۱۷ خرداد ۱۳۹۲، ۱۸:۲۹

پاسخ عارف به سئوال و واکنش 7 کاندیدا:

جریان اصولگرا مسئولیت خود را در قبال شرایط کشور بپذیرد/ به جناح خاص محدود نباشیم

جریان اصولگرا مسئولیت خود را در قبال شرایط کشور بپذیرد/ به جناح خاص محدود نباشیم

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نمی‌توانیم برای پاسخگویی به نیازهای کشور و آرمان های انقلاب خود را به یک جناح خاص محدود کنیم، گفت: به نظر من رفتار اخلاقی حکم می‌کند که جریان اصولگرا مسئولیت خود را بپذیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا عارف به عنوان پنجمین کاندیدا در مناظره سیاسی که در حال پخش از صدا و سیما است در بیان نقطه نظرات سیاسی خود ضمن تبریک عید مبعث و خسته نباشید به مردم بابت گوش دادن به 2 ساعت مناظره گفت: من در تذکر اولیه‌ام اشاره کردم که خوب بود یک جمع‌بندی از دو مناظره گذشته صورت می گرفت.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: در مناظره اول جمع‌بندی این بود که کشور در حوزه‌های مختلف با مشکلاتی روبرو است و به گفته یکی از فرماندهان نظامی باید رئیس جمهوری وارد صحنه شود که کشور را از حالت بحرانی نجات دهد.

چه کسانی مسئول وضع امروز کشور هستند؟

عارف گفت: سئوال من این است که چه کسانی مسئول وضع موجود هستند. در صحبت های دو مناظره قبل به این موضوع پرداخته نشد و مردم حق دارند که بدانند چه کسانی وضعیت موجود را بوجود آورده اند و به نظر من خوب است که گفته شود در زمانی که جریان منصوب به اصولگرا به صورت یکپارچه و تمام عیار در هر سه قوه حاکمیت داشت، چه اتفاقاتی افتاد.

وی با اشاره به اینکه من مسائل را در ارتباط با قوه مجریه مطرح می کنم، بیان کرد: تقریبا هر نیروی اصلاح‌طلب در هر بخشی که بود، در این سال‌ها حذف کردند و نتیجه آن وضعیتی شد که اکنون با آن روبرو هستیم.

عارف اظهار داشت: عملکرد 8 سال گذشته نشان داد که ما نمی توانیم برای پاسخگویی به نیازهای کشور و آرمان‌های انقلاب خود را به یک جناح خاص محدود کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: هیچ چاره ای جز استفاده از نیروهای متعهد و توانا و در یک کلام شایسته‌سالاری نداریم.

وی با بیان اینکه قصد دارم عملکرد دولت اصلاحات را با دولت اصولگرا در برخی از شاخص های مقایسه کنم، اظهار داشت: دولت اصلاحات با شعار توسعه سیاسی روی کار آمد اما در عمل یک توسعه فراگیر را دنبال کرد. فعالیت های اقتصادی را با فروش نفت 9 دلار آغاز کردیم و کل درآمد حاصل از فروش نفت در 8 سال دولت اصلاحات برابر با 173 میلیارد دلار بود که در دوره جدید این رقم حداقل از محل فروش نفت خام حدود 630 میلیارد دلار بوده است.

عارف افزود: ما رشد اقتصادی 6 درصد را به دست آوردیم و متوسط 700 هزار فرصت شغلی در سال داشتیم، گرانی را کنترل و تورم 17.3 درصد را به 10.3 درصد رساندیم، ارز را تک نرخی کردیم و حدود 5 سال باقی ماند.

چطور شد که نان را از سر سفره مردم برداشتید؟

وی ادامه داد: سئوال این است که با حدود 630 میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت و اینکه قرار بود نفت را سر سفره مردم بیاورید، چطور شد که نان را از سر سفره مردم برداشتید؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید مسئولیت خود را بپذیریم. اینکه یک جریان به نظر من موهومی را مسئول بدانیم خطا است. واقعیت این است که می خواهیم مسئولیت را از سر خود باز کنیم. رئیس دولت این جریان انحرافی را نمی‌پذیرد و کسانی هم که به اصطلاح در جریان انحرافی مطرح هستند، رئیس دولت را از نزدیکان خود تلقی می‌کنند پس به نظر من اخلاقی آن است که جریان اصولگرا مسئولیت خود را بپذیرد و راهکار لازم برای اینکه این اتفاق نیفتد را دنبال کنیم.

عارف تصریح کرد: مردم باید در دهه چهارم انقلاب دیگر روش آزمون و خطا را مشاهده نکنند و بر اساس توانایی ها، شایستگی و بر اساس عملکرد خوب گذشته رئیس جمهور خود را انتخاب کنند که دیگر با مشکلات این چنینی روبرو نشویم.

وی افزود: در مقدمه اشاره کردم که باید اجرایی شدن همه اصول قانون اساسی را به عنوان میثاق ملی دنبال کنیم و اولویت اول من اجرای قانون اساسی و حقوق ملت است. من دیروز در سه استان غرب کشور بودم و مردم استان‌های غربی مطالبات به حقی را داشتند. همه در ارتباط با مسئله گرد و غبار اعتراض داشتند. ما چه اقدامی در رابطه با این مسئله کرده ایم؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مسائل محیط زیستی منطقه و حقوق اقوام از مطالبات مردم بود. من معاونت اقوام را تشکیل خواهم داد تا مطالبات به حق مردم را دنبال کنیم خوشبختانه در ارتباط با زنان نیز در قانون اساسی یک اصل مترقی داریم با عنوان اصل 21 که مربوط به تضمین حقوق زنان است و امیدواریم که در دولت آینده از همه ظرفیت های قانون اساسی برای پاسخگویی جهت گیری ها و به مسائلی که مردم دارند و تعالی و پیشرفت کشور استفاده کنیم.

غرضی: عارف با اسامی که می آورد می خواهد از آنها قرض کند تا مردم به او رای دهند

سید محمد غرضی درباره اظهارات عارف گفت: از اول جلسه تا حالا بحث سر دو گروه اصلاح طلب و اصولگراست. سی سال کشور دست این بزرگان است و قدرت سیاسی در انحصار این دو گروه بوده است، هر روز که روی کار می آیند دیگری را حذف می‌کنند، اگر کشور دست دو گروه بود، دو نفر اینجا نشسته بودند. از اصولگراها 4-5 نفر و از اصلاح طلب ها چند نفر اینجا هستند که این نشانه شکست اصولگرایان و اصلاح طلبان است.

وی ادامه داد: تکلیف ما را این دو گروه مشخص کنند، آیا آیه قرآن در سوره مومنون نفی احزاب است یا خیر؟ اگر نیست بگویند متعلق به چه گروهی هستیم، دبیر کل این حزب در انتهای کار گفت قانون اساسی حزب اصلاح طلب منشور سازمان ملل است. آیا هنوز رویمان می شود بگوییم که اصلاح طلبیم؟

غرضی ادامه داد: اگر رای دارید نوش جانتان، اما اینکه اصلاح طلب تحت این عناوین بخواهد به میدان بیاید با ایراد به نیروی انتظامی بخواهد حکومت کند، دوباره همین می شود و عده ای از رهبری حزب عبور می کنند. حرفهای عارف نشان داد هم اصلاح طلب است و هم با اسامی که می آورد می خواهد از آنها قرض کنند  تا مردم به او رای بدهند، باید گروه اصلاح طلب وضع خودشان را با وضع مردم مشخص کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه متن مردم در 22 بهمن جنگ و مبارزه دیده می‌شود، گفت: متن انقلاب با 98.2 درصد به جمهوری اسلامی رای داد، اما اکنون نظام باید هزینه بسیاری برای آوردن مردم پای صندوق های رای کند.

رضائی: مردم از کشمکش های سیاسی خسته شده اند

محسن رضایی در پاسخ به اظهارات عارف گفت: من دو جمله را که در ابتدای صحبت هایم گفتم، تکرار می کنم. امروز مردم از کشمکش های سیاسی خسته شده اند و باید به آن پایان بدهیم، مدیریت اصلاح طلبی و اصولگرایی جواب نمی دهد هرچند در این دو  حزب خوب و بد هست.

وی افزود: مشروط به اینکه رهبری را قبول داشته باشند و افراد کارآمدشان دور هم جمع شوند می‌توانیم در کشور  کارهای بزرگی انجام دهیم باید بنا را به حق مردم بگذاریم و به گذشته صلوات بفرستیم. دست به دست هم دهیم تا مشکلات را حل کنیم.

ولایتی: نباید انحصارطلبی کرد

علی اکبر ولایتی در خصوص اظهارات عارف گفت: ایرادی که شما به اصولگرایان می گیرید، آیا در دولت اصلاح طلبان کسی از اصولگرایان را در دولت خودتان گذاشته اید یا همه آنها را کنار زده اید؟ من قبول دارم که نباید انحصار طلبی کرد.

حداد عادل : دوران خاتمی پاییز برگ‌ریزان اصلاحات انجام گرفت

حداد عادل در انتقاد از اظهارات عارف گفت: موافق نظر ایشان هستم که باید کشور با شایسته‌سالاری اداره شود اما آقای عارف تمام مشکلات کشور را به گردن اصوگرایان انداخت و اصلاح طلبان را کنار گذاشت.

وی افزود: زمانی که خاتمی آمد و رئیس جمهور شد پاییز برگ‌ریزان اصلاحات انجام گرفت گویی جلوی پنجره، مملکت را مانند یک گونی تکان دادند. در برخی وزارتخانه ها تنها آبدارچی ماند و آن زمان می گفتند هر کسی که به خاتمی رای نداده است باید برود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: بنده و آقای عارف با هم دوست هستیم، اما آیا رفتار مجلس اصلاح طلب با من را یادتان هست؟ زمانی که من رای بالایی را در تهران آوردم اما مجلس ششم بنده را 5 ماه یک لنگه پا به خاطر عدم تایید اعتبارنامه ام جلوی در مجلس نگه داشت.

وی گفت: احمدی نژاد هیچ وقت خود را اصولگرا ندانست حتی همه مشکلات کشور نیز زیر سر احمدی نژاد هم نیست. یک نفر نیامد بگوید بخشی از این مشکلات تقصیر دشمن خارجی است.

حداد عادل افزود: گرد و غباری که شما فرمودید باید حل شود کار یک ماه و شش ماه و دو سال نیست، یک مشکل محیطی زیستی است که باید چند کشور یک حرکت جهانی انجام دهند و شاید حل این مشکل نیز 10 سال طول بکشد. نمی توان گفت دولت در این زمینه مقصر بوده و چرا دولت دستور نداده ریزگردها از مملکت بیرون بروند.

جلیلی: در زمان اصلاحات چرا برخورد درست با تجمعات و اعتراض انجام نگرفت

در ادامه این مناظره جلیلی اظهار داشت: بنده آقای عارف را آدم با انصافی می شناسم ایشان خیلی از آزادی صحبت کردند و حال سوال من از ایشان این است که در زمان اصلاحات چرا برخورد درست و تدبیر صحیحی در مواجهه با برخی تجمعات و اعتراض انجام نگرفت که منجر به کشته شدن تعدادی از مردم در استانهای مختلف شد.

جلیلی گفت: به طور مثال اعتراض در سمیرم 8 نفر کشته به همراه داشت و به همین صورت اعتراض در فیروزآباد 4 نفر و اعتراض در سبزوار یک نفر کشته به همراه داشت.

وی افزود: وزیر علوم و تحقیقات دوره شما یعنی آقای توفیقی اعلام کرد که دانشجویان ستاره‌دار از دوره اصلاحات بوجود آمده اند.

جلیلی افزود: در نامه ای که آقای معین وزیر علوم، تحقیقات دوران اصلاحات نوشته بود آمده است برخورد امنیتی و اطلاعاتی با 50 دانشجوی معترض و تجمع کننده مقابل وزارت علوم انجام می گیرد. آیا این گونه برخورد با مردم درست است؟ و این گونه برخوردها در دوران اصلاحات نبوده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به آزادی رسانه ها و عدالت رسانه ای در دوران اصلاحات خاطرنشان کرد: حجم رسانه ها در دوران اصلاحات در اختیار چه کسانی بود و چقدر از اقوام، رسانه در اختیار داشتند. اکثریت رسانه ها در دست عده ای خاص بود.

وی خطاب به عارف تصریح کرد: وضع موجود آنقدر که شما می گویید بد نیست بلکه پیشرفت هایی حاصل شده و هر جا که اشتباهی انجام گرفت به خاطر این بود که از مبانی اصولگرایی فاصله گرفته ایم.

جلیلی ادامه داد: در سال 88 که اوج مشارکت مردم بود مانور جمهوریتی و رقابت در انتخابات شکل گرفت. مبنا هم قانون بود به همین خاطر اوباما دو روز قبل از انتخابات وقتی قدرت ایران را دید نامه ای به رهبری نوشت.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: در سال 88 چه کسانی بود که فتنه ایجاد کردند و در اوج اقتدار ایران دشمن را دوباره امیدوار کردند.

قالیباف: چرا معاونت اقوام در دولت اصلاحات انجام نشد

در ادامه این مناظره قالیباف از عارف پرسید چرا معاونت مربوط به اقوام که شما فرمودید در دولت آینده می خواهید تشکیل دهید، در دولت اصلاحات که شما در آن سمت داشتید تشکیل ندادید؟

در ادامه این مناظره حداد عادل گفت: اینکه شما می گویید معاونت اقوام درست می کنید یعنی برای قوم فارس معاونت فارسان تشکیل می دهید؟

عارف این کاندیدای اصلاح طلب در پاسخ به انتقادهای سایر نامزدها گفت: بنده همیشه موافق همگرایی بوده ام و معتقدم اصلاحات یکی از اصلی ترین جریانات انقلابی کشور است و اگر کسی حرفی را زده نباید آن را به کل اصلاحات تعمیم داد.

در خلال صحبت های عارف غرضی گفت: چرا وقتی یکی حرفی را می زند دیگران واکنشی نشان نمی دهند. من نمی خواهم اسم ببرم اما برخی بزرگان آن زمان نیز حرفی نزدند آیا این درست است که فردی بگوید منشور سازمان ملل همان قانون جمهوری اسلامی ایران است؟

عارف: در هیچ دوره ای مانند اصلاحات رسانه ها نشریات و ان جی اوها افزایش نیافت

عارف در ادامه اظهارات خود گفت: شایسته‌سالاری ملاک برنامه های من است.

وی افزود: در دوران اصلاحات خاتمی از وزیری استفاده کرد که به وی رای نداده بود و یا معاونی را برگزید که رقیب خاتمی بود. قرار نیست بنده از همه عملکرد اصلاحات دفاع کنم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: شرایط کشور طوری است که باید از همه ظرفیت های کشور با توجه به التزام آنها به قانون اساسی و با استفاده از توانایی افراد استفاده کرد.

وی گفت: اینکه گفته می شود احمدی نژاد اصولگرا نیست باید گفت 7 سال جریان اصولگرا از وی حمایت می کرد و به هر حال همه ما باید برای حل مشکلات کشور همکاری داشته باشیم.

عارف اضافه کرد: در هیچ دوره ای مانند اصلاحات رسانه ها، نشریات و ان جی او ها افزایش نیافت. یارانه ای را که به احزاب و رسانه ها در دوران اصلاحات داده می شد، با دوره فعلی مقایسه کنید. آیا یارانه رسانه‌های اصولگرا با رسانه های اصلاح طلب در این روزها یکسان است؟ وزارت ارشاد باید در این خصوص گزارش دهد.

وی با بیان اینکه راهی جز اعتماد به جوانان نداریم، خاطرنشان کرد: پیشرفت در بسیاری از امور انجام گرفته است اما ما اینجا آمده ایم تا مشکلات را بگوییم و راه حلی برای آن پیدا کنیم و خوشحالیم از اینکه در نانو رتبه یک رقمی را در جهان داریم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اتفاقات سال 88 گفت: در دانشگاه یک سری مطالبات و سوالات دانشجویی در خصوص سال 88 وجود دارد و دانشچویان هنوز منتظر پاسخ هستند. ما در طول این 4 سال تریبون‌ها را در اختیار جریان خاص قرار داده ایم و جریان دیگر حق دفاع نداشته است. بیاییم در یک فضای دوستانه و صمیمی فضای قبل، حین و بعد از انتخابات 88 را با نگاه به آینده  بررسی کنیم.

این کاندیدای اصلاح طلب گفت: من در دانشگاه‌ها سعی کرده ام دانشجویان را متقاعد کنم اما باید از گذشته عبور کنیم، صدا و سیما در 4 سال گذشته چه اقداماتی را انجام داد. در صدا و سیما تصویر خاتمی به عنوان یک جاسوس نشان داده شد آیا این کار اخلاقی بود؟ من اعتقاد دارم نباید هدف وسیله را توجیه کند. باور کنید این حرف‌ها را برای رای آوردن نمی‌زنم بلکه از این بی‌اخلاقی‌ها درد می‌کشم.

وی با بیان اینکه من یک شخصیت اخلاق‌محور هستیم و به ولایت فقیه و قانون اساسی پایبند هستم، گفت: نباید ما در کشور به یکدیگر برچسب بزنیم. نمی خواهم قضایای سال 88 را باز کنم. 4 سال سکوت کردم و درد کشیدم و گاهی اوقات با آقای حداد در مجمع تشخیص مصلحت نظام صحبت می کردم.

عارف با بیان اینکه نگران آینده کشور هستم تصریح کرد: چرا باید علیه هم از چماق استفاده کنیم ما در راهبردها و مبنا اختلاف نظر نداریم تنها اختلاف سلایقی داریم.

کد خبر 2070870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha