۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۰۹

رسانه در هفته گذشته/

درخواست حسینی برای نظارت جدی‌ بر ورود خبرنگاران خارجی/«صراط» مسدود شد

درخواست حسینی برای نظارت جدی‌ بر ورود خبرنگاران خارجی/«صراط» مسدود شد

درخواست وزیر ارشاد برای نظارت‌ جدی‌تر بر ورود خبرنگاران خارجی برای پوشش انتخابات، پرداخت یک نوبت یارانه کامل به مطبوعات و مسدود شدن سایت صراط‌ نیوز از اخبار حوزه رسانه در این هفته هستند.

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و ادب: حوزه رسانه این هفته نسبتا پرخبر ارزیابی می‌شود. مرور اخبار رسانه‌ای این هفته را با خبر اعلام نظارت جدی‌تر دستگاه‌های امنیتی بر ورود خبرنگاران خارجی برای پوشش انتخابات ریاست جمهوری، آغاز می‌کنیم.

این موضوع از درخواست‌های وزیر ارشاد بود. به این ترتیب سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگویی که این هفته با خبرنگار مهر داشت، خواستار نظارت جدی‌تر دستگاه‌های امنیتی و نظارتی بر ورود خبرنگاران خارجی برای پوشش انتخابات ریاست جمهوری شد. وی گفت: حدود 120 دفتر رسانه‌های خارجی اعم از شبکه‌های تلویزیونی و خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها در ایران وجود دارند که این رسانه‌ها با توجه به مجوزی که دارند امکان پوشش اخبار انتخابات ریاست جمهوری را دارند. تعداد زیاد دیگری هم درخواست کرده‌اند که اجازه حضور در ایران را پیدا کنند و اخبار انتخابات را پوشش دهند که در تلاش هستیم که آنها هم بتوانند به این فعالیت بپردازند.

وی افزود: با توجه به اینکه در دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری هم موردی داشتیم که یک خبرنگار صهیونیستی در پوشش یک کشور اروپایی وارد کشور شده بود، باید دستگاه‌های امنیتی و نظارتی دقت کنند و به ما اعلام کنند و ما هم به آنها مجوز ورود به ایران و فعالیت خبری می‌دهیم.

پرداخت یک نوبت یارانه کامل به مطبوعات در آستانه انتخابات

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این هفته یک گفتگوی دیگر هم با خبرنگار مهر داشت و از پرداخت یک نوبت یارانه کامل 3 ماه به مطبوعات در آستانه انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. حسینی درباره احتمال پرداخت یک نوبت یارانه کامل به مطبوعات در آستانه انتخابات گفت: ما یارانه مطبوعات را باید بپردازیم و روال طبیعی آن هم این است که هر سه ماه یک بار پرداخت شود. الان هم ماه خرداد فرا رسیده و ان‌شاءالله تا آخر این ماه یارانه مطبوعات واریز می‌شود.

ازسرگیری فعالیت رویترز در ایران منوط به اجازه وزارت ارشاد است

حسینی همچنین درباره از سرگیری فعالیت خبرگزاری رویترز در ایران گفت: بر اساس حکم دادگاه، این خبرگزاری رفع تعلیق شده و باید روال کارهایش در معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد طی شود.

وزیر ارشاد در پاسخ به این سئوال که آیا ازسرگیری فعالیت این خبرگزاری در ایران منوط به اجازه وزارت ارشاد هست یا خیر، تاکید کرد: بله باید به ما مراجعه کنند تا مواردی که لازم است، به آنها گفته شود. آنها می‌بایست ضوابط و چارچوب‌ها را رعایت کنند. بررسی‌های لازم در مورد افرادی هم که قرار است مسئول این خبرگزاری در ایران باشند، صورت خواهد گرفت و اینطور نیست که بدون لحاظ کردن این موارد، بتوانند دوباره در ایران فعالیت کنند. بالاخره اینگونه کارها چارچوب و ضوابطی دارد که باید رعایت شود.

گلایه آیت الله مصباح از رسانه‌ها

سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عصر چهارشنبه 8 خرداد به دیدار آیت‌الله مصباح در موسسه امام خمینی(ره) رفت که آیت‌الله مصباح در این دیدار گفت: از برخی رسانه‌ها گله‌ای کرد و به جلیلی گفت که برخی از رسانه‌ها در زمینه ملاقات هفته گذشته واقعیت را طور دیگری منعکس کردند و این گونه نبوده است که ما وقت نداده باشیم، هر چند که وظیفه ما بود در تهران خدمت برسیم.

خلاف تمامی دیدارهای آیت الله مصباح که در سالن جلسات این موسسه برگزار می‌شود، اما در این دیدار وی از ورودی درب موسسه با استقبال از جلیلی وی را تا اتاق تشریفات همراهی کرد.

مدیران روزنامه قانون، مجله نسیم هراز و سایت دولت یار محاکمه می‌شوند

شعبه 78 دادگاه کیفری استان تهران 12 خرداد به ریاست قاضی باقری و حضور اعضای هیئت منصفه تشکیل جلسه می دهد تا به اتهامات مدیران مسئول روزنامه قانون و مجله نسیم هراز و مدیرسایت دولت یار رسیدگی کند.

محاکمه مدیران روزنامه ایران و خبرگزاری ایسنا

از طرف دیگر مدیران روزنامه ایران و خبرگزاری ایسنا نیز روز یکشنبه 5 خرداد محاکمه شدند. اتهام خبرگزاری ایسنا نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و توهین بود که پرونده آن با شکایت شهرداری به دادگاه مطبوعات تهران فرستاده شد. اتهام مدیرمسئول روزنامه ایران نشر نیز مطالب خلاف واقع است که در این پرونده مدعی العموم اعلام جرم کرده است.

پایگاه خبری «صراط نیوز» مسدود شد

اما شنبه 4 خرداد بود که مدیر مسئول پایگاه خبری صراط نیوز از مسدود شدن این پایگاه خبری بر اساس تصمیم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه خبر داد. علی غفاریان که با خبرنگار مهر گفتگو می‌کرد، با اعلام مسدود شدن این پایگاه اینترنتی از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: سایت «صراط نیوز» تا عصر دیروز حوالی ساعت 16:30 دقیقه قابل رویت بود، اما از سوی شرکت پشتیبان سرور سایت به من اعلام شد که از سوی کارگروه نامه‌ای به وی ارسال شده تا این پایگاه از سرور پایین آورده و مسدود شود. این در واقع نه تنها فیلتر شدن سایت که مسدود شدن آن به صورت کامل است.

وی گفت: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بر خلاف روال همیشگی، کارگروه حتی از ارسال نامه و یا تماس تلفنی با ما خودداری کرده است و در واقع بدون هر نوع اطلاع‌رسانی به مسئولان پایگاه اقدام به این کار کرده است. این در حالی است که پایگاه خبری صراط جدای از ثبت وزارت ارشاد، جزو پایگاه‌هایی است که از هیئت نظارت بر مطبوعات نیز مجوز فعالیت دارد و باید طبق قانون جامع رسانه‌ها در صورت وجود تخلف با آن برخورد شود.

کد خبر 2066334

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha