۴ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۱۵

درمان باکتری های مضر چشمی با میکروب های متجاوز

درمان باکتری های مضر چشمی با میکروب های متجاوز

پیشرفت های علمی در عرصه پزشکی موجب شده است دانشمندان از میکروب های متجاوز برای یورش به باکتری های خطرناکی استفاده کنند که موجب عفونت چشمی مقاوم به آنتی بیوتیک و در نهایت نابینایی می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانش پژوهان دانشگاه نیوجرسی برای تحقیقات خود سه مرحله را در نظر گرفتند. نخست جدا سازی دو پاتوژن چشمی مقاوم به آنتی بیوتیک به نام های Pseudomonas aeruginosa و Serratia marcescens که مستعد ابتلا به حمله و کشته شدن توسط دستکم یکی یا دو باکتری دیگر به نام های Micavibrio aeruginosavorus  و Bdellovibrio baceriovorus هستند. این باکتری ها مانند مهاجم علیه پاتوژن ها عمل می کنند اما اعتقاد بر این است این باکتری ها وقتی درون بدن انسان قرار دارند باکتری های "خوب" یا "غیر عفونی" هستند.

در مرحله دوم سلول های اپیتلیال لیمبیک قرنیه چشم در محیط آزمایشگاه در معرض باکتری های خوب قرار گرفتند تا مشخص شود آیا این مهاجم های خوب موجب سمیت یا التهاب در این سلول ها می شوند یا خیر. به گفته دانشمندان در این مرحله هیچ عفونتی ایجاد نشد.

در مرحله سوم این دو باکتری مهاجم خوب به کرم های زنده تزریق شدند. این کرم ها مدل مناسبی برای آزمایش سمیت میکروب های مختلف و همچنین بررسی ایمنی ذاتی  یک ارگانیسم های زنده به این میکروب ها تلقی می شوند. این آزمایش ها نشان داد این باکتری های خوب برای کرم ها سمی نیستند.

علاوه بر این، عدم تغییر در رنگدانه لارو در پی این تزریق حاکی از آن است که این باکتری خوب واکنش ایمنی تهاجمی نیز در بدن کرم ها ایجاد نکرده است.

دانیل کادوری مجری این تحقیقات و استاد یار زیست شناسی دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه نیوجرسی می گوید یافته های آنها نشان داد، باکتری های پاتوژنیک به طور مجزا مستعد حمله موفق توسط باکتری های مهاجم هستند. باکتری های مهاجم در صورت تزریق موضعی برای سلولهای چشمی مضر نیستند و یک ارگانیسم زنده می تواند باکتری مهاجم را به خوبی تحمل کند.

محققان می گویند اکنون زمان آزمایش این سه پدیده به طور همزمان در بافت چشم یک اورگانیسم زنده فرا رسیده است.

نتایج این تحقیقات درنشریه PLoS ONE فرا رسیده است.

کد خبر 2083390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha