۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۶:۳۷

در رونمایی یک کتاب مطرح شد؛

خاتمی آبراهام لینکلن را شهید دانست، اما ایران همچنان محور شرارت بود

خاتمی آبراهام لینکلن را شهید دانست، اما ایران همچنان محور شرارت بود

نويسنده كتاب «سياست خارجي در دولت خاتمي» در نشست رونمايي از اين كتاب گفت: دولت خاتمی تلاش كرد از دادن شعارهای ساختارشكنانه در نظام بین‌الملل جلوگیری كند و حتی آبراهام لینكلن را شهید نامید، اما همه اینها در حالی رخ داد كه دولت وی از سوی آمریكا به عنوان محور شرارت معرفی شد.

به گزارش خبرنگار مهر كتاب «سیاست خارجی در دولت خاتمی» عصر روز پنجشنبه 19 اردیبهشت در سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی كتاب و با حضور نویسنده این كتاب، ابوالفضل صدقی رونمایی شد.

صدقی در این مراسم در سخنانی با اشاره به اینكه تدوین این كتاب در ادامه سلسله برنامه‌های مركز اسناد انقلاب اسلامی درباره سیاست خارجی ایران صورت گرفته است، اظهار داشت: من پیش از این كتاب سیاست خارجی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 68 را نوشته‌ام و در آن اصول سیاست خارجی ایران بر مبنای الگوی حضرت امام (ره) را مطرح كردم كه  قاعده نفی سبیل، حمایت از مستضفعان عالم، اصل دعوت، اصل ام‌القرای جهان اسلام و... از مهم‌ترین مواردی بود كه در این راستا مورد توجه من قرار گرفت.

صدقی همچنین به تالیف كتاب سیاست خارجی ایران در دوران سازندگی اشاره كرد و گفت: پس از تالیف كتاب سیاست خارجی در دوران سازندگی به فكر تالیف كتاب سیاست خارجی در دوران اصلاحات افتادم. در دوران پس از پایان جنگ تحمیلی سئوالی در سیاست خارجی ما مطرح بود كه آیا سیات خارجی اصولگرا و ارزشگرا می‌تواند منافع ملی ما را تامین كند یا نه. در دوم خرداد و پس از پیروزی آقای خاتمی هم این اصل رونق گرفت كه برای تامین منافع ایران باید به سمت سیاست تنش‌زایی روی آورد و به عبارت دیگر باید اصول را كمرنگ كنیم تا به یك كشور عادی در صحنه بین‌الملل مبدل شویم.

این نویسنده افزود: كتاب «سیاست خارجی در دولت خاتمی» به دنبال پاسخ به این سئوال بود كه آیا سیاست خارجی مبتنی بر تنش‌زدایی  و گفتگو در هشت سال اصلاحات موفقیت آمیز بوده یا خیر؟ فرضیه ابتدایی ما در این اثر این بود كه هرچند سیاست تنش‌زدایی توانست منزلت ما را در بین دولت‌های غربی و عربی افزایش بدهد، اما نتوانست یك دستاورد راهبردی برای ما به ارمغان بیاورد. به عبارت دیگر سیاست خارجی تنش‌زدای آقای خاتمی اگرچه فرصت‌های سیاسی و اقتصادی را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم كرد، اما نتوانست مسائل راهبردی ما را حل و فصل كند.

صدقی ادامه داد: دولت خاتمی تلاش كرد از دادن شعارهای ساختارشكنانه در نظام بین‌الملل جلوگیری كند و صحبت از كوتاهی دیوار بی‌اعتمادی به میان آورد و رئیس جمهور وقت نیز آبراهام لینكلن را شهید نامید و همه اینها در حالی رخ داد كه دولت وی از سوی آمریكا به عنوان محور شرارت معرفی شد و اسم ایران نیز از لیست كشورهای حامی تروریسم خط نخورد.

وی با ذكر خاطره‌ای از مذاكرات اتمی ایران و اتحادیه اروپا گفت: نقل شده است كه جك استروا، وزیر خارجه وقت انگلستان در مذاكرات گفته بود كه همانطور كه یك ساعت دیواری بدون باتری قادر به فعالیت نیست، باید باتری تاسیسات اتمی ایران را نیز از درون آن بیرون كشید، ولی یوشكا فیشر وزیر خارجه وقت آلمان در حالی كه سیگارش را در زیر سیگاری خاموش می‌كرد در پاسخ به او گفته بود كه باید این تاسیسات را مانند این سیگار له كرد و از بین برد.

صدقی ادامه داد: من در این كتاب نشان دادم كه سیاست تنش‌زدایی بدون پشتوانه قدرت هیچ ارزش راهبردی ندارد و این یعنی نظام بین‌الملل به هر شكل به دنبال تحمیل منافع خودش به كشورهای جهان سوم است.

وی در پایان به بخش‌بندی كتاب خود اشاره كرد و گفت: این كتاب در بخش نخست كلیات مفهوم سیاست خارجی و ساختار تصمیم گیری درباره آن را شرح داده است و پس از برشمردن اجمالی تحولات سیاست خارجی ایران د دروان آقای‌ هاشمی به بررسی سیاست خارجی دولت خاتمی در دو دوره ریاست جمهوری وی پرداخته است و به موضوع مسئله تاسیسات اتمی ایران، جزایر سه گانه  و كشف معادن نفت و گاز در دریای خزر توجه نشان داده است. در ادامه نیز مبانی نظری سیاست خارجی ایران تبیین و عنوان شده است كه اگر ایران می‌خواهد در نظام جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد خوردن قهوه و خندیدن در میان دیپلمات‌ها كاری را از پیش نمی‌برد و باید قابلیت‌های دفاعی و اقتصادی و سیاسی كشور را تقویت كرد.

کد خبر 2051051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha