۲۷ خرداد ۱۳۹۲، ۸:۴۵

تخریب مرجان های هندورابی در پی ساخت رینگ آسفالت در اطراف جزیره

تخریب مرجان های هندورابی در پی ساخت رینگ آسفالت در اطراف جزیره

عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات نسبت به تخریب 32 گونه مرجان حفاظت شده جزیره هندورابی در اثر ساخت رینگ اسفالت در اطراف این جزیره هشدار داد.

محمدرضا فاطمی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: علاوه بر آسیب جدی ساخت این رینگ بر مرجان های جزیره از آنجایی که قسمت شمال و شرق سواحل ماسه ای محل تخم گذاری لاکپشت های دریایی است چنانچه فاصله لازم رعایت نشود خطرات جدی این گونه را تهدید می کند.

به گفته وی، این رینگ اسفالت را می توان با رینگ دوچرخه سواری جزیره کیش و اسیب های زیست محیطی که ان مسیر به دنبال داشت مقایسه کرد و افزود: زمانی که جزیره فارور ، بنی فارور و هندورابی به منطقه آزاد واگذار شد قرار بود محیط زیست بکر این مناطق حفظ شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به غیر از تحت شعاع قرار گرفتن مرجان ها و لاکپشت های دریایی که عوارض آشکاری است که ساخت این رینگ با ابعاد 18 کیلومتر در 11 متر بر محیط زیست جزیره هندورابی خواهد داشت هزارن اثر جانبی دیگر در اثر توسعه ناپایدار درمحیط زیست این جزیره به جای خواهد می ماند.


فاطمی اظهار داشت: به عنوان مثال افزایش جمعیت در اثر توسعه و ایجاد پساب یکی از اثرات جانبی توسعه و ساخت هتل و زیر ساخت های گردشگری در این منطقه است لذا ارزیابی زیست محیطی برای اجرای پروژه ههای عمرانی در این جزیره الزامی است.

وی یادآور شد: البته از آنجایی که این جزیره در حال حاضر جزو مناطق است و سازمان محیط زیست در مناطق تحت حفاظت خود هم ارزیابی زیست محیطی را به درستی انجام نمی دهد به نظر خیلی بعید می رسد که توان ارزیابی چنین پروژه ای را در این جزیره داشته باشد.
 

کد خبر 2078171

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha