۸ تیر ۱۳۹۲، ۱۴:۳۴

مهر گزارش می دهد؛

رودخانه دلمبر مبدل به دره زباله شده است/ نوستالوژی بر باد رفته

رودخانه دلمبر مبدل به دره زباله شده است/ نوستالوژی بر باد رفته

کرج- خبرگزاری مهر: رودخانه ای که در گذشته ای نه چندان دور در منطقه باغستان کرج خاطرات بسیاری را برای ساکنان همجوارش می ساخت، امروز تبدیل به دره ای مملو از زباله و نخاله شده است.

به گزارش خبرنگار مهر رودخانه فصلی دلمبر و حاشیه های سر سبز آن از جمله گردشگاه های منطقه شمال کرج به شمار می رود که در طول سالهای گذشته و به خصوص در مناسبت هایی مثل روز طبیعت میزبان تعداد زیادی از همجواران ساکن آن است.

این رودخانه در گذشته ای نه چندان دور برای کودکانی که امروز جوانان این منطقه به شمار می روند خاطره ساز بوده و بسیاری از مردم این منطقه اولین و نزدیک ترین جایی را که برای زدودن زنگار سختی های کاری طول هفته انتخاب می کردند، حاشیه رودخانه دلمبر بود.

در گذشته ها هم رودخانه پر آب تر و هم سر و صدای شهر دور تر از این منطقه بود و به واقع رودخانه دلمبر یک تفرجگاه عالی برای مردم این منطقه محسوب می شد. حال اما دیگر ساخت و ساز ها تا گلوی این تفریحگاه پیش آمده و در بخش هایی حتی به آن دستبرد هم زده است.

کپه های نخاله ساختمانی حکایت سودجویی تعدادی از رانندگان کامیون

گویی زنگار زندگی شهری و مشغله کاری مردم به قدری افزایش یافته که دیگر این سیاهی به قلبشان رسیده و رحم و مروت خود را در قبال طبیعت از دست داده اند. به گونه ای که از یک سو رودخانه را تبدیل به شیاری از آشغال چیپس، پفک و کاغذ تنباکوی قلیان کرده اند و از میان این زباله ها آبی جریان دارد.

از سویی دیگر نیز کپه های نخاله ساختمانی در حاشیه این منطقه حکایت از سودجویی تعدادی از رانندگان کامیون دارد که به جای انتقال نخاله های ساختمانی به محل اعلام شده، طبیعت بی زبان و نزدیکتر را مورد هجوم قرار داده و بار خود را در تفرجگاه مردم بر زمین گذاشته اند.

البته بخش هایی از حاشیه این رودخانه که چهار دیواری شده و توسط مالکانش محافظت می شود از پشت نرده ها و دیوارهای باغ ها سر سبز و چشم نواز است ولی الباقی این مناطق که مورد استفاده عموم قرار می گیرد مملو از آثار بی انصافی آدمیزاد است.

فرهنگ سازی نحوه صحیح استفاده از طبیعت نیز دیگرعامل تصحیح این رفتار ناشایست است که در این زمینه نیز رسانه ها نخستین متولیان به شمار می روند و از همین بابت این گزارش تهیه شده است.

متخلفان زیست محیطی به دستگاه قضایی برای مجازات معرفی می شوند

در زمینه تخلیه نخاله های ساختمانی در این محیط، حسن پسندیده مدیر کل اداره محیط زیست استان البرز به خبرنگار مهر گفت: پس از تصویب قانون جامع مدیریت پسماند ها متولی رسیدگی این امر مشخص شده است و قانون تصریح دارد که در زمینه نخاله های ساختمانی باید شهرداری ها یا بخشداری ها نظارت و کنترل داشته باشند.

وی افزود: شهرداری ها موظف به شناسایی و معرفی مکانی برای این منظور هستند که حداقل آسیب های زیست محیطی را داشته باشد و در عین حال با تابلو های راهنمایی باید نسبت به این امر اطلاع رسانی کنند.

مدیر کل اداره محیط زیست استان البرز همچنین گفت: ما در رابطه با این موارد در منطقه دره دلمبر گزارشاتی را دریافت کرده بودیم ولی با تلاش های مسئولان مرتبط هم اکنون این گونه اقدامات در این حوزه به صفر رسیده است.

پسندیده در عین حال تصریح کرد: چنانچه موردی اخیرا انجام گرفته باشد تخلف افراد فرصت طلب تلقی شده و اگر این مورد توسط ماموران کشف یا رویت شود به شدت با آن برخورد شده و به دستگاه قضایی برای مجازات معرفی خواهند شد.

وی همچنین درباره زباله های رها شده در این منطقه و آلودگی های ناشی از آن هم گفت: طبیعت متعلق به همه مردم بوده و در زمینه کوتاهی کسانی که برای تفریح به این منطقه می روند و زباله های خود را در تفرج گاه خود رها می کنند باید گفت در آینده نزدیک همانها نخواهند توانست از این طبیعت بهره ببرند.

حفاظت از عرصه های طبیعی وظیفه یکایک شهروندان است

مدیرکل اداره محیط زیست استان البرز حفاظت از عرصه های طبیعی را وظیفه یکایک افراد و شهروندان دانست و گفت: برای بحث زباله های رها شده در طبیعت توسط افراد نیز باید کاری اساسی و فرهنگی صورت گیرد.

وی افزود: هم اکنون نهادهایی مثل شهرداری ها و محیط زیست، کلاس های آموزشی و تربیتی را در دستور کار خود قرار داده و در همین قالب شهرداری کرج و خود ما فعال شده ایم تا با مشارکت شهروندان به مقوله حفاظت از محیط زیست سر و سامان دهیم.

پسندیده از اجرای برنامه های نمادین با همکاری تشکل های مردمی خبر داد و گفت: در این برنامه ها برای پاکسازی محیط زیست و طبیعت توسط خود مردم پیش بینی های لازم صورت گرفته است.

وی در پایان از رسانه ها نیز خواستار پرداختن به بحث مهم محیط زیست و حفاظت از طبیعت شد.

به هر حال هم اکنون این رودخانه با زباله های ریخته شده در این محدوده به شدت آلوده شده و در عین حال گیاهان هرز آن را احاطه کرده اند. در این شرایط رودخانه دلمبر و حاشیه های آن که مبدل به مکانی برای حشرات و حیوانات موزی شده است مراجعه کنندگان به این منطقه تفریحی را با کام تلخ راهی منازل می کند.

البته بی انصافی است از تعدادی اندک از مردم یاد و تقدیر نکنیم که هر زمان فرصتی بدست می آورند کیسه ای بدست گرفته و با دلسوزی نسبت به طبیعت زباله ها را جمع کرده و این زخم های کاری بر تن طبیعت را مرهم می نهند. ولی آیا می توان با این مسکن موقتی درد این زخم را کاست؟

گزارش از حجت پیری

کد خبر 2083707

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha