۱۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۱۳

لاریجانی درجمع ناظران انتخابات:

نباید گذاشت اصالت انتخابات زیر سئوال برود/ کاندیداها مراقب سوء استفاده دشمنان باشند

نباید گذاشت اصالت انتخابات زیر سئوال برود/ کاندیداها مراقب سوء استفاده دشمنان باشند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر در انتخابات که ستون مردم سالاری است، خللی ایجاد شود خیانت درامانت است، گفت: نباید گذاشت برخی‌ها با اقداماتی اصالت انتخابات را زیر سئوال ببرند.

به گزارش خبرنگار مهر از قم، علی لاریجانی شامگاه شنبه در جمع ناظرین انتخابات شورای اسلامی شهر و روستای استان قم که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با تقدیر از فعالیت‌های هیئت‌های نظارت و اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، اقدام آنها را خدمتی ارزشمند برای کشور ارزیابی کرد.

وی ابراز داشت: ممکن است شمارش آرای انتخابات شورای اسلامی شهر در قم به دلیل حضور تعداد بالای کاندیداها اندکی به طول بیانجامد که ناظرین و اعضای هیئت اجرایی در این راستا وظیفه سنگینی بر عهده دارند.

نماینده مردم قم در خانه ملت انتخابات را یکی از موضوعات اساسی در کشور برشمرد و ابراز داشت: ناظرین صندوق‌های آراء و هیئت‌های اجرایی یکی از اضلاع مهم برگزاری انتخابات در کشور به شمار می‌روند.

وی با اشاره به برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اظهار داشت: فلسفه برگزاری این دو انتخابات با یکدیگر این بود که دائما فضای کشور درگیر انتخابات نباشد و انتخابات هر دو سال تنها یک بار رخ دهد و فاصله ها به جای هر سال، دو سال یکبار صورت گیرد.

لاریجانی عنوان کرد: برگزاری همزمان دو انتخابات، دو سیستم جداگانه‌ای را می‌طلبد و ساز و کار جداگانه‌ای دارد که امیدواریم در آینده بتوان تدبیری اندیشید تا سیستم نظارت هر دو انتخابات را یکی کرد.

انتخابات ریاست جمهوری ، انتخابات شوراها را تحت الشعاع قرار داده است

وی با مهم خواندن کار شوراها در کشور ابراز داشت: متاسفانه این روزها انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را تحت الشعاع قرار داده است در حالی که شوراها در کشور ما کار مهمی را بر عهده دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی خیز برداشت تا بتواند وظایف و اختیارات شوراها را در کشور گسترش دهد که این امر با موارد قانون اساسی برخورد کرد که امیدواریم در آینده بتوان این اقدام را دنبال کرد.

وی در ادامه با اشاره به وظایف مهم شوراهای اسلامی شهر و روستا اظهار داشت: عمران و آبادانی شهرها و روستاها به دست شوراهای اسلامی و شهرداران است که می‌توانند با زیرکی و مدیریت خود شهرها و روستاها را آباد کنند.

لاریجانی افزود: شاید انتخابات شوراها در مقایسه با انتخابات ریاست جمهوری از آن جنبه‌های سیاسی برخوردار نباشد و باید توجه داشت که کار شوراها جدا از فضای هیاهویی که در عرصه انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد، آبادانی شهرها است.

جنس انتخابات شوراها عملیاتی است و جنبه سیاسی ندارد

وی با بیان اینکه جنس انتخابات شوراها عملیاتی است و جنبه سیاسی ندارد، عنوان کرد: امروز شهرداران اختیارات خوبی دارند که اگر پیش بینی هایی داشته باشند می‌توانند برای آبادانی شهرها اقدامات خوبی انجام دهند.

انتخابات ستون مردم سالاری دینی است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتخابات ستون مردم سالاری دینی است، افزود: اگر در کشوری همانند ایران که مردم سالاری دینی حاکم است انتخابات برگزار نشود و یا ناقص برگزار شود ستون آن فرو می‌ریزد.

وی اضافه کرد: انتخابات اهمیت ویژه‌ای نزد رهبر معظم انقلاب دارد و زمانی که عده‌ای می‌خواستند انتخابات را در کشور به تعویق بیاندازند ایشان ایستادند و فرمودند انتخابات در کشور باید در موعد مقرر خود برگزار شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر برای انتخابات شانی قائل هستیم باید بدانیم که صیانت از آن نیز ، دارای آدابی است که اگر با آداب خود انجام شود می‌تواند دلبستگی مردم به نظام قویتر شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حضور 277 نفر در انتخابات شوراهای شهر قم را باید به فال نیک گرفت، افزود: در این دوره به جهت تعداد زیاد داوطلبان، شمارش آرا سخت خواهد بود اما این امر خوبی است که افراد مختلفی پا در این عرصه گذاشتند.

مسئولان شهری ساز و کاری برای معرفی نامزدهای انتخابات شوراها ایجاد کنند

وی همچنین از مسئولان شهری خواست تا فضا و ساز و کاری را برای شناساندن کاندیداهای انتخابات شورا به مردم در نظر بگیرند چرا که در شرایط فعلی فضای قالب، عرصه انتخابات ریاست جمهوری است و کاندیداهای شورای شهر کمتر می‌توانند فرصتی برای معرفی خود به مردم پیدا کنند.

لاریجانی با بیان اینکه بخشی از سلامت برگزاری انتخابات به مسئولان اجرایی و هیئت‌های نظارت و ناظرین بستگی دارد، افزود: اگر در انتخابات که ستون مردم سالاری است خللی ایجاد شود خیانت در امانت است و این اعظم خیانت‌ها است، چرا که در عین ناامید کردن مردم، اصالت انتخابات را هم از بین می‌برد.

وی تأکید کرد: ناظرین باید به وظیفه سنگین خود در انتخابات توجه داشته باشند و نباید گذاشت برخی‌ها با اقداماتی اصالت انتخابات را زیر سئوال ببرند.

برخی مسئولان غربی در خصوص انتخابات ایران شیطنت می‌کنند

رئیس قوه مقننه گفت: امروز در شرایط حساسی قرار داریم و فشارهای بین المللی زیاد شده و مشکلات اقتصادی نیز وجود دارد و رفتار و گفتار برخی از مسئولان غربی نیز نشان از حساسیت آنها به انتخابات ایران دارد و در این مسیر شیطنت‌هایی می‌کنند.

کاندیداها در تبلیغات خود فضا را برای سوء استفاده دشمنان فراهم  نکنند

وی با بیان اینکه باید بازی شطرنج دشمنان را از بین برد تا آنها نتوانند کار خود را دنبال کنند، افزود:کاندیداها هم باید در تبلیغات دقت کنند تا شرایطی را ایجاد نکنند ، دشمنان از آن سوء استفاده کنند.

لاریجانی تصریح کرد: انتخابات باید در کشور یک قدرت جدیدی برای خدمت و عمران و آبادانی ایجاد کند اما گاهی حرف‌هایی مطرح می‌شود که سایش ایجاد می‌کند و دیگران سوء استفاده می‌کنند و کاندیداها و مسئولان اجرایی باید در این زمینه دقت کنند.

انتخابات باید باعث خیر و برکت کشور شود

وی با بیان اینکه باید این دوره را به گونه‌ای سپری کرد که باعث خیر و برکت کشور شود، افزود: انتخابات باید باعث بلوغ بیشتر کشور در عرصه سیاست و آبادانی شود.

نماینده قم در مجلس ابراز داشت: ملت بزرگ ایران در این دوره از انتخابات نیز سرفراز خواهند بود و کید دشمنان هم به خودشان باز می‌گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های هیئت‌های نظارت بر انتخابات اظهار داشت: هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در سطح کشور به صورت شبانه روزی تلاش می‌کند و در زمینه رسیدگی به شکایت هم تلاش کردند تا نص قانون رعایت و حقی از کسی ضایع نشود.

 

کد خبر 2071835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha