۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۱۹

سرمایه‌گذار خارجی به کمک "حکمی برای جنین" می‌آید

سرمایه‌گذار خارجی به کمک "حکمی برای جنین" می‌آید

عابدین مهدوی کارگردان "حکمی برای جنین" با اشاره به اینکه تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران داخلی در نهایت موفق به حمایت از این فیلم نشدند از سرمایه‌گذاری دو نهاد خارجی برای ساخت این اثر خبر داد.

عابدین مهدوی عکاس و مستندساز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: "حکمی برای جنین" یک اثر داستانی و مستند با موضوعی بسیار متفاوت است که فیلمنامه این اثر را خود نوشته‌ام. هرچند قرار بود در ابتدا این فیلم با تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شود اما آغاز پیش‌تولید این کار با نوسانات دلار در کشور همراه شد و با توجه به اینکه بخش‌هایی از این فیلم باید در اروپا تصویربرداری شود، هزینه برآورد شده برای ساخت سه برابر شد و این مسئله ما را با مشکل مواجه کرد به گونه‌ای که مجبور به توقف پیش‌تولید این کار شدیم و این مرکز نیز از حمایت خود از ساخت این فیلم سینمایی انصراف داد.

مهدوی با اشاره به اینکه هرچند تعدادی از تهیه‌کنندگان در بخش خصوصی از ساخت این فیلم اعلام حمایت کردند اما موفق به دریافت مجوز برای ساخت این فیلم نشدند، ادامه داد: در واقع فیلمی که با تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی توانست مجوز ساخت بگیرد ولی بعد از انصراف این نهاد از تهیه کار، این بار با حضور تهیه‌کننده خصوصی و با این بهانه که کارگردان صلاحیت ساخت فیلم ندارد، مجوز ساخت نگرفت. علاوه بر آن بخش خصوصی هم نتوانست بودجه لازم برای ساخت فیلم را فراهم کند.

این هنرمند فعال در زمینه حقوق بشر گفت: هرچند امکانات چندانی برای آغاز پیش‌تولید "حکمی برای جنین" نداشتیم اما برای آن که حامیان خارجی خود را از دست ندهیم، مجبور شدیم تصویربرداری بخش‌های از این فیلم را با آغاز سال نو شروع کنیم.

این عکاس و مستندساز ادامه داد: هرچند کاهش بودجه به کیفیت فیلم ضربه خواهد زد و با توجه به اینکه به عنوان یک مستندساز به دنبال کیفیت بالا در آثار خود هستم، اما ترجیح دادم که کیفیت فیلم پایین بیاید اما "حکمی برای جنین" ساخته شود. مشکل دیگری که در به تعویق افتادن این فیلم برای ما رخ داد، این بود که سرمایه‌گذاران خارجی اعتماد خود را نسبت به ما از دست داده بودند و ما تلاش بسیاری کردیم تا این اعتماد را دوباره به دست آوریم.

وی توضیح داد: "حکمی برای جنین" یک فیلم سینمایی با 170 سکانس است، همین مسئله سبب شد تا بسیاری از منتقدان اعلام کنند که متن این فیلم، یک فیلمنامه نبوده و قوانین نگارش متن برای سینما را به هم زده است. اما باید بگویم که هرچند سکانس‌های فیلمنامه زیاد است اما زمان هر سکانس بسیار اندک است. این فیلم ترکیبی از مستند و درام است و داستان آن درباره ذات وجودی انسان و برگرفته از بخشی از خاطراتم از جنگ عراق است. خاطراتی که با دغدغه اصلی من که همان کودکان جنگ است تلفیق شده است.

کارگردان فیلم مستند "بچه‌های مدرسه دازان" گفت: این فیلم سینمایی که هیچ گونه نگاه سیاسی به اتفاقات روز دنیا ندارد، به سه گروه از افراد که هرچند برای کمک به مردم در جنگ حضور دارند اما جانشان همیشه در خاطر است می‌پردازد؛ گروهی که شامل پزشکان، خبرنگاران و مردم بومی منطقه جنگی است که برای برقراری صلح تلاش می‌کنند.

مهدوی ادامه داد: برای نگارش فیلمنامه "حکمی برای جنین"تمامی فیلم هایی که در سال 2002 تا امروز درباره جنگ ساخته شده بررسی کرده و حتی در برخی از موارد با کارگردانان این فیلم‌ها نیز ارتباط برقرار کردیم، اما مسئله مهم این جاست که سوژه ای که در این فیلم پیگیری می شود، کاملا بکر و دست‌نخورده است.

کارگردان فیلم مستند "هائیتی زنده است" با بیان این مطلب که در حال حاضر برنامه‌ریزی لازم برای ساخت دکور مناسب برای فیلم انجام شده و با توجه به داستان فیلم، سکانس های اکشن این فیلم در ایران تصویربرداری خواهد شد، توضیح داد: بخش‌هایی از فیلم در اروپا ساخته می شود، البته تصویربرداری سکانس هایی از این فیلم آغاز شده و در داخل کشور در حال انجام است. علاوه بر حضور من به عنوان تهیه کننده و کارگردان، دو شرکت خارجی نیز به عنوان سرمایه‌گذار با ما همکاری کرده که از آن جمله می‌توان استودیو صلح حقوق بشر در کشور سوئیس اشاره کرد.

وی درباره دلیل حمایت نکردن نهادهای دولتی از ساخت این فیلم گفت: هر چند در ابتدا قرار بود این فیلم سینمایی با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شود، اما بنا به دلایلی این مرکز از حمایت برای ساخت فیلم انصراف داده و اعلام کرد که تصمیم نهایی خود را برای چگونگی حمایت از این فیلم اعلام خواهد کرد، اما تاکنون خبری از سوی این نهاد به ما اعلام نشده است. البته طی جلسه ای با مدیران فارابی از سوی این نهاد درخواست حمایت کردیم، میرعلایی بعد از مطالعه طرح بسیار از آن استقبال کرد اما به دلیل نبود بودجه برای تولید فیلم در این بنیاد، نتوانستند حمایت مالی از ما داشته باشند.

عابدین مهدوی در پایان با تشکر از تلاش‌های هوشنگ توکلی به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان سابق این فیلم سینمایی، اعلام کرد: تهیه‌کنندگی "حکمی برای جنین" در ایران تنها برعهده من است و هیچ فرد دیگری مسئولیتی در این زمینه ندارد. البته من از تجربیات دوستانی که زمانی در این پروژه با ما همکاری می‌کردند اما دیگر در گروه نیستند، استفاده خواهم کرد.

کد خبر 2053576

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha