۴ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۱۶

با حضور رئیس جمهوری/

عملیات اجرایی سد معشوره آغاز شد/ چشم اراضی کوهدشت به یک پروژه تاریخی

عملیات اجرایی سد معشوره آغاز شد/ چشم اراضی کوهدشت به یک پروژه تاریخی

خرم آباد - خبرگزاری مهر: عملیات اجرایی سد معشوره به عنوان سدی با قابلیت ذخیره یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعب امروز با حضور رئیس جمهوری در شهرستان دلفان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سد بتنی دو قوسی تنگ معشوره بر روی رودخانه کشکان در استان لرستان واقع شده و موقعیت ساختگاه این سد در حدود یک کیلومتر پایین تر از محل تلاقی دو شاخه تشکیل دهنده کشکان یعنی کاکارضا و چم زکریا است.

موقعیت جغرافیایی این محل برابر 47 درجه و 50 دقیقه طول شرقی و 33 درجه و 48 دقیقه عرض شمالی است. این ساختگاه در 90 کیلومتری غرب شهر خرم آباد، 40 کیلومتری جنوب شهر نورآباد و در 45 کیلومتری شمال شهر کوهدشت واقع شده است.

سد و نیروگاه تنگ معشوره با هدف تولید انرژی برق آبی، کنترل و جمع آوری سیلابها و روانابهای سطحی رودخانه و تامین آب کشاورزی مورد نیاز دشت های اراضی منطقه احداث خواهد شد.

محل ساختگاه سد تنگ معشوره در زاگرس چین خورده و در نزدیکی مرز زاگرس مرتفع قرار گرفته و برجسته ترین مشخصه ساختاری طاقدیس منگنی کوه است. در محدوده ساختگاه لایه ها دارای شیب به سمت شمال خاور بوده و شامل سازندهای کشکان، تاربور، امیران و گروپی است.

این سد به ارتفاع 114 متر از پی و با طول تاج 350 متر در لرستان احداث خواهد شد. تزار تاج سد یک هزار و 384 متر از سطح دریا و تراز نرمال آب مخزن یک هزار و 376 متر از سطح دریا است.

مطابق پیش بینی های انجام شده در دوران اوج کاری بیش از 500 نفر در سایت سد و بیش از 800 نفر در نیروگاه مشغول بکار خواهند شد.

این در حالیست که به گفته مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا عملیات اجرایی تجهیز کارگاه، احداث راه دسترسی و تونل انحراف آب سد معشوره انجام شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: سد معشوره از پروژه های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران است که امروز با حضور رئیس جمهوری عملیات اجرایی بدنه سد آغاز شد.

علی امید سیفی حجم ذخیره آب این سد را 1.6 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و بیان داشت: این سد به منظور تامین انرژی برق آبی به میزان 200 گیگاوات و تامین آب کشاورزی 36 هزار هکتار از اراضی کوهدشت اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: با تکمیل این پروژه مهم در حوزه آب و کشاورزی بیش از 12 هزار شغل در منطقه ایجاد خواهد شد.

سیفی کنترل سیلابها و توسعه گردشگری در منطقه را از دیگر اهداف اجرای این پروژه برشمرد و بیان داشت: برای تکمیل سد معشوره اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان نیاز است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان با بیان اینکه تجهیز کارگاه این پروژه انجام شده و تونل انحراف آب آن نیز عملیاتی شده است، بیان داشت: امید می رود در صورت تامین اعتبارات این پروژه در زمان مورد نظر به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به ظرفیک یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعبی سد تنگ معشوره، عنوان کرد: با بهره برداری از این پروژه دشت وسیع کوهدشت برای توسعه کشاورزی مهیا خواهد شد.

بنابر این گزارش پیش از این در راستای اجرای مصوبات سفر دولت مبنی بر احداث سد تنگ معشوره برای تامین آب کشاورزی اراضی شهرستان کوهدشت تخصیص آب این سد به میزان 271 میلیون متر مکعب از رودخانه کشکان ابلاغ شده است.

از میزان آب تخصیص داده شده 17 میلیون مترمکعب برای مصارف شرب و 6 میلیون متر مکعب برای مصارف صنعتی در نظر گرفته شده است.

با اختصاص این میزان آب برای آبی شدن زمین های کشاوری شهرستان کوهدشت به عنوان یکی از قطب های اصلی کشاورزی لرستان تحولی بزرگ در بخش کشاورزی این استان به وقوع خواهد پیوست.

کد خبر 2062063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha