۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۱۹

فرزندان شهیدان باقری و تندگویان در گفتگو با مهر؛

دعوای امروز مسئولان برای ماندن در قدرت است/ می‌خواهیم رقابت کم‌هزینه و سالم را نشان دهیم

دعوای امروز مسئولان برای ماندن در قدرت است/ می‌خواهیم رقابت کم‌هزینه و سالم را نشان دهیم

در سال های اخیر جریان های در کشور تلاش کردند تا فرزندان شهید را افرادی رانت خوار، میراث خوار نشان دهند، ائتلاف شاهدان هوایی تازه در نظام جمهوری اسلامی است، مردم در شرایط فعلی تشنه صداقت هستند، عده‌ای جنگ نرفته درصددند گفتمان شهدا را مصادره کنند، آمده ایم شعار را تبدیل به شعور کنیم، در انتخابات ریاست جمهوری از شخص حمایت نمی کنیم تابع گفتمانیم، رقابت انتخاباتی سالم و کم هزینه را به نمایش می گذاریم، حضور مداوم پلیس و نیروهای امنیتی، امنیت جامعه را برهم می زند، رئیس جمهور آینده دروغ نگوید و ... مهمترین بخش های گفتگوی مشروح دبیر و عضو شورای مرکزی ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی با خبرنگار خبرگزاری مهر بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از ثبت نام برخی فرزندان شهداء برای شرکت در انتخابات شورای شهر تهران، ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی چندی پیش در بهشت زهرا و در کنار گلزار شهدای گمنام و شهدای 72 تن با قرائت میثاق نامه ای به طور رسمی موجودیت خود را اعلام کرد. اعضای این ائتلاف قرار را بر این گذاشتند تا با ارائه لیستی تحت همین عنوان راه پدران شهیدشان در خدمت‌گزاری به مردم را ادامه دهند. آنچه در ادامه می آید مشروح گفتگوی خبرگزاری مهر با مهدی باقری، دبیر و محمد مهدی تندگویان، عضو شورای مرکزی این ائتلاف است.

سوال: به عنوان اولین سئوال، بفرمائید چه ضرورتی احساس کردید که دست به تشکیل ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی زدید ؟

فرزندان شهدا فارغ از تعلقات سیاسی می خواهند خدمت کنند

مهدی باقری ، دبیر ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی: یکی از دلایل اصلی تشکیل این ائتلاف این بود که فرزندان شهدا از دوران طفولیت به مرحله جوانی رسیده اند و می توانند یکسری حرف ها و ایده ها را مطرح کنند، فصل مشترکشان هم با شهدا این است که آنها هم در دوران جوانی وارد عرصه دفاع مقدس شده اند و یک الگوی مدیریتی موفق از خود بر جای گذاشتند.در واقع ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی حاصل یک دغدغه و فکر برای ایجاد فضایی بود که بچه های شهدا بتوانند فارغ از هرگونه سلیقه سیاسی و علایقی که دارند دور یکدیگر جمع بشوند و به هم افزایی بپردازند.

امروز فرزندان شهدا به عنوان گروه های مرجع برای مردم تعریف می شوند. همین که در کوچه و خیابان مردم مطلع می شوند که فلانی فرزند فلان شهید است برای حل مسائل و مشکلات به او رجوع می کنند . از این جهت بسیاری از فرزندان شهدا جزو گروه های مرجع در جامعه به حساب می آیند . در حالی که جامعه برای حل مشکلاتش به ما رجوع می کند ،  سیاسیون عمده علایقشان به ما این است که یا در یادواره های پدرانمان با ما عکس بیندازند و یا در انتخابات بیایند و از ما تأییدیه ای برای ورود به عرصه بگیرند. بر این اساس  فرزندان شهدا تصمیم گرفتند حول محور دغدغه ای که دارند و آن هم تبیین شیوه مدیریتی شهدا است جمعی را تشکیل بدهند.

عده‌ای جنگ نرفته درصددند گفتمان شهدا را مصادره کنند

در واقع ما از یک سو هم احساس خطر کردیم. ما احساس کردیم در سال های اخیر گفتمان شهدا در حال مصادره و ربایش توسط دو گروه است . یکی گروهی هستند که تاکنون حتی از کنار گوششان یک گلوله هم شلیک نشده و هنوز فکر می کنند خط مقدم جنگ اهواز است و گروه  دیگر آنهایی هستند که داعیه دارند که توفیق حضور در جبهه ها را نداشتند و یا به دلایل و مشکلات شخصی نتوانسته اند در 8 سال دفاع مقدس حضور داشته باشند.

سوال: شما در سخنان خود به فرهنگ مدیریتی شهدا اشاره کردید ، فکر می کنید اگر این فرهنگ مدیریتی عملیاتی شود چه تغییری را می توان شاهد بود ؟

باقری: گفتمان مدیریتی شهدا همان گفتمان انقلاب اسلامی است. در صورتی که این فرهنگ مطرح و به کار گرفته شود بسیاری از رویه ها را اصلاح خواهد کرد و اتفاقات خوب را به دنبال خواهد داشت.
 در این بین نکته ای که حائز اهمیت است این است که تنها فردی که گسترش دهنده این گفتمان است رهبری است. مثال بارز این موضوع هم فرمایش اخیر ایشان درباره شیوه انتخاب رئیس جمهور اصلح است.

رهبر معظم انقلاب در این باره اشاره کردند که رئیس جمهور باید مومن، انقلابی و با عزم و همت جهادی باشد. لازم به یادآوری است که شهدا مومن به اسلام و خداوند متعال بودند و در بحث ایمان نشان خداترسی داشتند و در کارها تقوا پیشه می کردند. درباره انقلابی بودن هم باید گفت که بسیاری از  شهدا یا در بطن انقلاب بودند و یا در جریان وقوع انقلاب شکوهمند سال 57 به آن پیوستند و انقلابی شدندکه عزم و همت جهادی شاخصه اصلی آنها بود.

دعوای امروز مسئولان برای ماندن در قدرت و منصب است

یکی از مثال هایی که می شود در مورد فرهنگ مدیریتی شهدا زد این است که  در 8 سال دفاع مقدس دعوا برای رفتن و پشت پا زدن به منصب و قدرت بود در حالی که امروز عمده دعوا در بین مسئولان ما، دعوا برای ماندن بر منصب و قدرت است. در هیچ کجای دفاع مقدس نمی بینید که فرمانده ای درخواست بدهد که جای دیگری را بگیرد. غالباً در دفاع مقدس تکلیف بر این بوده که پستی را قبول نکنند نه اینکه تکلیف را بر ورود به عرصه و رقابت برای کسب مسئولیت به هر قیمتی بدانند.

سوال :قدمت تشکیل این ائتلاف به چه مدتی بر می گردد ؟ در واقع از چه زمانی احساس کردید که باید این ائتلاف شکل بگیرد ؟

محمد مهدی تندگویان، عضو شورای مرکزی ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی: خانواده ها و فرزندان شهدا واقعاً در جامعه ساری بودند و سعی داشته اند که به وظایف خود در قبال اجتماع به بهترین شکل ممکن عمل کنند. در فعالیت های تخصصی و اجتماعی فعالیت های فرزندان شهدا و ایثارگران مشهود بود. اما در زمانی احساس کردیم که این تلاش ها به سهو یا به عمد در جامعه انعکاس داده نمی شود . لذا بحث ائتلاف حرکتی است که عملکرد این افراد به مردم نشان داده شود و حضورشان در جامعه پررنگ تر شود. شاید تا امروز فضای معرفی این افراد در جامعه به وجود نیامده بود. ایده تشکیل ائتلاف شهیدان انقلاب اسلامی شاید مربوط به بیش از یک سال گذشته است که گروهی از فرزندان شهدا که عمدتاً فرزندان سرداران شهید و شهدای صاحب نام هستند از حدود 9 سال پیش فعالیتی برای جمع کردن فرزندان شهدا در کنار یکدیگر آغاز کردند تا به ایده پردازی، تصمیم گیری های جمعی و حمایت ها و اعلام مواضع بپردازند.

در ابتدا یکی از خروجی های مثبت  این کار این بود که ما توانستیم از حال یکدیگر با خبر شویم و از طرفی هم توانستیم به مشکلات و معضلاتی که بعضاً فرزندان و خانواده های شهدا با آن درگیر هستند بپردازیم.
متاسفانه باید به این مساله اشاره کرد که در سال های گذشته در بین برخی افراد دیدی به وجود آمده بود مبنی بر اینکه فرزندان شهدا و یا خانواده های آنها جزو معضلات جامعه هستند درحالیکه  ما با عملکردمان نشان دادیم که نه تنها این افراد جزو معضلات جامعه به شمار نمی روند بلکه می توانند تمام معضلات را هم برطرف کنند. چون بچه ها ما هم تخصص های لازم و متعددی دارند و هم مطمئنیم که جزو متعهدترین افراد این جامعه هستند.

ما آمده ایم که ابتدا خدا را باور دلها کنیم. یعنی پیوند اولیه ما با خداست این همان اتفاقی است که در ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی رخ می دهد.  در ساله های اولیه انقلاب نه منصب نه قدرت و نه ساماندهی درستی وجود داشت. فقط امامی آمد که خدایی بود و به باور خدایی قلب های مردم نشست و در پی آن انقلاب صورت گرفت. ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی بر این باور است که حالا بار دیگر این تلنگر لازم است.

ما احساس می کنیم که در حال حاضر در جامعه یک غفلت خدایی به وجود آمده است. همین که ما بتوانیم خدا را باور دل های مردم کنیم بار دیگر شرایط به همان شکل گذشته برمی گردد چه در تبعیت از سرچشمه های دینی که خدا به آن دستور داده و جامعه ما از آن بهره مند است و چه در حاکمیت، قوا، تخصص و... . وقتی بنده قرار است خدمت کنم و این خدمت برای خدا باشد در این صورت پست، سمت، جایگاه و این موضوعات نه ارزشی دارد و نه مهم است و به قول امام علی (ع) از عطسه بزی بی ارزش تر است.

آمده ایم شعار را تبدیل به شعور کنیم

عده ای مارا متهم می کنند به اینکه شعار می دهیم . باید بگویم فرزندان شهدای عضو ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی اهل شعار نیستند بلکه باقیمانده نسلی هستند که شعار را تبدیل به شعور کرد.
انچه که بسیاری آن را شعار می دانند و تکرار انها را شعار دادن تلقی می کنند ما با پوست و گوشت و استخوانمان زندگی کرده ایم.  ائتلاف ما بر این اعتقاد است که حتی اگر جنگ به وجود نمی آمد جامعه ما صاحب افرادی بود که امنیت و آرامش را حاکم می کردند اینها موضوعاتی هستند که جامعه امروز تشنه آن است. ما دلمان می خواهد که مردم در خانواده، زندگی، روابط اجتماعی و روابط اقتصادی خود از یک امنیت قابل قبولی برخوردار باشند و با آرامش زندگی کنند. آن چیزی که باعث شد شهدای ما جانشان را برای آن بگذارند همین ایجاد امنیت و آرامش در جامعه بود.

شما اگر در حال و هوای ان سال دقیق شوید می بینید که جامعه ایران در زیر موشک و گلوله و توپ دشمن به لحاظ روانی از احساس امنیت بیشتری برخوردار بود . زیرا جامعه به جوانان خود که در جبهه ها می جنگیدند اطمینان داشتند .

ما معتقدیم به وجود اوردن احساس امنیت در جامعه به مراتب موثر تر و کارامد تر از القای امنیت از طریق حضور نیروهای انتظامی در سطح شهر و معابر است .ما امروز شاهد کشیده شدن  تنش های محیط بیرونی جامعه به درون خانواده ها هستیم  و جامعه و زندگی روزمره شهری ما هم به این تنش ها مبتلا شده است . ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی آمده است تا علاوه بر رفع این تنش ها امنیت و آرامش را به مردم بازگرداند. هرچند اگر قرار باشد ما و نسل بعدی مان جانشان را برای این کار بگذارند.امروز جبهه ها، جنگ ها و خاکریزها متفاوت است اما ما فرزندان کسانی هستیم که خاکریزها، جنگ ها و مردم را خوب می فهمیدند. عرق و غیرت شهدا باعث شد که آرامش و امنیت برای مردم حاصل شود در حالی که به خوبی می دانید در آن دوران همه دنیا مقابل ما ایستاده بودند.
 
سوال : در این مقطع سوالی که مطرح می شود این است که ایا هدف اصلی این ائتلاف ، انتخابات شورای شهر است   ؟

ائتلاف شاهدان مثل عده ای نان به نرخ روز خور نیست

تند گویان : انتخابات هدف غائی ما نیست. بلکه ما بر این اعتقادیم که موضوع انتخابات شوراهای شهر در برابر ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی اصلاً محلی از اعراب ندارد . چون خط فکری شهدا نه حزبی بود، نه جناحی و نه گروهی بلکه قصه، قصه خدمت بود. بر این اساس است که می گوییم این موضوع فراتر از انتخابات است چون در انتخابات ها یک رسم بدی وجود دارد چون تقریباً همه کاندیداهای شرکت کننده دارای مواضع خاصی هستند و متأسفانه برخی نان را به نرخ روز می خورند. ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی آمده است که نان را به نرخ قبلی اش به مردم بدهد. ما نیامده ایم که شعار بدهیم و مانند برخی احزاب و گروه ها در مواقع مختلف رنگ عوض کنیم و نام دیگری را بر خود نهیم. ما پیوندمان چیز دیگری است و ائتلاف کرده ایم تا همه افراد با سلایق، اندیشه ها و رویکردهای مختلف تحت عنوان فرزندان شاهد دور یکدیگر جمع شوند و نظرات خود را مطرح کنند. قرار نیست سلایق سیاسی در این ائتلاف تأثیرگذار باشد بلکه درد ما درد مشترک با مردم است.

ما هوای تازه ای در نظام جمهوری اسلامی هستیم . آمده ایم تا به کشور و مردم سلام دیگری بکنیم و کار ما خدمت به مردم و فدا شدن برای آنها خواهد بود ، ما از پدرانمان فدا شدن را اموخته ایم و  این را حتی به نسل های بعد از خود هم خواهیم آموخت .چون این موضوع در ریشه ها و اصالت ما قرار دارد. هر چند به ظاهر جوانیم اما اعتقاد ما این است که از بسیاری از مدیرانی که به ظاهر پیر هستند پیرتریم. آنچه ثابت می کند که ما به وظایف خود عمل خواهیم کرد عملکردمان است.

سوال: ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی صرفاً در تهران برای انتخابات شوراها لیست خواهد داد یا اینکه بنا دارید در انتخابات شهرستان ها و استان های مختلف کشور هم حضور داشته و به ارائه لیست بپردازید؟

تندگویان: ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی می تواند شامل یک ائتلاف فراگیر در کشور باشد چرا که در حال حاضر بیش از 360 هزار نفر در کشور فرزند شهید داریم که با عمده این افراد ارتباط مویرگی برقرار کرده و تشکل خود را از این طریق می توانیم توسعه دهیم. یکی از  حرکت های  خودجوشی که طی 9 سال اخیر از سوی فرزندان شاهد برگزار می شود مراسم گرامیداشت یاد پدران آسمانی است که هر ساله در 13 رجب فرزندان شهید با حضور در گلزار پدرانشان شاخه گلی را به آنها نثار می کنند. این حرکت از سوی فرزندان شاهد به صورت خودجوش کلید خورد و هیچ گونه حمایت دولتی را هم به دنبال نداشت. تست هایی را هم برای ارتباط با شهرستان ها و حتی روستاها داشته ایم که از طریق موضوع پدران آسمانی دنبال شده است.

عده ای در سال های اخیر تلاش کردند فرزندان شاهد را میراث خوار و رانت خوار نشان دهند

موضوع بعدی این است که در سال های اخیر جریان های در کشور تلاش کردند تا فرزندان شهید را افرادی رانت خوار ، میراث خوار نشان دهند . به در این زمینه  همت مضاعفی در بین دوستان ما شکل گرفته است برای اینکه به همه تهمت ها و موضوعات کذبی که عده ای مطرح کرده اند پاسخ دهند. نگاه ما این است که فرزندشهید  پیش از هر چیز بر اساس تخصص ها و توانمندی هایش مورد قضاوت قرار گیرد . به جرات می گویم که تخصص و توانمندی فرزندان شاهد در حال حاضر چندین برابر افراد هم سطح خودشان در جامعه است . 10 درصد جامعه نخبگان کشور به فرزندان شهدا تعلق دارد که این آمار ، امار قابل توجهی است .  بنابراین در شبکه خدمت رسانی به مردم در ابعاد مختلف بچه های ما مشغول به فعالیت هستند این افراد چندین حسن دارند اولاً اینکه شبکه پاکی را تشکیل داده اند، در ثانی  در بطن و عمق مردم و اجتماع حضور دارند و دسترسی های خوبی در بافت مردمی دارند. این شبکه ها امروز در سراسر کشور شکل گرفته اند و در صورت نیاز بتوانیم از آن استفاده کنیم. شبکه ما شبکه ای پاک، یکدست و مردمی است که دردشان، درد مردم است.

شبکه فرزندان شاهد را در سراسر کشور داریم و به آن مفتخریم.  ضمن اینکه برای به دست آوردن و ایجاد چنین شبکه ای پول های آنچنانی هم هزینه نکرده ایم. این شبکه از ابتدا موجود بود و دردهای مشترک باعث شد که به یکدیگر نزدیک شده و پیوند بخوریم. اینکه بخواهیم در انتخابات پیش رو از شخصی حمایت کنیم اصلاً مطرح نیست و از ابتدا هم این موضوع را در شأن فرزندان شاهد و ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی نمی دانسته و نمی دانیم چون ما دوست نداریم مصادره شویم و به هیچ کس هم اجازه چنین کاری را نخواهیم داد. در مدل تبلیغاتی و انتخاباتی ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی نشان خواهیم داد که می توان انتخابات را سالم و بدون ارائه شعارهای غیرواقع بینانه و هزینه های گزاف برگزار کرد.

پایبندی ما به نظام برای همه ثابت شده است و هر کسی در این زمینه شکی دارد یقیناً خودش را زیر سوال می برد.خونی که در خانواده و زندگی فرزندان شهدا جاری است اجازه خیانت کردن و پشت کردن به اهداف و آرمان های نظام را نمی دهد. چطور می شود فرزند شهیدی را که پدرش برای تامین امنیت و حفظ تمامیت ارضی این کشور جان خود را از دست داده است با برچسب هایی چون اقدام علیه امنیت ملی و غیره علامت دار و منزوی کرد .ما نمی گوییم که صاحبان این کشور و انقلاب هستیم بلکه می گوییم همه چیزمان را برای انقلاب و کشور گذاشته ایم و حق داریم که از صدای خود برای فریاد کشیدن مشکلات جامعه استفاده کنیم .

امروز جامعه باید باردیگر به جوانان اعتماد کند

در سال ها اول جنگ ، جامعه و حاکمیت به جوانان خودش که پدران ما بودند اعتماد کرد که نتیجه این اعتماد حفظ تمامیت ارضی و احساس امنیتی است که ما امروز در سایه آن زندگی می کنیم . امروز برهه و مقطعی است که دوباره جامعه باید به جوانان خودش که فرزندان همان جوانان دیروز هستند اعتماد کند. همان طور که مردم به شهدا بدون آنکه آنها تخصص خاصی در ادامه جنگ و یا کشور داشته باشند، اعتماد کردند بار دیگر نیازمندیم که این اعتماد مردم نسبت به فرزندان همان شهدا شکل گیرد تا عملکرد موفق و روشنی در ادامه راه پدرانمان از خود بر جای بگذاریم.

سوال: با توجه به شکل گیری ائتلاف شاهدان و اینکه شما در انتخابات ریاست جمهوری فردی برای کاندیداتوری ندارید ممکن است در صورت نزدیکی یکی از کاندیداها با شاخص ها موردنظر شما از وی حمایت کنید؟

در انتخابات ریاست جمهوری از شخص حمایت نمی کنیم تابع گفتمانیم

مهدی باقری: لزوماً قرار نیست که ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو از شخص یا کاندیدای خاصی حمایت کنیم. ما تابع گفتمانی هستیم که مبتنی بر خدمت، مدیریت جهادی و فرهنگ ایثار و شهادت باشد. در واقع ما برای جایگاه ریاست جمهوری ،بر اساس نگاهی به فرهنگ مدیریتی شهدا ، استانداردی را ترسیم کرده ایم . حال هر فردی که بتواند خودش را به این گفتمان و ویژگی ها نزدیک کند طبیعتاً به گفتمان مورد نظر ما هم نزدیک است. ما بر این اعتقادیم که همه افراد و گروه ها باید بیایند و در عرصه حضور پیدا کنند.

سوال: آیا  لیستی که از سوی ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی ارائه خواهد شد شامل 31 نفر در تهران خواهد بود یا اینکه قرار است با تعداد افراد کمتری در قالب یک لیست و یا عضویت در دیگر لیست های انتخاباتی ارائه شود؟

تندگویان: اصلی ترین موضوعی که فرزندان شهدا روی آن تاکید دارند برگزاری انتخاباتی پرشور است که به دنبال خود فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحقق حماسه سیاسی را عینیت ببخشد. ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی هم در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد تا شعاری که در ابتدای سال جاری مطرح شد محقق شود.

برنامه ای برای انتخابات شوراهای شهرستان ها نداریم

ما یک لیست مستقلی ذیل عنوان ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی در انتخابات شوراهای شهر تهران ارائه خواهیم کرد و در حال حاضر برنامه ای برای شهرستان ها نداریم و امیدواریم در آینده این حرکت توسعه یابد.
این که ائتلاف کارش را از تهران آغاز کرده است به این دلیل است که اشراف مان به مسائل شهری در حال حاضر فعلا در سطح تهران است. چون معتقدیم اگر قرار است وارد عرصه ای شویم باید به مشکلات و معضلات آن بخش به درستی واقف باشیم. لذا در حال حاضر این امکان وجود نداشت که بتوانیم در سطح کشور این برنامه را پیدا کنیم.

لیست ائتلاف هنوز تکمیل نشده است اما فکر نمی کنم که به 31 نفر برسد. ضمن این که ما به دنبال این نیستیم که چند نفر را برای شوراها معرفی کنیم. در حال حاضر تقریبا 47 نفر از فرزندان و خانواده های شهدا و ایثارگران برای انتخابات شوراهای شهر تهران داوطلب شده اند ما رزومه این افراد را گرفته ایم و در حال بررسی هستیم. افراد برتر در بین کاندیداهای موجود به شورای سیاست گذاری دعوت شده و صحبت هایی با آن ها صورت گرفته است سعی خواهیم کرد که افراد با تجربه و دارای تخصص که در بخش های مخلتف می توانند انجام وظیفه کنند را در لیست قرار دهیم. ضمن این که دلیلی هم ندارد بخواهیم بگوییم همه این افراد توانایی حضور در شورای شهر را دارند. ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی به دنبال این است که به صورت واقع بینانه لیست خود را برای انتخابات شوراها ارائه کند نه بر اساس حضور یک سری اسامی.

سوال: هزینه های ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی برای حضور در انتخابات شوراها و فعالیت تشکیلاتی از چه منابعی تامین می شود؟

تندگویان: تمامی حرکت های ما تاکنون به صورت خودجوش انجام شده است. حساب های مشترکی به اعضا و افراد اعلام شده و هر کس به میزان توان و مناسبات کاری که دارد مبلغی را در حساب مذکور شارژ می کند و تمامی هزینه های ما از این محل تامین می شود. حقیقتش این است که ما اصلا نمی خواهیم هزینه ای داشته باشیم بلکه می خواهیم به دیگران یاد بدهیم که با هزینه های جزئی می توان کارهای بزرگی انجام داد. در حال حاضر هزینه های ما در حد پرداختن اجاره یک دفتری است که اعضا و فرزندان شهدا در آن جمع می شوند و به تبادل نظر می پردازند. ما بر خلاف انچه در سال های اخیر مد شده است ، ستاد مردمی نداریم ، بلکه مردم واقعی جامعه ستادهای ما هستند؛ مردمی که هر لحظه اراده کنند ما در اختیار انها هستیم و انها به ما رجوع می کنند .

رقابت انتخاباتی سالم و کم هزینه را به نمایش می گذاریم

تبلیغاتی هم اگر بنا باشد از سوی ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی در انتخابات صورت بگیرد بیشتر بر مبنای امکانات و اتفاقاتی خواهد بود که هر چه بیشتر بتوان آن را به صورت رایگان تمام کرد. قصد ما این است که می خواهیم نشان دهیم برگزاری انتخابات سالم و کم هزینه چگونه است حتی اگر اعضای ما انتخاب نشده و وارد شورای شهر نشوند تعبیر ما این نیست که بازنده هستیم چون حتی اگر بتوانیم این فرهنگ را نهادینه کنیم برنده خواهیم بود.

هر انتخاباتی قواعد و قوانین خاص خودش را دارد به خصوص در این دوره که انتخابات شوراها با ریاست جمهوری همزمان شده است. ما آمده ایم که این اتفاق را سالم رقم بزنیم و نشان بدهیم که در زمینه تبلیغات و مخارج کار را می توان سالم پیش برد. اگر هم وارد شورا بشویم نشان دهنده آن است  که مردم هم به این اتفاق و تبلیغات سالم پاسخ مثبت داده و به آن اقبال دارند.

سوال: در صحبت هایتان اشاره کردید که برخی تلاش دارند فرزندان شهدا را میراث خوار و معضل جامعه نشان بدهند. پاسخ شما به عنوان فرزندان شهدا شاخص دفاع مقدس به این گونه موضوعات چیست؟

تندگویان: یکی از اتفاقات خوب و افتخارات ما این است که در همه اقشار از کسبه، کارمند گرفته تا سران نظام و سران سپاه و... شهید داریم . یعنی از بافت اجتماعی طبقه پائین جامعه گرفته تا هر مدل فرهنگی،  شهید و فرزند شهید داریم .در همه مدل قومیت ها و حتی ادیان در کشور شهید و فرزند شهید داریم. این یک پیوند زیباست و بر همین اساس ما فرزندان و خانواده های شهدا اقشار را به خوبی می شناسیم چون با همه اقشار جامعه در ارتباط هستیم. بر همین اساس مدل بهره برداری ما از فضای اجتماعی متفاوت با دیگران است. چون حداقل اینگونه بوده که از ابتدا در زندگی یک خلاء مشخص داشته ایم و این خلاء باعث شده که درد مردم را چند برابر احساس کنیم لذا خودمان را همیشه جزو بافت مردم می دانیم.

متاسفانه مصادره های ابلهانه ای نسبت به شهدا صورت گرفته است

به هیچ عنوان جامعه دیدگاهش نسبت به فرزندان شهدا میراث خواری، مالکیت انقلاب و کشور و موضوعاتی از این دست نیست. بلکه مصادره هایی که به صورت ابلهانه نسبت به شهدا صورت گرفته این دیدگاه را به وجود آورده است. مردمی که در کنار ما زندگی می کنند به هیچ عنوان چنین برداشت هایی نسبت به ما ندارند تازه ما را هنوز مرجع، محل دعوا و رجوع کارهایشان می بینند. هشدار ما نسبت به مسئولان این است که چرا ارتباط کم رنگی برای فرزندان شهدا وجود دارد و با وجود مراجعات مردمی محلی برای رفع مشکلات مردم از سوی آن ها موجود نیست. مردم ما را می شناسند و به ما اعتماد دارند چون در میان آن ها هستیم این هم در همه اقشار قابل ملاحضه است. امیدواریم این اتفاق در رده های بالاتر بیفتد یعنی مسئولان صرفا از شهدا در تبلیغات، انتخابات و سخنرانی ها استفاده نکنند بلکه از آن چه شهدا برجای گذاشته اند در زندگی، عملکرد و مسئولیت هایشان بهره بگیرند. علم و پرچم ما مشخص است و امیدواریم دیگران به این سمت بیایند وقتی کسی عدول کند از آنچه به عنوان ارزش ها و معیار ها تعریف کرده ایم حتی اگر در بین خودمان باشد او را کنار خواهیم گذاشت.

باقری: یکی از اصلی ترین دلایلی که افراد و جریان های مختلف سعی در مصادره فرزند یا فرزندان شهدا می کنند این است که فرزند شهید بودن یک موهبت الهی است. این موضوع نه اکتسابی است و نه قابل انتقال، فقط خواست حضرت حق است که فردی فرزند شهید تلقی شود. لذا نکته اصلی که برخی به دنبال آن هستند تا مصادره اش کنند همین موهبت الهی است.

سوال: در این میان چه تضمینی وجود دارد که شما بتوانید از عهده مدیریت برآیید؟

باقری: عمده دغدغه ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی احیاء گفتمان مدیریتی شهدا است. ما این داعیه را داریم که گفتمانمان گفتمان شهداست چرا که شناخت ما از آن ها نسبت به شناخت جامعه متفاوت است.

تندگویان: حضرت امام جمله ای دارند که می فرمایند: «شهدا کارنامه هایشان نورانی است». خانواده ها و فرزندان شهدا نیز کارنامه هایشان را خودشان رقم می زنند. یقینا اگر فردی در داخل ما وجود داشته باشد که عملکردش متناقض با معیارهای تعیین شده از سوی شهدا باشد با او بیشتر برخورد صورت خواهد گرفت. ما حتما با عملکردمان به مردم خدمت گزاری را اثبات می کنیم. این ها صرفا حرف و شعار نیست چون اگر افراد ساعت ها سخنرانی کنند و عملکردشان مناسب نباشد شعارهایشان تاثیرگذار نخواهد بود. اتفاقی که در حال حاضر در جامعه ما اتفاق افتاده این است که ارتباط بین اقشار و خادمین مردم از بین رفته است. ما میخواهیم این دسترسی را بوجود بیاوریم چون برخی از آدم هایی که در سمت های مختلف مشغول به فعالیت هستند واقعا دیگر خادم مردم نیستند.

حضور مداوم پلیس و نیروهای امنیتی، امنیت جامعه را برهم می زند

میخواهیم این را به مردم بگوییم که ما فرزندان جنگ و جبهه نیستیم بلکه فرزند کسانی هستیم که امنیت و آرامش را برای جامعه به همراه می آورند. تشخیص و فهم ما از آرامش در خانواده خیلی بیشتر از مابقی افراد است چون خودمان این دغدغه اساسی را همواره داشته ایم. ما میدانیم در جامعه ای که حضور نیروهای امنیتی کمتر باشد امنیت بیشتری ایجاد می شود چون حضور مداوم پلیس و این نیروها در سطح جامعه خود امنیت روانی جامعه را بر هم می زند و باعث نا امنی است. ما برای امنیت خانوادگی، امنیت فکری، امنیت اقتصادی، امنیت اجتماعی و همه موضوعاتی که مربوط به مسائل و دغدغه های مردم در این حوزه ها شود حاضریم جانمان را بگذاریم. دیگر جبهه و جنگی وجود ندارد بلکه الان ما می جنگیم تا مردم امنیت داشته باشند.

سوال: ظرفیت و محدوده اختیارات شورای شهر مشخص است آنچه بعضا شما به آن اشاره کردید در برخی موارد خارج از عهده وظایف شورای شهر است و در برخی دیگر در چند سال اخیر با مقابله دولت با شورای شهر و شهرداری مواجه شد و عملا امکان تحقق آن وجود نداشت. چه برنامه ای دارید که بتواند حداکثر ظرفیت شورای شهر را به کارگرفته و از تقابل های احتمالی جلوگیری کند؟

تندگویان: ما فعلا قصد نداریم که درصدد نقد عملکردها برآییم. اولا معتقدیم که ظرفیت های شورای شهر در جمهوری اسلامی دیر به کار گرفته شد اما باز هم اصل بر این است که «شرف المکان بالمکین» آدمی که در آن جایگاه قرار می گیرد می تواند اهمیت آن جایگاه را مشخص کند نه اینکه مسئولان قبلی نتوانسته اند کاری انجام دهند بلکه به گفته شما محدودیت ها و محذوریت ها زیاد بوده است ولی اگر ما در هر جایگاهی قرار بگیریم و با اعتقاد به خدا و پشتوانه مردمی محکم بایستیم قطعا موفق خواهیم شد اگر نسل اولیه ما در شورای شهر نتوانست آن را به جایگاه واقعی خود برساند، حتما نسل بعدی این کار را انجام خواهد داد. شورای شهر به نظر ما هم در جایگاه واقعی خودش نیست و اصلا هیچ تعریف واقع بینانه و با شناخت مناسبی از آن وجود ندارد لذا باید در این زمینه صف شکنی پیدا شود. در این صورت حماسه آدم ها برای شرکت در این واقعه هم بیشتر خواهد شد.

تاکید بر تلاش برای افزایش ظرفیت ها و قابلیت های شوراها

ما باید با ایجاد تعامل بین دولت، شهرداری ها و شورای شهرهای کشور ظرفیت ها و قابلیت های شوراها را به کار بگیریم.در این صورت می توان نسبت به قوانینی که مردم از آن بیشتر بهره مند می شوند اقدام در خور شأنی انجام داد و اگر این تصور بوجود بیاید که ما از این قوانین به نفع مردم استفاده می کنیم و محکم بر مواضع خودمان ایستاده ایم جایگاه خودمان را پیدا خواهیم کرد. این که چقدر به ما کمک خواهد شد و چقدر دچار درگیری خواهیم شد به همت عالی ما بستگی دارد.

سوال: مهمترین رئوس برنامه های ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی برای شوراها چیست؟

تندگویان: در سطح تهران هم با توجه به این که در نهادها و سازمان های مختلفی که در بخش شهری فعالیت می کنند حدود 1500 فرزند شهید مشغول به کار در این حوزه ها داریم از همین بدنه ما نقاط ضعف و مشکلات مردم که در طی این سال ها ایجاد شده و عمدتا دردهایی هستند که مردم به آن دچار شده اند، مشخص کرده ایم و متخصصین هر حوزه را مشخص کرده و با آن ها پیوند خورده ایم. در حال حاضر جزئیات کاملی از مشکلات شهری تهران جمع آوری کرده ایم و برای هر کدام از آنها پاسخی داریم و در آینده هم برای شهر تهران حرف و مطلب داریم.

برای رفع مشکلات تهران برنامه داریم

در حال حاضر بافت های مختلف شهر تهران را شناسایی کرده ایم، از مردم آمارسنجی کرده ایم و معتقدیم که لزومی ندارد وقتی درباره آینده حرف می زنیم بهینه سازیمان مبتنی بر تخریب وجود داشته است باشد. بلکه می شود با حفظ بومیت بافت و ارزش ها در سطح شهر تهران اقداماتی صورت داد که در نهایت منجر به ایجاد آرامش برای مردم شود. موضوع ترافیک و آلودگی هوا یکی از دغدغه های اساسی و همیشگی مردم است همه امیدوارند که روزی فرارسد که در شهری سالم زندگی کنیم. البته نهادهایی در این حوزه متولی هستند که ما ممکن است در شورای شهر زیاد ذی نفوذ در آن ها نباشیم ولی حداقل از لحاظ تئوریک و تحقیقات پر از مطلب و ایده هستیم که می توانیم آن را در اختیار نهادهای مسئول قرار بدهیم. حتی برای ایجاد آرامش روانی در شهر تهران که یکی از دغدغه های فعلی مردم تهران هست ایده و برنامه داریم حتی آمادگی داریم که مقالات و تحقیقات خود را در اختیار رسانه ها و جراید قرار دهیم.

باقری: در نشست خبری ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی موضوعی تحت عنوان مسئله یابی محلات را مطرح خواهیم کرد چرا که برخی از مشکلات در تهران مربوط به موضوعات کلان و بخش عمده ای از آن مربوط به معضلات، مسائل و مشکلات محلات تهران است. برای رفع مشکلات محلات برنامه داریم که در نشست های بعدی بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

سوال: از بین همرزمان شهدا و افراد شناخته شده جبهه و جنگ که برخی از آنان مسئول هستند آیا همراهی با ایده شما مبنی بر تشکیل ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی صورت گرفته است؟

همرزمان شهدا از شکل گیری ائتلاف شاهدان استقبال کردند

تندگویان: تا کنون هیچ کس نبوده است که از شکل گیری ائتلاف حمایت نکند. یعنی همرزمان شهدا در سپاه، ارتش و نهادهای دولتی که موضوع تشکیل ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی را شنیدند از آن استقبال کردند و گویی جزو اتفاقاتی بوده است که سال ها آرزوی تحقق آن را می کشیدند. همه آن ها به ما کمک کردند و در اتفاقات چند روز اخیر شوراها حضور پررنگی داشتند و به همه نهادها توصیه کردم و هم کنار ما ایستادند. اگر بخواهیم اسم ببریم شاید درست نباشد اما هیچ کس از بچه های ایثارگر و فرماندهان جبهه را نمی شناسم که به ما کمک نکرده باشند.

سوال: آیا امکان فعالیت ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی برای انتخاباتی نظیر مجلس و ریاست جمهوری در آینده می توان متصور بود؟

تندگویان: ما مدیران موفق و خوبی می توانیم باشیم، پشتوانه های ما هم مشخص است ائتلافمان را هم رسما اعلام و معرفی کرده ایم و وابستگی مان را هم نشان داده ایم. اصلا موضوع ریاست جمهوری، مجلس و انتخابات نیست. ما به نظام یادآوری می کنیم  که در اتفاقی که با عنوان انقلاب اسلامی افتاده است اگر از نیروهایی نظیر اعضای ائتلاف ما استفاده نشود، پس از چه کسانی بهره خواهند برد. این موضوع را با عملکرمان هم نشان داده و خواهیم داد.

گامی برای ریاست جمهوری برنداشته ایم

این طور نیست که ما گام برداشته ایم و بخواهیم که رئیس جمهور شویم اصلا این گام بی ارزشی است. ما گام برداشته ایم که به همه نشان دهیم حضور داریم حضورمان پررنگ، تخصصی و کاملا ارزشی است. اگر انقلاب و مملکت از چنین نیروهایی بهره بگیرد پس از چه کسانی می خواهد استفاده کند. اگر در جایی نشان دهیم که عملکرد درستی نداریم و به ارزش ها پایبند نیستیم حتما با ما برخورد کنند حتی خودمان قبل از آن ها برخورد خواهیم کرد. پیش بینی ما این است که جامعه خود به سمت استفاده از این نیروهای متخصص و متعهد خواهد آمد، حال این اتفاق چقدر زمان خواهد برد خود مسئله است.

سوال: دولت های مختلف اقداماتی را در قبال خانواده ها و فرزندان شهدا داشته اند که مشخصا می توان به اقدام دولت نهم و دهم در سفرهای استانی در برگزاری جلسه ای اختصاصی با خانواده های شهدا و ایثارگران و اعطای نشان ایثار به برخی از آنان اشاره کرد. کدام دولت عملکرد بهتری در این زمینه داشته و نقد شما به دولت ها چیست؟

تندگویان: این سوالی است که در جوابش باید از بوق های معروف تلوزیون استفاده کرد بهتر است پاسخش را هم بگذاریم برای بعد از انتخابات. اتفاقا نمی خواهیم نقدی به دولت ها داشته باشیم و بگوییم فلان دولت. در همه دولت ها تذکراتمان یکسان بود. باید اشاره کنم که خط، نماد و راه معلوم است با راه و پرچم نمی توان بازی کرد. اگر دولتی هم چهار سال چنین کاری انجام بدهد بالاخره در چهار سال بعدی مردم موضوع را متوجه می شوند لذا نمی توان استفاده ابزاری را همیشه ادامه داد. امروز هم اگر کسی متوجه این موضوع نشود قطعا تاریخ متوجه خواهد شد.

دولتی که همه عملکردها را زیر سئوال برد امروز باید تماما مورد نقد مردم قرار گیرد

هر شخصیتی و هر دولتی که نمایش نامه بازی کند خودش منفورترین آدم نظام خواهد شد. این موضوع نه به دولت و نه به شخصیت خاصی بر می گردد. نماد و الگو مشخص است و بهتر است که با آن بازی نکنیم مردم از نمایش نامه و حرکت واقعی سردرمی آورند. بنابراین نمی توان مردم را همیشه در یک بازی نگه داشت چون عملکرد واقعی آدم ها بالاخره مشخص می شود. حال این که این دولت یا دولت های گذشته چقدر به نمادها نزدیک بوده اند و چطور عمل کرده اند را بهتر است بگذاریم تا مردم تصمیم بگیرند. ولی دولتی که تشکیل شد و از روز اول تمام عملکردهای قبل از خودش را در همه ابعاد زیر سوال برد حالا باید از مردم پرسید که نظرتان درباره این دولت چیست. این مبتنی بر همان نگاهی است که این دولت همه را با آن نقد می کرد. این هم یک نگاه واقع بینانه است چون وقتی من دیگران را در همه ابعاد نقد می کنم باید خودم هم بایستم و در همه ابعاد نقد شوم. مردم این جایگاه را دارند و ما هم بخشی از بدنه این مردم هستیم.

هشدار ما به همه افراد و شخصیت ها این است، فردی که می خواهد رئیس جمهور شود به هیچ وجه از شهدا، خانواده های آن ها، فرهنگ ایثار و شهادت و... استفاده بی معنی و بدون اعتقاد نکند. چون بلایی به سرش خواهد آمد که دیگر آبرویش را نمی تواند جمع کند. کاری نکنیم که با توسل به فرهنگ و ایثار شهادت به جایگاهی برسیم اما به آن اعتقاد نداشته باشیم. تاریخ ثابت کرده که افراد در این صورت به منفورترین فرد تبدیل خواهند شد این هشدار حتی برای خود ما هم صدق می کند. من آمادگی نقد از طرف همه مردم را دارم و امیدوارم دولت مردان ما هم این همه ادعا چنین ظرفیتی را برای انتقاد ایجاد کنند.

سوال: توصیه شما به عنوان فرزندان شهدا به دولت مردان و به خصوص رئیس جمهور آینده چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم، رئیس جمهور آینده دروغ نگوید

تندگویان: بسم الله الرحمن الرحیم، دروغ نگویند. صداقت در حال حاضر اتفاقی است که در این جامعه گم شده است مردم در شرایط فعلی تشنه صداقت هستند لذا باید به آن ها راست گفت و همان چیزی که هست را عنوان کرد. باید از ارائه شعارهایی که امکان تحقق آن وجود ندارد پرهیز شود.

رئیس جمهور نباید از خودش مدل ایجاد کند برای آن که آن را با عنوان مدل واقعی انقلاب اسلامی معرفی کنند. چون امروز ما در دنیایی قرار داریم که در یک جزیره شخصی نیست که بتوان گفت من یک مدل را معرفی می کنم به عنوان مدل انقلاب اسلامی. باید با فرهنگ ها و مردم دنیا اهل تعامل باشیم ولی تحت سلطه هیچ کس نباید قرار بگیریم.

باید با فرهنگ ها و تمدن های پاک دنیا تعامل داشت

نمی توان همیشه در تخاصم با دنیا قرار داشت. صداقت، پاکی، پایبندی به ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و تعامل با همه فرهنگ ها و تمدن های پاک دنیا موضوعاتی است که جامعه امروز ما واقعا به آن نیاز دارند ضمن این که بخشیدن امنیت در همه ابعاد به مردم یکی از ضروریات جامعه امروز است چرا که این امنیت در حال حاضر از بین رفته است. یعنی مردم ما امروز امنیت اقتصادی، امنیت شغلی و امنیت خانوادگی ندارند و این مسائل بسیار تضعیف شده است لذا باید در ابعاد مختلف به آن ها پرداخت.

سوال: گفته می شود که یک سری حمایت هایی از سوی شهرداری از ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی صورت گرفته است، رابطه شما با شهرداری چگونه است؟

تندگویان: مفتخریم به این که فرزندان شهدایی که در شهرداری هم مثل همه فرزندان شاهدی که در دیگر نهادهای شهر تهران حضور دارند به ما کمک می کنند.

اگر بخواهیم مثال بزنیم آقای جهان آرا بیشترین کارهای تبلیغاتی و هدایت رسانه ای ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی را برعهده دارد. وی یک فرزند شهیدی است که به هیچ نهاد و ارگانی وابسته نیست بلکه یک شرکت خصوصی فعال در زمینه های یاد شده دارد. فرزندان شاهدی که مشغول در نهادهای سطح تهران هستند محکم پای ائتلاف ایستاده اند و به ما کمک می کنند. حالا بخشی از این افراد شاغلین در شهرداری هستند که حتما از آن ها کمک می گیریم چون به بسیاری از مشکلات شهری واقف اند و می توانند در راستای کاهش این مشکلات به ما کمک کنند.

از هیچ ارگان و نهادی کمک نگرفته‌ایم

باقری: تا به امروز که در خدمت شما هستیم هیچ کمکی از هیچ نهاد و ارگانی به ما نشده است و مردم ستاد ائتلاف شاهدان انقلاب اسلامی را تشکیل دادند و آن ها به ما اعلام کرده اند تا آخر پای فرزندان شهدا ایستاده اند.

کد خبر 2058621

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha