم.

وی با بیان اینکه این کتاب در 7 فصل تنظیم شده است گفت:‌ مفاهیمی ماننددموکراسی‌،‌ حکومت دینی،‌ مشروعیت و کارآمدی در این اثر شرح داده شده است و سعی کردم در کنار این تعریف ها نشان دهم چرا که هیچ نظریه سیاسی نمی‌تواند بدون خاستگاه سیاسی مطرح شود. همچنین در این کتاب‌ جایگاه انسان در اسلام و نیز جایگاه حکومت تبیین شده و سعی شده به این سوال پاسخ داده شود که چرا  مردمسالاری دینی  را می‌توان به عنوان مدلی از حکومت پذیرفت.

سعیدی ادامه داد: در این کتاب سعی کردم به این مساله نیز پاسخ بدهم با کدام نگاه می‌توان از مردمسالاری دینی سخن گفت و به همین خاطر نظریات مختلف درباب امکان مردمسالاری دینی را نیز در این اثر واکاوی کردم که برای این منظور نظریات مختلفی متعلق به عبدالکریم سروش‌، مهدی بازرگان، اکبر ‌گنجی و سعید حجاریان را مطرح و در مقابل آن نظر مقام معظم رهبری را نیز معرفی کردم.

وی ادامه داد: سعیم این بود تا در این اثر نشان دهم که نظریات سیاسی رهبری تفاوتی با نظریات سیاسی حضرت امام(ره) ندارد و مکمل و تعمیق‌دهنده آن است، و در واقع نمایش دهنده ابعاد ناپیدای اندیشه سیاسی ایشان است است.

سعیدی در ادامه با بیان اینکه جوهر مردم‌سالاری دینی از مشروعیت مردمی نشأت می‌گیرد گفت:‌ طبق نظریه سیاسی حضرت امام(ره) در دوران غیبت رأی ملت جایگاه ویژه‌ای دارد،‌ به طوری که افرادی که از میان صاحبان صلاحیت به قدرت می رسد،‌ باید از طریق رأی مردم به حکومت برسند و بر مبنای نظریه رهبر معظم انقلاب اسلامی اگر این افراد کارآمدی لازم را نداشته باشد‌، سیستم و فرد جایگاه لازم خود را از دست خواهد داد.

وی در پایان گفت: در تحولات دولت اصلاحات، توسعه سیاسی در صدر برنامه‌‌های کشور قرار گرفت، و با گرایش نخبگان سیاسی آن دوران،‌ نظریات سیاسی غرب در جامعه رواج پیدا کرد در این شرایط مقام معظم رهبری وارد صحنه شده و نظرات سیاسی اسلام و ابعاد مردم‌سالاری را را شرح داد و عنوان کرد که مردمسالاری دینی چیزی متفاوت از جمهوری اسلامی نیست،‌ بلکه بخش پنهان جمهوری اسلامی را نمایش می‌دهد.

کد خبر 2047874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha