۱۲ خرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۵۸

گزارش خبری/

گروه های خوزستان به جشنواره موسیقی نواحی دعوت نشدند/ گروه های موسیقی بی خبر بودند

گروه های خوزستان به جشنواره موسیقی نواحی دعوت نشدند/ گروه های موسیقی بی خبر بودند

اهواز - خبرگزاری مهر: برخی گروه های موسیقی خوزستان در حالی در جشنواره نواحی کشور شرکت کردند که از سوی ارشاد استان هیچ اطلاع رسانی به آنها صورت نگرفت و آنها از طریق دبیرخانه این جشنواره در تهران امکان حضور در این جشنواره را پیدا کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، اخیرا هشتمین جشنواره موسیقی نواحی کشور با حضور هنرمندان سایر نواحی کشور در تهران و کرمان برگزار شد. هیئت اجرایی این جشنواره پیش از این فراخوان دعوت به این همایش را برای سایر ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور ازجمله اداره فرهنگ و ارشاد خوزستان ارسال کردند و آنها نیز متعاقباً مدعی هستند که این فراخوان برای ادارات تابع در شهرستان ها فرستاده شد.

این در حالی است که پس از گذشت مدت زمان شرکت و ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره، تقریبا هیچ اثری از جانب ادارات مذکور برای دبیرخانه فرستاده نشد و شرکت کنندگان خوزستانی همگی با ارتباطاتی که داشتند، مستقیما با مدیران اجرایی تماس گرفته و در جشنواره شرکت کردند. جالبتر آنکه شرکت کنندگان اهوازی خبر فراخوانی از جانب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به گوششان نرسیده بود.

محققان بر این باورند که موسیقی یکی از غذاهای روح انسان به شمار می‌رود و در همین حال همین کارشناسان می‌گویند خوزستان در موسیقی و آواز غنی است. مردم استان انتظار دارند در روزهای مختلف سال شاهد عرضه این فن و هنر بومی خود باشند. مدیران اجرایی می‌توانند بدون اینکه به هنرمندان مرکز نشین نادیده بگیرند یا مقهور نامشان شوند، حمایت ویژه خود را متوجه هنرمندان محلی سازند.

نقیصه را می پذیریم

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این باره به خبرنگار مهر گفت: ما فراخوان را دریافت کردیم و آن را برای سایر ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان ها ارسال کردیم و از آنها خواستیم تا در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.

ناصر چنانی با اشاره به دلیل شرکت نکردن گروه های نواحی از طریق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ضعف در ارتباط میان گروه های موسیقی نواحی و این اداره دو طرفه است.

چنانی افزود: در اینکه در پرداختن به موسیقی نواحی از جانب ما نقیصه وجود دارد شکی نیست اما ما سعی در تمرکز بیش از پیش در این حوزه را داریم و همواره از گروه ها و حتی از کنسرت های موسیقی استقبال کردیم.

به گفته وی، هنرمندان و گروه های موسیقی نواحی نیز باید ارتباطشان را با ما بیشتر کنند.

گفته می شود در این جشنواره هزار و 200 اثر ارسال شد و از این میان تنها دو گروه اهوازی که به صورت خودجوش در این جشنواره شرکت کردند سهم خوزستان را تشکیل دادند. شاید اگر مسئولان بیشتر همت می کردند تعداد آثار ارسالی بسیار بیش از اینها بود.



رونمایی از ساز محلی در همایشی ملی

گروه موسیقی الغدیر از خوزستان با اجرای قطعه «مهر مادر» با خوانندگی حمید هواشمی از نخستین‌ اجراهای افتتاحیه هشتمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان بودند که به روی صحنه رفتند.

همچنین «اوجبت یا رب الخلائق الرحمة» مطلع شعر اجرایی گروه الغدیر2 اهواز بود که سرآغاز مراسم اختتامیه بعد از تلاوت قرآن بود.

سعید سیاحی، سرپرست گروه موسیقی الغدیر که در این جشنواره شرکت کرده بود نیز گفت: ما از طریق دبیرخانه جشنواره در تهران از برگزاری و فراخوان جشنواره موسیقی نواحی با خبر شدیم.

سیاحی افزود: جشنواره بسیار قدرتمند و با نظم اجرا شد و امیدواریم روزی در اهواز با موسیقی نواحی غنی ای که داریم بتوانیم با حمایت مسئولان، میزبانی را بر عهده بگیریم.

در دومین روز از برگزاری هشتمین جشنواره موسیقی نواحی از ساز «رباب الشاعر» ابوسعد زرگانی رونمایی شد که یکی از مهمترین بخش های این جشنواره به شمار می رفت.
 
استاد احمد مجيد هزامي ملقب به ابوسعد زرگاني متولد 1343که پیشه اصلی وی رانندگی ماشینهای سنگین است در اولین اجرای برنامه های روز دوم هشتمین جشنواره موسیقی نواحی از ساز عجیب و کمتر دیده شده «رباب الشاعر» رونمایی کرد.
 
زرگانی در این برنامه که ویژه اجرای موسیقی نواحی جنوب بود، قطعه های «علوانیه»" با شعرهایی از «جابر وهبی» و «راضی»، «ابوذیه» با شعری از «حسین مجیه» را برای علاقمندان اجرا کرد که هنرنمایی وی با ساز کمتر دیده شده «رباب الشاعر» یا «ربابه» با استقبال تماشاگران مواجه شد.
 
به گفته زرگانی، اين ساز يك وتر دارد که در ردیف سازهاي باس قرار مي‌گیرد و وسعت صدایی نزديك به يك اوكتاو دارد. این ساز با آرشه کمانی خود که همراه همیشگی زرگانی در سفرهای کاری اوست به صورت مورب با زاويه اي حدود 45 درجه اي بر روي پاي نوازنده قرار مي گیرد. البته استفاده از این ساز بیشتر به گونه‌ای است که با تکرار یک ملودی دو جمله‌ای، فضای لازم را برای خواندن آماده می‌کند.
 
زرگانی افزود: در تهران سبک «علوانیه»، «ابوذیه»، «نایل» و «عتاب» را اجرا کردم که با استقبال بی نظیری مواجه شدم.
 
زرگانی می گوید که از طریق دبیرخانه جشنواره از این همایش با خبر شده است.
 
در این جشنواره که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تقدیر از هشت پیشکسوت موسیقی مقامی شد.



قدمیار حسینی، سید خیال یادگاری، رسول زنگشاهی، سهراب محمدی، صمد حبیبی، احد علی شرفی، شیخ مراد کنی، عاشیق حسن اسکندری، ابو سعد زرگانی و سید نوین میرزایی به عنوان پیشکسوتان و فعالان موسیقی نواحی کشور تجلیل به عمل آمد.
 
دبیر هشتمین جشنواره موسیقی نواحی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در این جشنواره از هشت پیشکسوت برجسته موسیقی نواحی کشور تجلیل شد.

بهمن کاظمی افزود: یکی از این پیشکسوتان و اساتید موسیقی نواحی که توانسته ساز موسیقی بومی اهواز را زنده نگه دارد «علی رشداوی» است که قرار بود به این جشنواره دعوت شود اما به علت بیماری نتوانست حضور پیدا بکند و از ابوسعد زرگانی دعوت به عمل آمد.

علی رشداوی از پیشکسوتان موسیقی نواحی کشور از دوران نوجوانی به موسیقی رو آورد. او سازنده ساز «ربابه» است و در سبک های «علوانیه»، «چوبیه»، «سویحلی» و «عتاب» شهرت دارد.

کاظمی اظهار کرد: رشداوی سازی که در حال انقراض بود را احیا کرد و با خوانندگی و ساخت این ساز دست ساز آن را همچنان به جامعه موسیقی معرفی می کند.

وی افزود: تجلیل از اساتید پیشکسوت کشورمان و معرفی ساز رباب الشاعر از خوزستان در این دوره از جشنواره از نکات قابل توجه بود که مورد توجه قرار گرفت.

همنوایی «تار» و« رباب»
 
اجرای «پیمان غمخوار احمدی» نوازنده تار و «ابوسعد زرگانی» با ساز رباب الشاعر اجرای بعدی بود که مورد توجه و تشویق مخاطبان همراه شد.

دبیر هشتمین جشنواره موسیقی نواحی کشور یادآور شد: چند سال گذشته که استاد فقید «حسان اگزار چنانی زاده» در این همایش دعوت شده بود گفت که «علی رشداوی» در این نوع موسیقی از او پیشکسوت تر است و به همین خاطر و با توجه به شناختی که از رشداوی داشتیم او را به هشتمین جشنواره موسیقی نواحی دعوت کردیم.

 در این جشنواره دو گروه موسیقی محلی از اهواز شرکت می کنند. در کنار ابوسعد زرگانی، گروه موسیقی «الغدیر1» و «الغدیر2» شرکت دارند. البته پیش از این قرار بود گروه موسیقی «حویزاوی» نیز در این جشنواره شرکت کند که به دلیل تاخیر در ارسال آثار از این دوره حذف شد.
 
بی توجهی یا ناآگاهی؟

 
جای تعجب دارد که دبیرخانه این جشنواره با همت مسئولانش توانست تنها از طریق تعامل و مدیریت و کنترل از راه دور با گروه های نواحی خوزستان ارتباط برقرار کند و ابوسعد زرگانی را در روستای ابوفاضل پیدا کرده و با بسیاری از گروه های دیگر شهرستان ها نیز ارتباط برقرار کند. اما در این میان مسئولان موسیقی در خوزستان حتی هنرمندان این خطه از میهنامان را نمی شناسند.
 
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره موسیقی نواحی: با برگزاری این جشنواره می‌توانیم فرهنگ و هویت خود را حفظ کنیم. این نغمه‌ها و آواها می‌تواند به کشورهای همسایه منتقل شود.

در این جشنواره که با حضور بسیاری از هنرمندان موسیقی نواحی کشور و مسئولان بلندپایه کشوری در تالار وحدت برگزار شد  هنرمندان خوزستانی نیز توانستند هنربومی خود را برای هم میهنانشان به نمایش بگذارند.


----------------
گزارش:قاسم منصور آل کثیر

کد خبر 2068168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha