۱۰ خرداد ۱۳۹۲، ۱۷:۳۲

7 کاندیدا در واکنش به پاسخ رضایی به سوال سوم مناظره؛ / 6

جلیلی: جلوگیری از بورس بازی معضل مسکن را حل خواهد کرد/ ولایتی: عیوب مسکن مهر باید برطرف شود

جلیلی: جلوگیری از بورس بازی معضل مسکن را حل خواهد کرد/ ولایتی: عیوب مسکن مهر باید برطرف شود

پس از اظهارات محسن رضایی درباره تامین مسکن و مهار بحران در این بخش، هفت نامزد دیگر مواضع خود را در رابطه با این موضوع بیان کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از اظهارات محسن رضایی در پاسخ به سوال سوم ، هفت نامزد دیگر مواضع خود را در رابطه با آن بیان کرده و به پاسخ رضایی واکنش نشان دادند.

قالیباف: نباید مردم آخر ماه درآمدشان را اجاره مسکن بدهند

محمدباقر قالیباف درباره اظهارات محسن رضایی در خصوص تامین مسکن و مهار بحران در این بخش اظهار کرد: مسکن از هر جهت برای ما اولویت دارد چون بیشتر اقشار مستضعف در جامعه در حال حاضر هرچه درآمد دارند را در پایان ماه باید به عنوان اجاره بهای مسکن خود پرداخت کنند لذا در دولت بنده تلاش بسیاری برای رفع این مشکل صورت خواهد گرفت.

وی افزود: مسکن مهر متاسفانه با شتاب و بدون توجه به جوانب کار ادامه یافت. بنده سعی خواهم کرد که این شتاب در کار را مهار کنم تا کیفیت کار بالا برود. از طرفی چرا وقتی بافت فرسوده داریم باید برویم در بیابانی ساختمان سازی کنیم که  فاقد امکانات باشد و به مردم هزینه وارد کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در حال حاضر در تهران 14 هزار هکتار بافت فرسوده داریم که اگر به این بخش رسیدگی کنیم و به نوسازی آن بپردازیم دیگر نیاز نیست مسکن مهر را در بیابان ها احداث کنیم. این وضعیت در سایر شهرها هم در دولت بنده دنبال خواهد شد.

غرضی: بخشی نگاه کردن دولت را از بین می برد

در ادامه سید محمد غرضی در پاسخ به اظهارات محسن رضایی گفت: هر دولتی که بخواهد به کشور بخشی نگاه کند قطعاً مشکلات گذشته را به دنبال خود خواهد آورد ضمن اینکه بخشی نگاه کردن به کشور باعث از بین رفتن دولت خواهد شد.

وی افزود: در 100 سال گذشته هر دولتی به روی کار آمده است به کشور بخشی نگاه کرده و باعث به وجود آمدن وضع امروز شده است. کسانی که مسکن ندارند گرفتاری شان این است که در گذشته اشتغال نداشته اند و نتوانستند پس انداز کنند دولت های گذشته در مشغول به کار کردن این افراد ناموفق عمل کردند و باعث به وجود آمدن وضعیت کنونی شده اند. دولت در دو کلمه تورم و اشتغال خلاصه می شود.

جلیلی: جلوگیری از بورس بازی در مسکن معضل را در این بخش حل خواهد کرد

همچنین سعید جلیلی در پاسخ به اظهارات محسن رضایی در باره مسکن گفت: هر سال 850 هزار ازدواج در کشور صورت می گیرد که این افراد باید از مسکن نیز برخوردار شوند هم مسکن مهر و هم توجه به بافت فرسوده لازم است. متاسفانه برخی برای حفظ پول در مسکن و زمین سرمایه گذاری می کنند و اگر در این حوزه سیاست های لازم وجود نداشته باشد هرچه در مسکن دولت سرمایه گذاری کند باز هم با مشکل مواجه خواهیم شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: هدایت سرمایه به سمت اشتغال و جلوگیری از بورس بازی در مسکن معضل ما را در این بخش حل خواهد کرد.

عارف: مسکن ماندگار را دنبال می کنم

در ادامه محمدرضا عارف در پاسخ به اظهارات محسن رضایی تصریح کرد: یکی از بزرگترین مشکلات مردم به ویژه جوانان مسکن است. مسکن مهر به دلیل اجرا شدن آن در خارج از شهر و تورم بالایی که به همراه داشت نتوانست توقعات را برطرف کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در برنامه دولت بنده بحث مسکن ماندگار پیشنهاد شده است تا از این طریق بتوانیم آرامش را به خانواده ها بازگردانیم.

حداد عادل: مسکن مهر اقدام مفیدی بود

همچنین غلامعلی حداد عادل در پاسخ به اظهارات محسن رضایی درباره موضوع مسکن خاطرنشان کرد: مسکن مهر اقدام مفیدی بود البته اشکالاتی نیز به همراه داشت که از جمله آن این بودکه زیرساخت های لازم را در کنار خانه های ساخته شده ایجاد نکردند و از معماری اسلامی- ایرانی در ساخت این مسکن نشانی دیده نمی شود.

وی اضافه کرد: سهم بودجه ای که در تحریم و فشار اقتصادی به مسکن مهر داده شد تناسبی با اوضاع کشور نداشت و جا داشت که در این ایام به صنایع دیگر کشور نیز همپای مسکن مهر توجه می شد. بنده معتقدم علاوه بر بحث مسکن مهر اولویت با نوسازی بافت فرسوده در شهرها است.

روحانی: تامین مسکن ارزان قیمت جزو برنامه‌هایم است

در ادامه حجت الاسلام  حسن روحانی درباره سخنان محسن رضایی در خصوص بحران مسکن گفت: اصل تامین مسکن ارزان جزو برنامه های دولت تدبیر و امید است. متاسفانه قیمت مسکن در سال های اخیر رشد 82 درصدی را به خود دیده است.

وی  افزود: طرح مسکن مهر کار پسندیده ای بود البته با توجه به  همه جوانب آن ولی متاسفانه ابتدا قرار بود 200 هزار واحد مسکن مهر ساخته شود که این میزان به بیش از یک میلیون واحد رسید که نشان از شتابزدگی و بدون برنامه عمل کردن در این حوزه است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: 465 هزار و 176 هزار میلیارد ریال برای تکمیل واحدهای مسکن مهر نیاز است که متاسفانه 203 هزار و 597 میلیارد ریال بانک مسکن از بانک مرکزی برای رفع مشکلات و ساخت مسکن مهر استقراض کرده است.

ولایتی: عیوب مسکن مهر باید برطرف شود

علی اکبر ولایتی آخرین کاندیدایی بود که به اظهارات محسن رضایی درباره رفع مشکل مسکن و بحران به وجود آمده در این بخش نظرات خود اعلام کرد و گفت: به نظر می رسد کاری که صورت گرفته از اساس درست بوده است چون باید پاسخی به نیازهای مردم در جهت تامین سرپناه داده شود. البته تنها دولت نباید اقدام به این کار می کرد بلکه ساخت مسکن برای افراد کم بضاعت را پیش می برد و سپس بخش خصوصی را برای ادامه این ساخت و سازها وارد کار می کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید عیوب مسکن مهر برطرف شود گفت: فکر می کنم علت دور افتاده بودن مکان های ساخت مسکن مهر از شهرها برای جلوگیری از مهاجرت از روستاها بوده است که اقدام درستی است البته در شهرها باید اولویت را به نوسازی بافت فرسوده داد متاسفانه عمر متوسط ساختمان در کشورمان 50 سال و این میزان در دیگر کشورها 150 سال است.

پس از بیان نظرات کاندیداها در مورد اظهارات محسن رضایی، وی در فرصت باقی مانده خود به انتقادات کاندیداها پاسخ داد و گفت:  مشکل ما معماری ایرانی است که در مسکن مهر به کار گرفته نشده است. شهرهای ما و روستاها و توسعه شهری به هیچوجه در چهارچوب یک برنامه معماری که اقتصاد، اشتغال، درآمد و ... در آن دیده شده باشد نیست.

وی افزود: برای اصلاح اساسی در مسکن نیاز به این داریم که ببینیم شهرها تا چه حد توسعه یافته اند و اشتغال و اقتصاد در آنها چگونه است. در معماری نوین شهرهای اسلامی همه این مسایل را باید یک جا ببینیم.  در دولت بنده 70 درصد وام برای تامین مسکن از سوی دولت با تسهیلات لازم ارایه خواهد شد و مردم تنها 30 درصد نیاز به آورده دارند.  ما مسکن مهر را ادامه خواهیم داد و دو ایراد آن که ناشی از مشکلات فنی و نقدینگی است را برطرف خواهیم کرد.

 

کد خبر 2067025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha