۱۷ خرداد ۱۳۹۲، ۱۷:۳۲

پاسخ حداد عادل به سئوال و واکنش 7 کاندیدا:

حل مسئله تحریم اولویت ما در سیاست خارجی است

حل مسئله تحریم اولویت ما در سیاست خارجی است

غلامعلی حداد عادل کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه راه حل کاستن اثرات تحریم‌ها صحبت از موضع قدرت و اقتدار است، افزود: در سیاست خارجی حل مسئله تحریم اولویت دارد.

به گزارش خبرنگار مهر پس از قرعه کشی برای ادامه مناظره نوبت به غلامعلی حداد عادل رسید که در 4 دقیقه برنامه های خود در سیاست داخلی و خارجی را تشریح کند که وی گفت: مبحث پیامبر گرامی را به همگان تبریک عرض می کنم و به همه هموطنان عزیز سلام می کنم. در داخل کشور در سیاست داخلی مشکل اقتصادی مشکل مهمی است و جا دارد همه کاندیداها مشکل اقتصادی را حل کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مشکل اقتصادی با تحریم ارتباط دارد. دشمنان تحریم را فلج‌کننده نامیدند اما اعتقاد داریم با مدیریت بهتر می‌شود آثار آن را کم کرد. در سیاست خارجی حل مسئله تحریم اولویت دارد. مهم این است که چگونه برخی می گویند مشکل مدیریتی، برخی می گویند ظرفیت های دیپلماسی، برخی می گویند اگر به کدخدا لبخند بزنیم مشکل حل می شود و برخی نیز دولت فعلی را مشکل می‌دانند.

حداد عادل با بیان اینکه همه می‌دانند مسئله هسته‌ای ایران بهانه است، افزود: ما آن روزی هم که فعالیت هسته ای را شروع نکرده بودیم در تحریم بودیم. دشمنان بهتر می دانند فعالیت هسته ای ما نظامی نیست، مشکل آمریکایی ها با ما مشکل اصل انقلاب است. چون ما خواهان استقلال هستیم با ما مخالفت می کنند چه استقلال فکری، چه فرهنگی و چه سیاسی.

وی ادامه داد: تحریم داماتو قبل از فعالیت هسته ای بود. روز اول که انقلاب شکل گرفت فعالیت هسته ای نداشتیم اما انگ حمایت از تروریست را به ما چسباندند و مبالغ بسیاری از دارایی ما را مسدود کردند. پس با چه راه حلی می توانیم  اثر تحریم را کم کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه با وضع قدرت و اقتدار می توانیم  اثر تحریم را کم کنیم، افزود: مثال آن مردم ویتنام در برابر آمریکاست که گرچه سختی هایی کشیدند اما در نهایت آمریکایی‌ها از مواضع شان عقب نشینی کردند. ما با مدیریت و روحیه عزت‌مدارانه می توانیم از موضع قدرت در برابر تحریم‌ها صحبت کنیم؛ مدیریتی مدبرانه. همان کاری که در زمان جنگ صدام علیه ما امام فرمودند جنگ جنگ است و عزت ما در شرف همین مبارزه. رهبری هم می گویند تحریم تحمیلی است و عزت و شرف ما در گرو مبارزه اقتصادی است.

حداد عادل گفت: آمریکایی‌ها روزی در مقابل ما به مذاکره می نشینند که بدانند ملت پشتیبان ما است و ما از استقلال و عزت دست بر نمی داریم همانطور که 40 سال آمریکایی ها تلاش کردند چین را نادیده بگیرند وقتی دیدند چین محکم بر جای خود ایستاده مجبور شدند که با این کشور تعامل کنند.

جلیلی: نظری ندارم 

سعید جلیلی در پاسخ به حداد عادل گفت: نظری ندارم.

قالیباف: دیپلماسی ما نتوانسته است سیاست خارجی ما را تامین کند

همچنین محمد باقر قالیباف در پاسخ به حداد عادل بیان کرد: ما بحثی با آرمان ها، اهداف و حرکت حق‌طلبانه نداریم. شما فرمودید با مدیریت این قضایا حل نمی شود، از قضا بنده معتقدم دیپلماسی ما است که نمی‌تواند سیاست خارجی ما را آن طور که باید و شاید با کمترین هزینه، منافع ملی ما را تامین کند، لذا به نظر من مدیریت در اینجا نقش کلیدی دارد و اگر مد نظر جنابعالی این است که مدیریت تاثیری ندارد، بفرمایید چرا؟

عارف: چگونه از موضع اقتدار مذاکره می کنید؟

در ادامه محمد رضا عارف نیز در پاسخ به حداد گفت: شما فرمودید از موضع اقتدار مذاکره کنید و سوال من از شما این است که چگونه به شرایطی می‌رسیم که بتوانیم این مذاکره متعادل را داشته باشیم؟

غرضی: اقتدار در عزت تولیدی است که هر کشوری برای خود ایجاد می‌کند

محمد غرضی نیز گفت: عزت و اقتدار کشور مربوط به استعداد داخلی کشور است یا مکتوب در کتاب‌ها؟ شما زحمات بسیار زیادی در آموزش و پرورش کشیده‌اید ولی آموزش و پرورش ما و آموزش عالی، جوانها را در سن 27 سالگی به اشتغال نمی رساند، زمانی که شما آموزش و پرورش‌تان و آموزش عالی‌تان توانایی اینکه این استعدادها را به زندگی برساند ندارد، چطور می خواهید بگویید که ما عزت و اقتدار داریم؟

وی تاکید کرد: ما در زمینه نفت، عزت و اقتدار داریم، در زمینه ارتش و سپاه، امنیت داخلی، عزت و اقتدار داریم ولی در بقیه زمینه ها اینطور نیست، اگر به چین اشاره می کنید باید بگوییم که چین بعد از اینکه تولیدات خود را در سطح جهان به همه کشورها تزریق کرد و تولیداتش اروپا و امریکا را گرفت، نیکسون چاره ای جز صحبت با چین نداشت. اقتدار در کاغذ و شعار نیست، اقتدار در عزت تولیدی است که هر کشوری برای خود ایجاد می کند.

رضایی: ما مقاومت کنیم که مردم گرسنه بمانند؟

محسن رضایی نیز با بیان اینکه واقعا تعجب می‌کنم که آقای حداد عادل شعاری صحبت می‌کنند، اظهار داشت: مگر می‌شود کشوری را با شعار اداره کنیم؟ ما اکنون وقت نداریم حتی یک دقیقه از وقت ملت ایران را بگیریم، ما گرفتار دو گروه شده ایم، یک گروه که دائما شعار مقاومت می دهند مانند کسانی که در زمان اشغال خرمشهر به آنها می گفتیم شما در تهران نشسته اید و دائما می گویید خرمشهر اشغال شده است، اگر راست می گویید بیایید کمک کنید خرمشهر را آزاد کنیم. مگر در آن زمان کسانی که در تهران می نشستند و شعار می دادند می توانستند به ملت ایران کمک کنند؟

وی افزود: گروه دیگری که در کشور درگیر آنها شده ایم، کسانی هستند که می گویند کار تمام شده است و این تحریم اقتصادی ما را نابود کرده و باید تسلیم شویم. همین موضوع در دوران دفاع مقدس و انقلاب نیز مطرح بود. آقای حداد عادل می‌گوید زمانی آمریکایی‌ها کنار می آیند که ما مقاومت کنیم، مفهوم این حرف چیست؟ ما مقاومت کنیم که مردم گرسنه بمانند؟

رضایی گفت: ما باید بمانیم تا تحریم های اقتصادی آثار خود را بیشتر نشان دهد؟ چرا آمریکایی‌ها با ما وارد یک مذاکره جدی نمی شوند؟ برای اینکه به دنبال این هستند که زمان را از ما بگیرند و در این زمان تحریم ها اثر خود را بگذارد، آنها به همین شکل وارد بحث نمی شوند و سوال این است که آیا ما نمی توانستیم کاری کنیم که آنها چین و روسیه را همراه خود نخوانند؟ و یا اینکه آمریکایی‌ها در دیپلماسی شکست بخورند؟

وی ادامه داد: در مسئله دیپلماسی ایشان می گوید مقاومت کنیم. مقاومت کردن باید منتج به نتیجه باشد، یعنی آمریکایی‌ها بفهمند که تحریم ها بی اثر بوده و ما باید تولید را راه بیندازیم، ما با چه زبانی در این کشور صحبت کنیم که اقتصاد هم نظام جمهوری اسلامی را حفظ می‌کند و هم زندگی مردم را بهبود می بخشد؟ تنها راه برون رفت ما از مذاکرات امروز همین است و ما زمانی که بتوانیم به امریکایی‌ها ثابت کنیم بر پای خود ایستاده ایم و گرانی ها و بیکاری از نظر اقتصادی بر ما تاثیر ندارد. آنگاه آنها آماده مذاکره با ما می شوند، البته در آن زمان نیز مذاکره باید قوی باشد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: اینکه بنده می گویم باید از سیاست قیچی استفاده کنیم بر همین اساس است، یعنی ابتدا باید اقتصاد خود را قوی کنیم و نشان دهیم که ما ظرفیت ها و توانایی های عظیمی داریم و می توانیم در مقابل تحریم ها بایستیم و اگر آنها ببینند که هزار تومان امروز تبدیل به سیصد تومان دیروز شده است می فهمند که ما شعار می دهیم، اگر بفهمند هزار تومان ما تقویت شده است و با قدرت جلو می رویم، آماده می شوند تا یک مذاکره منصفانه داشته باشند، خواهش می کنم آقای حداد عادل توضیح دهند که از مقاومت کردن چطور باید بهره برداری کرد؟ از یک دقیقه مقاومت در دیپلماسی چه اتفاقی رخ می دهد؟ و گرانی ها و بیکاری را چه خواهند کرد؟

ولایتی: باید مقاومت توام با تدبیر باشد

علی اکبر ولایتی در خصوص اظهارات حدادعادل گفت: عرض من این است که در پی این 34 سال انقلاب هیچ گاه نبوده که با مشکلی مواجه نباشیم. در طول جنگ هشت ساله دفاع مقدس بیش از 40 کشور از عراق حمایت می‌کردند، درست زمانی که شوروی به کشور همسایه یعنی افغانستان حمله کرده بود اما ما توانستیم ضمن این که از افغانستان حمایت کنیم دیپلماسی جنگ و مذاکره راه بیندازیم که سخت‌تر از وضعیت امروز بود.

 وی ادامه داد: باید مقاومت توام با تدبیر باشد و در برابر زیاده خواهی ها با درایت و تدبیر عمل کنیم و این در گذشته سابقه داشته است.

روحانی: صحبتی ندارم

روحانی در خصوص سخنان حداد اظهارنظر نکرد و گفت: صحبتی ندارم.

حداد: تدبیر و مدیریت می تواند در هر شرایطی کار را بهتر کند

در ادامه مناظره حداد عادل در پاسخ به اظهارات 7 کاندیدای دیگر گفت: در پاسخ قالیباف تاکید می کنم مقصودم این نیست که فقط با مدیریت حل می شود، مدیریت در دیپلماسی به عزت و قدرت ملی وابسته است.

وی ادامه داد: در جواب آقای عارف که سوال می کنند چگونه به عزت می رسیم می گویم رهبری راه را نشان داده‌اند. باید در مسیر جهاد اقتصادی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی گام برداریم وقتی می گویم مقاومت، شعار نمی دهم. باید بنیان های اقتصادی کشور را تقویت کنیم تا ملت با عزت سر میز مذاکره بنشینند.

وی در پاسخ به ولایتی گفت: این که آقای ولایتی می گویند در گذشته سخت تر بوده فکر نمی کنم این گونه باشد امروز چون قدرت و اثر ما در جهان بیشتر شده است که یک نمونه آن بیداری اسلامی است، دشمنی دشمنان سخت‌تر از گذشته شده است. تدبیر و مدیریت می تواند در هر شرایطی کار را بهتر کند.

حدادعادل با بیان نمونه ای از ضعف دولت های گذشته گفت: در دولت خاتمی نیز کتابی با عنوان مبانی نظری برنامه چهارم توسعه منتشر شد که در یک عبارت آن کتاب آمده است: "در حال حاضر به نظر می رسد با ورود بحران در دو عرصه داخلی و خارجی کشور، ایران را نمی توان یک قدرت در عرصه جهانی تعریف کرد در شرایط جدید حتی نمی توان کلمه قدرت ملی را درباره ایران به کار برد."

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: این مواضع کارساز نیست. روزی می توانیم از طریق مذاکره و دیپلماسی مسئله را حل کنیم که این مواضع را نداشته باشیم. ما در عرصه بین الملل با منطق خود و جهاد اقتصادی می توانیم بر تحریم ها غلبه کرده و این را به فرصت تبدیل کنیم.

انتقاد عارف به حداد عادل و پاسخ رئیس مجلس هفتم 

در ادامه عارف در تذکر به حداد گفت: دفعه قبل هم دکتر حداد مسائلی را راجع به کتاب مبانی برنامه چهارم گفتند. بحث این است که این کتاب مبنای برنامه قرار گرفته است یا خیر. اگر مبنا قرار گرفته چرا خودش این قانون را در مجلس هفتم ابلاغ کرد و در مجلس آن را اصلاح نکرد.

حداد در پاسخ گفت: ما همان موقع به دلیل این که در قانون برنامه از جهت مبانی اشکال داشتیم آن را از شورای نگهبان برگرداندیم و برخی مواد آن را اصلاح کردیم که یکی از آنها مربوط به مسائل اقتصادی بود. 100 نفر از نمایندگان مجلس نامه نوشتند و از رئیس جمهور وقت یعنی خاتمی سوال کردند که چرا چنین کتابی از طرف سازمان برنامه و بودجه به عنوان مبانی این برنامه مطرح شده است.

 

کد خبر 2070853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha