۳۱ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۱۷

تخریب عمدی یک بنای تاریخی پس از حذف آن از فهرست میراث ملی

تخریب عمدی یک بنای تاریخی پس از حذف آن از فهرست میراث ملی

یکی از سرمایه داران اهوازی که سابقه حذف یک بنای تاریخی را دارد، سرای عجم اهواز را نیز خریداری و از فهرست میراث ملی خارج کرد تا با تخریب عمدی سقف سرا، این بنا را نیز از بین ببرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سراي عجم در اهواز که تا کمتر از یک دهه پیش محل رفت و آمد تجار مرکزی ترین خیابان های بازار این کلان شهر بود در آستانه تخریب کامل توسط مالک قرار دارد با این حال تاکنون سازمان ميراث فرهنگی و شهرداری اهواز برای اين بنا اقدام مرمتی و پیشگیرانه ای انجام نداده اند.

سرای عجم در سال 1382 با شماره 10875 به ثبت رسيد اما یکی از سرمایه داران اهواز با خرید این بنا در سال 1385 تلاش های بسیاری کرد تا آن را از فهرست آثار ملی خارج کند.

وی با طرح شکایتی مبنی بر اینکه اداره کل میراث فرهنگی در هنگام ثبت بنا از وی اجازه كسب نکرده، باعث شد تا  یکی از زیباترین بناهای تجاری دوره قاجار دیگر در  فهرست آثار ملی جای نداشته باشد.  این درحالی بود که در گذشته سرای عجم متعلق به افراد دیگری مانند حاج حسن عجم بود و بعدها بخش عمده بنا به وی فروخته شد.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در این باره به خبرنگار مهر گفت: این مالک از سال 1385 پیگیری های خود را برای دریافت پروانه تخریب سرای عجم آغاز کرد و در نهایت این مجوز در سال 1388 صادر شد اما 300 متر از این بنای 1200 متری در مالکیت یکی دیگر از بازاریان اهواز است و وی نتوانسته با این مالک بر سر مسائل قضایی تفاهم کند به همین دلیل تاکنون فرصت تخریب سرای عجم برایش بوجود نیامده است.

مجتبی گهستونی افزود: بنا به گفته عده ای از کسبه، در سال 1390 مالک در ادامه اقدامات قانونی خود برای تسریع در کسب پروانه تخریب با در اختیار گرفتن چند کارگر اقدام به تخریب عمدی سقف دو حجره در سمت شرقی بنا کرده است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان اظهار داشت: سنگ بنای این اثر تاریخی زمانی گذاشته شد که ناصرالدین شاه به معین التجار بوشهری مجوز کشتیرانی در رودخانه کارون را داده بود.

گهستونی افزود: درهای حدود 20 حجره داخلی این سرا همگی بسته اند و تنها در ورودی آن یک کارگاه کوچک رنگرزی فعالیت می کند. همچنین در بیرون سرای عجم 10 حجره دیگر  رو به خیابان وجود دارد که کسب و کار در آنها جاری است.

وی گفت: با وضعیت پیش آمده سازمان ميراث فرهنگی موظف است کلیه اقدام های مرمتی لازم را انجام بدهد و نسبت به حفاظت از این بنا کوتاهی نکند.

دبیر انجمن تاریانا تصریح کرد: بنای سرای عجم از لحاظ معماری منحصر به فرد و بنایی یک طبقه است و دارای آجر چینی، ستون‌های حجاری شده، حجره‌های متعدد، سنگ‌فرش و در و پنجره چوبی است.

وی بیان کرد: این مالک در نیمه دوم دهه 80 نیز بنای تاریخی ثبت شده دیگری را در مرکز شهر اهواز را تخریب کرد و به جای آن آپارتمان ساخت.

کد خبر 2079922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha