۷ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۰۹

ولایتی در نشست خبری:

هر سه عضو ائتلاف پیشرفت فعالیت می کنند/ مساله هسته‌ای را می‌شد با هزینه کمتر به نتیجه رساند

هر سه عضو ائتلاف پیشرفت فعالیت می کنند/ مساله هسته‌ای را می‌شد با هزینه کمتر به نتیجه رساند

ولایتی درباره نحوه فعالیت سه عضو ائتلاف پیشرفت گفت: بر اساس آخرین تصمیم هر سه نفر فعالیت می کنند و به ائتلاف پایبند هستیم، سبک کار این است که مردم انتخاب نهایی را می کنند و قولی که بین ما است معتبر است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر ولایتی کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری که امروز سه شنبه در خبرگزاری فارس برگزار شد، در پاسخ به این سوال که اگر جامعتین به جز شما بر روی کس دیگری یا فردی خارج از ائتلاف اجماع کند، تمکین می کنید، و کنار می کشید، گفت: آن کسی که از ماه ها قبل به صراحت بر تصمیم جامعتین تمکین کرده، بنده بودم و بر این عهد عمل می کنم.

وی در خصوص جلسه دیروز اعضای ائتلاف سه گانه با آیت الله مهدوی کنی افزود: قرار شد اعضای ائتلاف با یکدیگر توافق کرده و فعالیت خود را ادامه دهند تا هر کدام از اعضا به عنوان ریاست جمهوری انتخاب شد با آن دو نفر همکاری داشته باشد.

ولایتی در پاسخ به این سوال که در چه تاریخی اعلام می کنید که نفر نهایی این ائتلاف کیست و علی‌رغم پایبندی شما و حدادعادل به ائتلاف، قالیباف به صورت شخصی سفرهای خود را پیگیری می کند و آیا قالیباف به ائتلاف پایبند است، تصریح کرد: هر سه قرارمان بر ادامه همکاری است و ادامه همکاری مغایرت با فعالیت های تبلیغاتیمان ندارد. بر اساس آخرین تصمیم هر سه نفر فعالیت می کنند و به ائتلاف پایبند هستیم. سبک کار این است که مردم انتخاب نهایی را می کنند و قولی که بین ما است معتبر است.

وی افزود: یک نفر توسط مردم انتخاب می شود و آن دو نفر با او همکاری می کند همکاری ما تا زمان انتخابات ادامه دارد و ما اختلافی نمی بینیم فعالیت مستقل هر کدام ادامه دارد و انتخاب مردم مشخص می کند چه کسی می تواند رئیس جمهور باشد.

ولایتی ادامه داد: امیدوارم رئیس جمهور آینده از بین اعضای ائتلاف پیشرفت باشد و آن دو نفر دیگر با فرد منتخب همکاری کنند.

ولایتی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری ترکیه که پرسید با توجه به اینکه شما وزیر امور خارجه بودید روابط ایران و ترکیه را چطور ارزیابی کرده و آینده این روابط را با توجه به موضع گیری ترکیه نسبت به سوریه چگونه می بینید؟، گفت: ایران و ترکیه روابط دوستانه‌ای بر اساس حسن همجواری دارند. جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس روابط دوجانبه مناسبی با کشور ترکیه داشته است.

کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: کشور ما به غیر از دوستی و همسایگی با ترکیه در اکو، جی 8 و سازمان کنفرانس اسلامی همکاری های منطقه ای داشته است و برداشت من از روابط ایران و ترکیه این است که این روابط روبه رشد بوده است.

وی با اشاره به حل مشکلات منطقه‌ای با همکاری این دو کشور، افزود: در بحث سوریه باید گفت ایران و ترکیه دیدگاه‌های متفاوتی در این باره با یکدیگر دارند، اما هر کشوری می‌تواند سیاست خارجی خودش را ایفا کند. ایران راه حل نظامی را برای سوریه قبول ندارد و معتقد است باید مسائل سوریه از طریق سیاسی حل و فصل شود. امیدواریم ترکیه نیز به این نتیجه برسد که سوریه راه حل نظامی ندارد.

عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به این سؤال که میزان اقبال مردم به وی در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟، بیان کرد:‌ باید منتظر بمانیم تا شرایط تبلیغات برای کاندیداها ادامه یابد و ببینیم مردم چه قضاوتی بر اساس شناخت کاندیداها و برنامه هایشان خواهند داشت. پیش‌بینی آراء آسان نیست و باید زمان بگذرد.

ولایتی در خصوص مذاکراتش با سارکوزی، مقامات هند و روس و ادعاهای مطرح شده در این باره مبنی بر کارشکنی‌های صورت گرفته، اظهار داشت: با سارکوزی در پاریس ملاقات داشتم که البته این دیدار به دعوت سارکوزی بود. در این دیدار برای پیشبرد مسائل هسته ای تلاش شد، گام‌های مثبتی برداشته شد، اما اینکه چرا به نتیجه نرسید، وارد آن بحث نمی‌شوم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره مذاکره با روسیه نیز یادآور شد: زمانی که وزیر خارجه بودم با وزیر خارجه روسیه روابط دوستانه ای داشتیم و بر اساس همین روابط دو جانبه موفق شدیم برخی مشکلات را حل کنیم که این روابط دوستانه زمینه ساز سفر پوتین به ایران شد.

وی همچنین درباره مذاکره با هند گفت: اخیرا با وزیر امور خارجه هند که به ایران آمده بود، گفت‌وگوی مناسبی به منظور سرمایه‌گذاری هند در چابهار داشتیم که امیدواریم روند رو به رشدی داشته باشد.

این عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به این سوال که اگر جامعتین به جز شما بر روی کس دیگری یا فردی خارج از ائتلاف اجماع کند، تمکین می کنید، و کنار می کشید، اظهار داشت: آن کسی که از ماه ها قبل به صراحت بر تصمیم جامعتین تمکین کرده، بنده بودم و بر این عهد عمل می کنم.

ولایتی در خصوص جلسه دیروز اعضای ائتلاف سه گانه با آیت الله مهدوی کنی افزود: قرار شد اعضای ائتلاف با یکدیگر توافق کرده و فعالیت خود را ادامه دهند تا هر کدام از اعضا به عنوان ریاست جمهوری انتخاب شد با آن دو نفر همکاری داشته باشد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در پاسخ به این سوال که در چه تاریخی اعلام می کنید که نفر نهایی این ائتلاف کیست و علی‌رغم پایبندی شما و حدادعادل به ائتلاف، قالیباف به صورت شخصی سفرهای خود را پیگیری می کند و آیا قالیباف به ائتلاف پایبند است، تصریح کرد: هر سه قرارمان بر ادامه همکاری است و ادامه همکاری مغایرت با فعالیت های تبلیغاتیمان ندارد. بر اساس آخرین تصمیم هر سه نفر فعالیت می کنند و به ائتلاف پایبند هستیم. سبک کار این است که مردم انتخاب نهایی را می کنند و قولی که بین ما است معتبر است.

وی ادامه داد: یک نفر توسط مردم انتخاب می شود و آن دو نفر با او همکاری می کند همکاری ما تا زمان انتخابات ادامه دارد و ما اختلافی نمی بینیم فعالیت مستقل هر کدام ادامه دارد و انتخاب مردم مشخص می کند چه کسی می تواند رئیس جمهور باشد.

کاندیدای یازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: امیدوارم رئیس جمهور آینده از بین اعضای ائتلاف پیشرفت باشد و آن دو نفر دیگر با فرد منتخب همکاری کنند.

عضو ائتلاف برای پیشرفت در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری با کشور ترکیه در حوزه هسته‌آی یادآور شد: همکاری ایران با ترکیه در حوزه هسته‌ای مثبت است و آنها تا هر جا که توانسته‌‌اند به پیشبرد هسته‌ای ما کمک کرده‌ و چندین مرتبه نیز میزبان ایران شده‌اند.

ولایتی در خصوص رابطه ایران و کویت گفت: رابطه ایران و کویت دوستانه بوده و در دولت آینده این روابط با ایران ادامه دار خواهد بود و اولویت ما توسعه همکاری با کشورهای همسایه است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای مسائل فرهنگی چیست؟ خاطر نشان کرد: حوزه فرهنگی از حوزه‌های بسیار مهم در کشور است و کشور انقلابی ما فرهنگی است که رمز پایداری و ماندگار آن فرهنگ است.

وی با بیان اینکه زنجیره فرهنگی ایران از چند هزار سال قبل تاکنون ادامه داشته است، اظهار داشت: کشور ما، یک کشور فرهنگی است و راه علاج مشکلات فعلی فرهنگی بازگشت به هویت خودی است و این فرهنگ به منزله زرهی در مقابل تهاجم فرهنگی است که ستون فقرات آن زبان و ادبیات به حساب می آید.

این کاندیدای ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا می شد سیاست هسته ای را چنان تدبیر کرد که کمتر قطعنامه علیه ایران صادر شود، گفت: کاربرد انرژی هسته‌ای در مقاصد صلح‌آمیز از حقوق مسلم ما و بر اساس NPT است و به هیچ وجه از آن دست بر نمی‌داریم. تاریخ نشان داده اگر دست برداریم دیگران دلشان به حال ما نمی‌سوزد، بنابراین هیچ دولتی حق ندارد از این سیاست دست بردارد.

ولایتی ادامه داد: اما در عین حال می‌شد و می‌شود این کار را با هزینه کمتری در صحنه بین‌المللی به نتیجه رساند. روابط دوستانه ایران و کشورهای صاحب نفوذ از برنامه‌های ما است که می‌توان با دیپلماسی حساب شده و مدبرانه روابط خود را با کشورهای مختلف برقرار کرد.

این عضو ائتلاف پیشرفت دیپلماسی به کوه یخی تشبیه کرد که نیمی از آن پنهان است و گفت: می توان آن را از راه های غیرمستقیم و گوناگون پیش برد که برخی دیپلماسی محرمانه است و همه کشورها نیز آن را دارند و لازم نیست همه چیز را جلوی میکروفن‌ها بگوییم. باید از قبل با کشورها مذاکره صورت گرفته و زمینه‌سازی برای ایجاد تفاهم شکل گیرد که هم بتوان غنی سازی را حفظ کرد و هم روابط دچار تنش نشود که علیه ما در شورای امنیت قطعنامه صادر شود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با یاداوری  مسئولیتش در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: در 7 سالی که مسئول دیپلماسی دفاع مقدس بودم، مذاکرات صلح را امضا کردم قرارداد 598 اجرا شد و در واقع آن دیپلماسی بسیار سخت‌تر از دیپلماسی هسته‌ای بود. بنابراین می‌توان مشکلات پدید آمده فعلی را بدون اینکه از حقوق هسته ای گذشت، حل کرد.

وی در خصوص اصلی ترین رقیبش در انتخابات گفت: کاندیداهای ریاست جمهوری دوستان ما هستند و رقابت دوستانه‌ای وجود دارد، انتخاب نهایی با مردم است. هیچ موضع گیری که جهت گیری غیردوستانه داشته باشد، اتخاذ نخواهم کرد. در عرصه رقابت آمدیم، برنامه خود را به مردم عرضه می کنیم و به رأی ملت ایران احترام خواهیم گذاشت.ائتلاف سه‌گانه متناسب با تحولات سیاسی هفته‌های اخیر حق مشورت برایش محفوظ است و این به معنای نقض قرارمان نیست.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین در خصوص ویژگی ترانزیتی ایران اظهار داشت: باید از ویژگی‌های ترانزیتی و همچنین جغرافیای سیاسی ایران که منحصر به فرد است، حداکثر استفاده را ببریم. طرح‌های راهبردی که در این زمینه طراحی شده است، باید اجرا شود و طرح های طراحی نشده را باید طراحی و اجرایی کنیم که این مسئله مربوط به حوزه‌های مختلف همچون حمل و نقل می‌شود.

ولایتی مناطق آزاد را بسیار مهم دانست و افزود: نقش مناطق آزاد بسیار مهم است در چابهار، هند حاضر به سرمایه گذاری شده است باید مناطق آزاد در مناطق مرزی ایجاد کنیم تا با ایجاد بازارچه های مرزی کمک به مناطق محروم شود.

وی در پاسخ به این سؤال که شما گفتید اکنون زمان آزمون و خطا گذشته و باید از افراد باتجربه استفاده کرد، بنابراین نقش جوانان در دولت شما چیست؟، گفت: لازم نیست آدم‌های باتجربه پیر باشند؛ من تا سن 40- 50 سالگی را جوان می دانم ما جوانان تحصیلکرده بسیاری داریم و افراد با تجربه‌ای هستندکه هم تجربه دارند و هم تحصیلات عالیه دارند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل افزود: جوانان باید هم کار کنند و هم امکانات تحصیلی و کار پاره‌وقت داشته باشند، کار در کنار تحصیل برای تجربه جوانان بسیار اهمیت دارد.

این عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری شینهوا چین مبنی بر اینکه چگونه رابطه شما با کشورهای دیگر چگونه خواهد بود و آیا آن را بهبود می‌بخشید و اولویت شما کدام کشورها است؟، افزود: رابطه ما با کشورهای دیگر بخصوص همسایگان و کشورهایی که با ما رابطه خوب دارند، مثل چین بسیار رابطه خوبی خواهد بود. اولین قدم را در وزارت خارجه برای ارتباط با چین برداشتم، مجموعه روابط ما با چین در سطح بالایی بوده و اولویت بالایی نیز خواهد داشت.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: رابطه با دو عضو مهم دائم شورای امنیت یعنی چین و روسیه از اولویت های ما در سیاست خارجی است، علاوه بر این تلاش می کنیم با بعضی از کشورها که عضو دائم شورای امنیت هستند، نیز رابطه خوبی برقرار کنیم.

ولایتی در خصوص برنامه اش در حوزه مسکن افزود: اگر رئیس جمهور شوم با لایحه ای که به مجلس خواهم داد اجازه تملک مسکن های واگذار شده را به مردم می دهم و معتقدم باید مسکن ها را در اختیار و تصرف مردم باشد و این طرح مهمی است که خود را موظف به اجرای آن می دانم.

به گزارش مهر، در ادامه این نشست خبرنگاری از ولایتی خواست، همانطور که بارها گفته اید مثل کوه البرز استوارم و به نفع کسی کنار نمی روم این را دوباره تکرار کنید که ولایتی گفت: بله همین است که می فرمایید.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص رابطه اش با کشورهای عربی بویژه قطر و سوریه افزود: اولویت اول ما توسعه رابطه با کشورهای همسایه از جمله کشورهای عربی است، ما عربستان سعودی را نیز کشور مهم عربی می‌دانیم که تاثیرگذار در جهان عرب و اسلام است و اگر با این کشور مشکلی نیز باشد، سابقه کار نشان داده این مشکلات را می‌توان به حداقل رساند.

ولایتی افزود: در زمانیکه رابطه با حج قطع شده بود از طریق مذاکرات مفصلی که با سعود الفیصل داشتیم مشکل را حل کردیم. صرف نظر از علل مشکلات هر دو کشور تاکید داشتیم که از مشکلات عبور کنیم. اکنون بنا شده است با نگاه به آینده با کشورهای عربی رابطه برقرار کنیم تا مشکلات حل شود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل ادامه داد: همین که مصر و عربستان به این نتیجه رسیدند که راهکار سوریه نظامی نیست و راه حل سیاسی دارد برای ما نتیجه خوبی است چرا که راه حل سوریه سوری- سوری است.

کاندیدای ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که حسن روحانی شب گذشته در تلویزیون گفته بوذ که ایران در دورانی انرژی هسته‌ای را تعلیق کرده است، گفت: بله، در دوره‌ای تعلیق هسته‌ای صورت گرفت و سانتر‌یفیوژها متوقف شد؛ بنا به خواسته غربی‌ها که از ما خواستند غنی‌سازی هسته‌ای را برای مدت کوتاهی متوقف و بعد از مذاکرات ادامه  دهید که مقام معظم رهبری در مرداد سال 84 دستور دادند که غنی سازی از سرگرفته شود. چرا که این خواسته آنان که تنها برای مدت کوتاهی غنی سازی را متوقف کنیم، دروغ بود.

عضو ائتلاف پیشرفت در پایان این نشست در خصوص  تلویزیون و رادیوی خصوصی نیز خاطر نشان کرد: این قبیل مسائل جزء قانون اساسی است و رسانه رادیو و تلویزیون در اختیار نظام است، اما سایر رسانه‌های الکترونیکی و نوشتاری که متعدد هستند، می‌توانند کار خود را انجام دهند. ما معتقدیم آزادی مطبوعات شرط لازم بر ادامه دموکراسی است.

 

کد خبر 2064763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha