۴ خرداد ۱۳۹۲، ۶:۵۵

پرونده باز پنج قلوهای دماوندی؛

قیمت گذاری بر هدیه رئیس جمهور/ وعده ای که با "فرشتگان بام ایران" بزرگ می شود

قیمت گذاری بر هدیه رئیس جمهور/ وعده ای که با "فرشتگان بام ایران" بزرگ می شود

نزدیک به چهار سال از وعده ریاست جمهوری به بیان مشاور امور جوانان وقت احمدی نژاد و نماینده امروز تهران در مجلس شورای اسلامی مبنی بر واگذاری خانه ای به پنج قلوهای دماوندی می گذرد، اما امروز برای اعطای این هدیه رقمی بالغ بر 400 میلیون ریال درخواست می شود و وعده خانه دار شدن این فرشتگان کوچک همراه با آنها هر روز بزرگ و بزرگتر می شود.

به گزارش خبرنگار مهر از دماوند، در گرماگرم انجام مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و در تلاطم گیر و دارهای سیاسی البته ذاتی حاکم بر فضاهایی از این دست که این یکی می آید و آن یکی نمی آید، این یکی دست آن یکی را می گیرد و به ستاد انتخاباتی می آید و می گوید که او منم و من اویم، آن یکی دقیقه 90 را برای ثبت نام برمی گزیند، این یکی به نفع آن یکی کنار می رود و این یکی می گوید به نفع آن یکی کنار نمی روم، آن یکی به فکر تأیید است و این یکی در خیال احراز صلاحیت، گاه آنچه فراموش می شود شعاری اغلب غریب، تنها و گوشه عزلت برگزیده ای به نام "خدمت" و "خدمتگزاری" است، امروز، به یکی از نمودهای عینی فراموش شده خدمت در این روزهای داغ انتخاباتی می پردازیم.

گویی همین دیروز بود که عکاس و خبرنگار خبرگزاری مهر، به دنبال سوژه ای به ظاهر جالب و خنده دار اما به واقع پرتألم و دردناک با هر دردسری که بود از میان گل و لای معابر پر دست انداز و بعد از فرار از دست سگ ولگرد محله و پرس و جو از این و آن خود را به منطقه "خمین آباد" و یا به قول سالخوردگان دماوندی "قلعه پا" رساندند تا ورای جذابیت خبری موضوع، معضلات گریبانگیر پنج قلوهای دماوندی را نیز به قاب تصویر کشیده و بر صفحات خبرگزاری و سایر نشریات به نمایش عمومی گذارند.

وصف حال آن روزهای این خانواده پرجمعیت هفت نفره و شرایط زندگی آنها به حدی بغرنج بود که شنیدنش دل هر انسان مهربان و نوع دوستی را به درد می آورد؛ خانه ای در مکانی نامناسب، دسترسی نه چندان آسان به خیابان اصلی، دشواری تردد در معابری شیب دار، دوری از مراکز درمانی، مخارج سنگین پزشکی پنج فرشته کوچک، درآمدی ناچیز و هزار و یک مشکل دیگر، همگی مواردی بود که پدر پنج قلوهای دماوندی با خبرنگار مهر مطرح کرد، این اخبار در خبرگزاری درج شد و بازتاب آن در سایر رسانه های صوتی، تصویری و نوشتاری کشور اسباب راه اندازی نهضتی تحت عنوان "حمایت از چند قلوها" را فراهم ساخت تا دستهای کوچک پنج قلوهای دماوندی یاریگر سایر همتایانشان در دیگر نقاط کشور باشد.

در آن روزهای سخت، طاقت فرسا و ناامید کننده شنیدن اخبار مشکلات پنج قلوهای دماوندی کمکهای بسیاری را روانه "خمین آباد" دماوند کرد؛ خیرانی که بخشی از هزینه های سرسام آور آن روزهای خانواده درتومی را تقبل کردند، مستمری که از سوی اداره بهزیستی شهرستان دماوند در نظر گرفته شد و تأمین برخی نیازمندیهای آنها از سوی شرکتهای تولیدی ریز و درشت بخشی از این کمکهای خیرخواهانه شمرده می شود، اما در این بین وعده هایی نیز از سوی رئیس جمهوری به پنج قلوها داده شد که البته هنوز این قول و قرارها به صورت کامل جامه عمل به خود نپوشیده تا نگرانی همچنان عنصر حاکم بر فضای خانه پنج فرشته زیبای بام ایران باشد.

دریافت 400 میلیون ریال برای هدیه؟!

جریان اعطای هدیه رئیس جمهور و درخواست پول برای واگذاری این واحد مسکونی هم از آن داستانهاست؛ دقیقاً دهمین روز از آخرین ماه سال 88 بود که مهرداد بذرپاش، مشاور امور جوانان وقت رئیس جمهوری و نماینده امروز مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی سفری به شهرستان دماوند به قصد ملاقات با خانواده پنج قلوهای دماوندی ضمن ابلاغ پیام تبریک محمود احمدی نژاد، تأمین بخشی از هزینه های فرزندان این خانواده و از آن مهمتر واگذاری یک باب خانه مسکونی را از سوی وی وعده داد.

خوشبختانه بخشی از قول مذکور رئیس جمهوری به صورت نصفه و نیمه با اعطای کلید یکی از واحدهای مسکونی سازمانی فرمانداری شهرستان دماوند از سوی فرماندار وقت این شهرستان محقق شد و پدر و مادر پنج قلوها نفسی به راحتی کشیدند، اما این نفس راحت نیز دوام چندانی نداشت و زمانی به نفس نفس افتاد که مسئولان راه و شهرسازی دماوند به کرات لزوم پرداخت هزینه ای بالغ بر 40 میلیون تومان را از سوی مجید درتومی، پدر پنج قلوها در قبال خانه هدیه داده شده ریاست جمهوری گوشزد می کردند.

راویان اخبار و ناقلان آثار و طوطیان شکر شکن شیرین گفتار چنین حکایت کرده‏ اند که از عهد عتیق تا کنون هیچ بنده ای از بندگان خدا از برای تقدیم هدیه به دیگری وجه نقدی و کیسه پر ز زری طلب نکرده و یا دست‏ کم تاریخ چنین واقعه عجیبی و غریبی را به یاد ندارد.

اگر این چنین بود که دوست و آشنا و رفقای گرمابه و گلستانمان پیش از حضور در آن آیین و این مراسم چنین با خست و تنگ نظری نسبت به تهیه هدیه اقدام نمی ‏کردند و با خیالی آسوده از وصول مخارج آن، سراغ گرانترین متاع موجود در ویترین بقال باشی را می گرفتند.

اگر هم این فرهنگ نه تنها ایرانی بلکه جهانی و نه البته مرسوم در دوران امروز بلکه جاری در دل ادوار گذشته "عدم دریافت پول در قبال هدیه" این روزها با تغییری همراه شده ما را هم مطلع سازید تا پرشتاب و بی درنگ برای وصول طلب خود به دنبال دوستان و آشنایان برویم.

حال اگر تغییری در این نحوه عمل دیرینه انسان واقع نشده، از چه روی مسئولان امر نسبت به پرداخت مبلغ 40 میلیون تومانی توسط یک کارگر شهرداری در ازای هدیه رئیس جمهوری بر اساس لینک این خبر ثبت شده در "پایگاه اطلاع رسانی دولت"(http://www.dolat.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=13&Id=187526)، اصرار می ‏ورزند.

درد دلهای پدر و مادر پنج قلوها

برای دیدن مجید درتومی و معصومه علمی، پدر و مادر به واقع زحمتکش، پرتلاش، رنجور و حال شکسته تر از گذشته پنج قلوهای دماوندی پس از تقریباً چهار سال به خانه به قول بعضی روی هوای آنها سری زدیم تا بعد از کلی سر و کله زدن با این پنج وروجک آرام ناپذیر، پای درد و دل آنها بنشینیم.

مجید درتومی پیرامون مشکلات خود در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: خانه ای که در حال حاضر من، همسر و پنج فرزندم در آن ساکن هستیم بر اساس صحبتهای آقای بذرپاش(مشاور امور جوانان وقت رئیس جمهوری و نماینده امروز مردم تهران در مجلس شورای اسلامی) هدیه رئیس جمهوری به بچه ها بود.

وی ادامه داد: اما پس از مدتی نامه ای از سوی اداره مسکن و شهرسازی شهرستان دماوند(پیش از ادغام وزارتخانه های راه و ترابری و مسکن شهرسازی) آمد که برای این خانه باید رقمی بالغ بر 60 میلیون تومان به حساب دولت واریز شود.

درتومی بیان کرد: پیگیر موضوع شدم و این دنباله گیریها به حضور کارشناس مسکن و شهرسازی در خانه انجامید و وی عددی بالغ بر 41 میلیون تومان را تخمین زد و با تخفیف یک میلیونی، لزوم پرداخت بهای 40 میلیون تومانی را امری لازم دانست.

وی افزود: بعد از این، تداوم مشکلات خود و خانواده ام را در قالب نامه ای به ریاست جمهوری ارسال کردم و پاسخ این بود که مشکل شما حل می شود، با پیگیری دوباره، مسئولان مسکن و شهرسازی ابراز داشتند که 20 میلیون را نقد و 50 درصد دیگر را باید به صورت اقساط پرداخت کنید، که این امر تا حدی مطلوب بود چراکه می توانستم با فروش اسباب و اثاثیه خانه و تاکسی قسطی خود، 20 میلیون را جور کرده و بقیه را قسطی پرداخت کنم.

پدر پنج قلوهای دماوندی یادآور شد: اما با مراجعه اخیر خود به وزارتخانه مسکن و شهرسازی، مسئولان بار دیگر یک مرحله به عقب آمده اند و دوباره طلب بهای 40 میلیون تومانی را می کنند، نمی دانم با حقوق ناچیز و درآمد کم چگونه باید چنین مبلغ هنگفتی را تهیه کنم.

کار شبانه روزی پدر و مادر پنج قلوها برای سیر کردن بچه ها

وی با اشاره به شرایط اقتصادی خانواده خود اضافه کرد: البته باید بگویم که هیچ گاه مشکلات به ظاهر ناشی از وجود این بچه ها برای من و همسرم مشکل تلقی نمی شود، بلکه آنها هدیه الهی هستند، از این رو در بدترین شرایط نیز شکر خداوند را گفته و از نعم بی پایانش سپاسگزارم.

پدر پنج قلوهای دماوندی بیان داشت: اما از این ها گذشته، گاه احساس می کنم شانه هایم یارای ادامه کار را ندارد و کمر خود و همسرم زیر بار مسئولیت نگهداری پنج قلوها در حال شکستن است، حقوق ماهانه من به عنوان کارگر بخش نظافت شهرداری دماوند تنها 600 هزار تومان است که این مبلغ صرفاً چهار تا پنج روز اول ماه را کفاف می دهد.

وی افزود: برای گذران زندگی و فراهم آوردن نیازمندیهای اولیه بچه ها مجبور هستیم هر دو به صورت شبانه روزی کار کنیم؛ صبح تا ظهر در شهرداری، ظهر تا پاسی از شب با تاکسی و هرگاه من به خانه می آیم همسرم علاوه بر خانه داری شغلی را در خانه برای خود دست و پا کرده و گاه تا نماز صبح به آن مشغول است.

درتومی عنوان داشت: حال در این شرایط به من می گویند که باید 40 میلیون تومان پول به حساب دولت واریز کنید، از کجا بیاورم؟ در این بین حرفهای عجیب و غریبی هم از برخی کارمندان می شنوم، اینکه "رئیس جمهور پول اضافی برای پرداختن به شما را ندارد" و یا "باید تا قبل از انتخابات این پرداخت انجام شود"، حال با این فرض که از این خانه هم رفتم، کدام صاحبخانه عاقلی به خانواده ای هفت نفره دارای پنج کودک چهار ساله خانه می دهد.

خبری که دردسرساز شد

پدر پنج قلوهای دماوندی با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در بعضی رسانه ها مبنی بر کمک دولت به پنج قلوهای دماوندی، این مطالب را مسئله ای دردسرساز خواند و گفت: بعد از انتشار خبر کمک دولت که بسیاری از آنها نظیر تأمین هزینه پنج قلوها تا سه سال، کمک از طریق حضور سه پرستار برای نگهداری بچه ها و... به حقیقت نپیوست، همان تعداد خیرانی که کمک حال ما بودند نیز با بیان اینکه "شما در حال دریافت کمک از دولت هستید و دیگر به یاری ما نیازی ندارید"، کمکهای خود را قطع کردند.

همسر مجید و مادر پنج قلوهای دماوندی نیز با لحنی همراه با بغض و گاهی اشک ضمن شکرگزاری خداوند متعال از وجود این پنج فرشته زیبا به خبرنگار مهر گفت: ما بارها گفته ایم که ناشکر نیستیم و بچه ها را نیز انسانهایی شکرگرار بار خواهیم آورد.

معصومه علمی با اشاره به دیگر وعده های عملی نشده مسئولان در قبال پنج قلوهای دماوندی ادامه داد: علاوه بر خانه ای که حال با وجود داشتن عنوان هدیه، بهایی 40 میلیونی را برای آن طلب می کنند و قولهایی عملی نشده ای که مجید به آنها اشاره کرد، طبق صحبتهای مسئول حراست شهرداری دماوند قرار شد مجید استخدام رسمی شود و ساعت کاریش کاهش یابد که هیچ یک از این موارد تا کنون محقق نشده است.

وی تصریح کرد: من و مجید شبانه روز خود را به بچه های اختصاص داده ایم و گاه این کار شبانه روزی مهلت رسیدگی به آنها را نمی دهد، برخی مواقع از دیگر اعضای خانواده خود برای نگهداری پنج قلوها کمک می گیرم، وضع اقتصادی و درآمد هم که اصلاً خوب نیست، چند وقتی است که پول کافی برای خرید شیر را ندارم و این ماده غذایی لازم در سن رشد به فرزندانم نمی رسد.

دختران را فاطمی، پسران را حسینی و پنج قلوها را ولایی بار می آورم

علمی در انتها با بیان اینکه دختران را فاطمی، پسران را حسینی و پنج قلوها را ولایی بار می آورم، افزود: همه این مشکلات هست اما من و خانواده ام همچنان شاکریم، افتخار من و مجید این است که همه این پنج فرشته الهی فدای راه خانوم فاطمه(س) مولا علی(ع) و ولایت و رهبری شوند.

عمل به فرمایش رهبری راه حل رفع مشکل پنج قلوها

شاید با خواندن درد دلهای پدر و مادر پنج قلوهای دماوندی راهکارهای متعددی به ذهن مخاطبان خطور کند، اما بدون تردید بهترین عامل رافع این مشکل اطاعت از همان بیان شیوای رهبر فرزانه انقلاب پیرامون لزوم ازدیاد جمعیت کشور با زیر سئوال بردن طرحهای گذشته تحدید نسل است، اشاره به پاره ای از این فرمایشات گوهربار خالی از لطف نیست.

ایشان سال گذشته در جمع کارگزاران نظام فرمودند "من این را همین جا عرض بکنم؛ جمعیت جوان و بانشاط و تحصیل کرده و باسواد کشور، امروز یکى از عاملهاى مهم پیشرفت کشور است، در همین آمارهایى که داده می شود، نقش جوانهاى تحصیلکرده و آگاه و پرنشاط و پرنیرو را مى بینید، ما باید در سیاست تحدید نسل تجدیدنظر کنیم، سیاست تحدید نسل در یک برهه اى از زمان درست بود؛ یک اهدافى هم برایش معین کردند، آن طورى که افراد متخصص و عالم و کارشناسان علمىِ این قسمت تحقیق و بررسى کردند و گزارش دادند، ما در سال 71 به همان مقاصدى که از تحدید نسل وجود داشت، رسیدیم و از سال ۷۱ به این طرف، باید سیاست را تغییر می دادیم؛ خطا کردیم، تغییر ندادیم".

همچنین معظم له چندی بعد در میان مسئولان نظام اشاره کردند که "امروز باید این خطا را جبران کنیم، کشور باید نگذارد که غلبه نسل جوان و نماى زیباى جوانى در کشور از بین برود و از بین خواهد رفت". "اگر چنانچه با همین وضع پیش برویم، تا چند سال دیگر نسل جوان ما کم خواهد شد که امروز قاعده جمعیتى ما جوان است و به تدریج دچار پیرى خواهیم شد؛ بعد از گذشت چند سال، جمعیت کشور هم کاهش پیدا خواهد کرد؛ چون پیرى جمعیت با کاهش زاد و ولد همراه است".

مطالعه فرمایشات ایشان در جمع پرشور مردم ولایی بجنورد نیز بیاناتی راهگشاست، ایشان در آن سفر بیان داشتند: "تجربه متراکم در قانونگذارى، در اجرا؛ این هم جزو نقاط درخشان کشور است، جمعیت کشور، 75 میلیون، البته بنده همین جا عرض بکنم، معتقدم که کشور ما با امکاناتى که داریم، می تواند 150 میلیون نفر جمعیت داشته باشد، من معتقد به کثرت جمعیتم".

بی شک این فرمایشات گرانسنگ همگی از تأکید ولی امر مسلمانان بر لزوم ایجاد بسترهای لازم در راستای ازدیاد جمعیت کنونی کشور و دغدغه های ایشان از روند کنونی خبر می دهد اما با وجود این تأکیدات مؤکد معظم له، داشتن فرزند که بماند، حتی افراد مجرد هم با نگاهی به شرایط کنونی خانواده پنج قلوهای دماوندی و فشارهای دولت برای پرداخت 40 میلیون تومان پول برای خانه ای که مثلاً هدیه گرفته اند، از ازدواج منصرف می شوند، از این رو، بازخوانی بیانات رهبری شاید دل مسئولان را در این خصوص به رحم آورده و این خانواده را از نگرانی خلاص کند.

گزارش و عکس: مهدی علمداری

کد خبر 2061943

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha