۱۷ خرداد ۱۳۹۲، ۱۶:۲۴

پاسخ رضایی به سئوال اول و واکنش 7 کاندیدا: 

مدیریت جناحی دیگر جوابگو نیست/ میزهای گفتگو را شکل خواهم داد

مدیریت جناحی دیگر جوابگو نیست/ میزهای گفتگو را شکل خواهم داد

محسن رضایی در مناظره انتخاباتی با بیان اینکه دولتمردانی باید سر کار بیایند که قبل از آنکه به فکر جناح باشند به فکر حقوق مردم باشند گفت: میزهای گفتگو را شکل خواهم داد و قوانین و مقرراتی را تنظیم خواهم کرد که همه بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جریان سومین مناظره هشت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری که دقایقی پیش با موضوع سیاسی آغاز شد، محسن رضایی به قید قرعه اولین کاندیدایی بود که پیرامون نقطه نظرات خود در زمینه سیاست داخلی و خارجی صحبت کرد.

وی گفت: امروز مردم ایران از کشمکش ها خسته شده اند، مدیریت جناحی دیگر جوابگو نیست، هرچند جناح های سیاسی برای ما سرمایه محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم دولتی روی کار بیاید که حق مردم، کارگران، دانشمندان، اساتید، نخبگان و… را محقق کنند، ادامه داد: ما می‌خواهیم دولتی روی کار بیاید که به یک خیزش رو آورده و دولت فراگیر و جامع امید را درست کند. از همه می خواهیم برای این کار به کمک ما بیایند.

رضایی افزود: ما می خواهیم دولت فراگیر و جامع امید درست کنیم که به دنبال تحقق حقوق مردم باشد. می خواهیم سیاست خارجی خود را به گونه ای رقم بزنیم که به یک روابط اقتصادی مطلوب دست پیدا کنیم و در صحنه بین الملل در کنار دستیابی به قدرتی که امروز آن را در اختیار داریم، به توسعه اقتصادی و سیاسی برسیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: حق مردم دستیابی به آن چیزی است که لایق آن هستند و باید توسط خود مردم این حق به دست آید. دولتمردانی باید سر کار بیایند که قبل از آنکه به فکر جناح باشند به فکر حقوق مردم باشند.

رضایی گفت: کشمکش های سیاسی بس است، دست به دست هم خواهیم داد و از همه توانمندان در هر جناح و قومی استفاده می کنیم که این دولت فراگیر به وجود بیاید.

وی خاطرنشان کرد: قول می دهم که در دولت ما منازعات سیاسی پایان یابد، میزهای گفتگو را شکل خواهم داد، قوانین و مقرراتی را تنظیم خواهم کرد که همه بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.

ولایتی : برنامه شما در سیاست خارجی چیست ؟

در ادامه مناظره هفت کاندیدا هر کدام دو دقیقه وقت داشتند تا برنامه های رضایی را نقد کنند که پس از قرعه کشی ولایتی گفت: تشکر می کنم از جناب آقای رضایی. من می خواستم بدانم سیاست دکتر رضایی در حل مسائل چیست.

روحانی : انتخاب مدیران بر اساس ضابطه باشد نه رابطه 

حسن روحانی گفت: آقای رضاییبه بحث اداره مدیریت اشاره فرمودند. در شرایط جدید اگر می خواهیم کشور را در مسیر جدید قرار دهیم باید با وحدت و انسجام حرکت کنیم، در سیاست داخلی و خارجی این روش اساس است، مدیران دلسوزی را که منزوی شده اند باید برگردانیم. جذب حداکثری و دفع حداقلی باید اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: ما در سال های اخیر نه تنها نتوانستیم غیرهمفکر را جذب کنیم بلکه حتی همکاران و دوستان انقلابی را نیز دفع کرده ایم. تیغ حذف را کنار بگذاریم و از همه مدیران استفاده کنیم. مدیریت باید دارای ثبات باشد، افرادی که مدیریت را برعهده می گیرند براساس ضابطه باشند نه رابطه.

حداد عادل : روش شما در سیاست خارجی چیست؟

غلامعلی حدادعادل نفر بعدی بود که به نقد سخنان رضایی پرداخت و گفت: جناب آقای رضایی در مورد سیاست خارجی روش خودشان را توضیح ندادند بلکه نتایج را گفتند اینکه دیپلماسی باید موفق و در صحنه بین المللی فعال باشد، این نتیجه دیپلماسی است. بنده می خواهم بدانم با کدام روش این کار انجام می شود؟

جلیلی : نظری ندارم

سعید جلیلی نفر بعدی بود که می توانست به نقد برنامه های رضایی بپردازد، اما وی در این زمینه نظری نداشت.

قالیباف: رضایی با چه شیوه ای می خواهد به سمت وحدت برود

محمدباقر قالیباف در وقت دو دقیقه ای خود گفت: دکتر رضایی بحث را به سمت وحدت بردند. در سیاست خارجی چپ، راست، اصولگرا و اصلاح طلب وقتی به کارنامه‌یشان نگاه می کنیم، رفتار جناحی و سیاسی در کشور اتفاق افتاده است. اینکه آقای رضایی می خواهند به سمت وحدت بروند، بسیار مثب است اما چگونه؟

عارف: میزبان من در سفر انتخاباتی آذربایجان دستگیر شد 

محمدرضا عارف نیز درباره گفته های محسن رضایی گفت: شما بحث امنیت را مطرح کرده اید و بنده امروز یک موضوع را مطرح می کنم که ببینم نظر شما در این باره چیست. بنده سه چهار روز قبل به بازار تهران رفته بودم و چند جوان شعار درود بر عارف و سلام بر خاتمی در بازار سر دادند که این افراد را برای چند ساعت دستگیر کردند و با پیگیری فراوان و مکرر خود من آنها آزاد شدند.

وی افزود: در اولین سفری که من به استان آذربایجان داشتم میزبانی داشتم و در دانشگاه سخنرانی کردم متاسفانه پس از بازگشت من از استان، میزبان را دستگیر کردند. او اکنون سه هفته است که دستگیر شده و خانواده اش هنوز هیچ اطلاعی از وی ندارند.

عارف گفت: در زمانی که می خواهیم حماسه سیاسی خلق شود وظیفه همه ما این است که برای حماسه سیاسی مردم را تشویق کنیم که به میدان بیایند ولی با این تنگ نظری ها نباید برخورد کنیم. راهکار شما برای این که این مسائل حل شود و دیگر تکرار نشود چیست؟ شما به آزادی مشروع در قانون اساسی اشاره کرده اید و اتفاقا مقام معظم رهبری اخیرا فرموده اند باید از همه ظرفیت های قانون اساسی استفاده کنیم و این را جزو تکالیف به کاندیداها دیده اند.

وی با ذکر مثال دیگری گفت: تعدادی از جوان ها در مراسم دیگری که من شرکت کرده بودم عکس بنده، آقای خاتمی و آقای سیدحسن خمینی را که در کنار هم بودیم تبدیل به پوستری کرده بودند و در بعضی از استان ها از پخش این پوستر جلوگیری شده است. راهکار شما برای این که ان شاء الله در آینده این مسائل اتفاق نیفتد و در چارچوب قانون اساسی همه مقید به کار باشیم چیست؟

غرضی : جلب رضایت عامه از طریق کانال های قدیمی انجام می شود؟

محمد غرضی نیز بیان کرد: این طور که بنده تشخیص می دهم سیاست داخلی مبنی بر جذب رضایت عامه است و این امر با فرمایشات شما نیز مغایرتی ندارد. آیا جلب رضایت عامه از طریق کانال‌های تعریف شده انجام می شود یا کانال های جدیدی را معرفی می کنید؟ این که شما بتوانید در داخل کشور مشکلاتی را که در گذشته فراهم شده است از بین ببرید باید بتوانید یک روش های جدیدی را معرفی کنید که به جلب رضایت عامه بینجامد.

وی ادامه داد: در مورد سیاست خارجی نیز آنچه بنده می فهمم انعکاس مشکلات داخلی کشور است. آیا مشکلات داخلی کشور و عدم وجود یک تناسب بین استعدادهای داخلی به شما اجازه می دهد که در سیاست خارجی روشی را انتخاب کنید که بتواند به حل مسئله کمک کند.

غرضی افزود: به طور مثال در داخل کشور با این مشکلاتی مانند بیکاری، تورم، مواد مخدر، گرفتاری های وسیع سیستمی و بالاخص گرفتاری وسیع دولتی در رابطه با مردم روبه رو هستیم. زمانی که با این چنین موقعیتی رو به هستید در مقابله با جریانات خارجی چه ابزاری دارید که جریانات خارجی را قانع کنید که در داخل کشور قدرتمند هستید.

رضایی: به غرب زمان ندهیم/ در سپاه تمام افراد جناح های مختلف را به کار گرفتم

محسن رضایی در پایان اظهار نظر کاندیداها درباره نظرات آنها گفت: خوشبختانه بسیاری از اظهارات موید رویکرد من در اداره کشور بود. متاسفانه امروز خیلی از افراد در کشور سر جای خود نیستند و ما اولین کاری که می کنیم این است که هر کسی را سر جای خود قرار می دهیم و مطمئن هستم که 50 درصد مشکلات با این روش حل خواهد شد.

وی افزود: ثانیا ما می گوییم که باید یک دولت فراگیر با دو محور ایجاد شود یکی آن که کارآمد و با عرضه باشد و دوم آن که رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران را قبول داشته باشد. از این جا به بعد برای من مهم نیست و از همه اقوام و جناح ها استفاده خواهم کرد این دو ویژگی انسجام ایجاد می کند.

رضایی ادامه داد: سابقه مدیریتی من همین است در زمانی که مسئولیت هایی در سپاه داشتم تمام افراد جناح های مختلف را به کار گرفتم و لذا من اکنون از همه جناح ها فرمانده تربیت کرده ام. هیچ جناحی در کشور نیست که من مدیری از آن تربیت نکرده باشم.

وی تاکید کرد: ما به بحث آزادی خواهی تنها به عنوان یک احساس نگاه نمی کنیم ما به دنبال آن هستیم که نهاد آزادی را در این کشور مستقر کنیم. نهاد آزادی مجموعه ای از مقررات قوانین و همچنین آموزش و تربیتی است که باید از ابتدا شروع شود تا بتوانیم نهاد آزادی را در جامعه ایجاد کنیم و گرنه مانند 100 سال گذشته آزادی در جامعه به عنوان یک شعار باقی خواهد ماند.

رضایی همچنین ادامه داد: بعضی از صحبت ها متاسفانه حکایت از دعوا دارد که ما معتقدیم همین مسئله باید حل شود. ما می‌گوییم دعوا و کشمکش بس است مردم امروز مشکل نان دارند و می خواهند همه توانایی های این کشور بسیج شود و مشکلات آنها حل و فصل شود لذا ما می گوییم مدیریت جناحی کارش تمام شده و ما مدیریت فراجناحی می خواهیم نه به این مفهوم که جناح هایی که گنجینه و سرمایه ملی ما هستند کنار بگذاریم.

وی افزود: در سیاست خارجی من از استراتژی قیچی استفاده می کنم. این قیچی دارای دو لبه است که یک لبه آن کارآمدی اقتصادی و مدیریت قدرتمند کشور است که به کسانی که آن طرف میز نشسته اند ثابت می کند تحریم های اقتصادی نتیجه ای ندارد و لبه دیگر این که قوی ترین دیپلمات های کشور را بسیج می کنم تا یک دیپلماسی قوی ایجاد کنیم و بتوانیم تحریم ها را از سر راه برداریم. من معتقدم ما باید به پرونده هسته ای خاتمه دهیم زمان را غربی ها از ما می گیرند و ما نباید اجازه طولانی شدن زمان را بدهیم من جلوی طولانی شدن زمان را می گیرم و در حداقل زمان این مسئله را برطرف می کنم.

 
کد خبر 2070830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha