۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۹:۴۲

بنیادی تصریح کرد:

گیلان دارنده رتبه نخست ایران در کشت مکانیزه برنج

گیلان دارنده رتبه نخست ایران در کشت مکانیزه برنج

رشت – خبرگزاری مهر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اعلام اینکه گیلان دارنده رتبه نخست ایران در کشت مکانیزه برنج است، گفت: امسال 45 هزار هکتار از شالیزارهای این خطه با ماشین نشا می شود که نسبت به سال گذشته 20 تا 25 درصد افزایش را نشان می دهد.

ایرج بنیادی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: کاهش سختی کار، صرفه جویی در وقت، کاهش هزینه های تولید و افزایش محصول از مهترین مزایایی کشت مکانیزه برنج است.

وی همچنین با ورود ماشین آلات نوین به شالیزارها دیگر برنج محصول رنج نخواهد بود، اظهارداشت: روش مکانیزه برنج 50 درصد هزینه های جاری کشت برنج را نسبت به روش سنتی کاهش می دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان با اعلام اینکه هم اکنون 27 واحد بانک نشا در استان ایجاد شده است، گفت: طرح مکانیزاسیون برنج باعث افزایش محصول می شود.

وی تاکید کرد: کشت مکانیزه در شالیزارهایی صورت می گیرد که طرح تجهیز، تسطیح و یکپارچه سازی در این مزارع  انجام شده باشد.

بنیادی با اشاره به اینکه از مجموع 238 هزار هکتار شالیزار استان تاکنون 67 هزار هکتار تجهیز شده است، افزود: شالیکاران 170 هزار هکتار  استان چشم به راه اجرای طرح تجهیز، تسطیح و یکپارچه سازی هستند.

 وی در ادامه دلائل فراگیر نبودن کشت مکانیز در استان را شامل تامین آورده شخصی کشاورزان و شرکت ها ی خدمات مکانیزاسیون،کمبود تسهیلات بانکی و کمبود ماشین آلات کشاورزی عنوان کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان اظهارداشت: مکانیزاسیون کشاورزی به معنای مکانیکی کردن عملیات کشاورزی است و دارای دو معنای عام و خاص است که معنای خاص آن فقط شامل تکنولوژی ماشینی و مسائل مرتبط با آن در کشاورزی است در حالیکه معنی عام مکانیزاسیون تمامی مسائل و تجزیه و تحلیل های کلی مرتبط با کشاورزی و مدیریت آنها را شامل می شود.

وی تصریح کرد: مکانیزاسیون، استفاده از تکنولوژی روز در کشاورزی برای توسعه پایدار است و اهداف مکانیزاسیون را می توان به افزایش تولید، کاهش هزینه ها، کاهش سختی کار کشاورزی و افزایش جذابیت آن، افزایش بهره وری از نیروهای کارگری، افزایش کیفیت کار زراعی و امکان انجام آن در کمترین مدت زمان و  انجام به موقع عملیات کشاورزی برشمرد.

بنیادی یادآورشد: مکانیزاسیون در دو مبحث فنی و اقتصادی مطرح می شود، در بعد فنی مسائل مربوط به ماشینی کردن کشاورزی و در بعد اقتصادی مدیریت مناسب برای افزایش درآمد و کاهش هزینه ها مد نظر قرار می گیرد.

کد خبر 2049012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha