۱۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۲۳

گزارش خبری؛

بافت تاریخی زیارت می میرد/ آپارتمان سازی در دل طبیعت گرگان

بافت تاریخی زیارت می میرد/ آپارتمان سازی در دل طبیعت گرگان

 گرگان - خبرگزاری مهر: بافت تاریخی و با ارزش روستای گردشگری زیارت به دلیل ساخت و سازهای بی رویه درحال از بین رفتن است.

به گزارش خبرنگار مهر، گرگان دارای جاذبه های طبیعی و مناطق دیدنی بسیاری مانند کوه، جنگل، دشت و دریاست و یکی از این مناطق که به دلیل داشتن بافت تاریخی و مناظر دیدنی همواره مورد توجه گردشگران و مسافران بوده روستای زیارت است.
 
این روستا در جنوب شهر گرگان و پس از منطقه زیبای ناهارخوران واقع شده و در سال های اخیر این روستا به سرعت رو به گسترش کالبدی بوده و ساخت و سازهای غیرقانونی در آن هر روز افزایش یافته است.
 
اگرچه از آغاز سال ۸۳ استانداری گلستان بدون هر گونه برنامه مشخصی محدودیت‌هایی را برای ساخت ‌وساز ایجاد کرده ولی آپارتمان‌سازی در این روستا با شتاب فراوان همچنان ادامه دارد به گونه ای که امروز ساخت و ساز و تخریب غیر قانونی از روستای زیارت و آبشار زیارت هم گذشته است و اقدامات بی سابقه ای را در تخریب منابع ملی شاهدیم و افراد سودجو همچنان به دنبال  تصرف و تملک اراضی در زیر ارتفاعات مشرف به آبشار هستند.
 
تداوم ساخت و سازهای غیرمجاز در زیارت
 
نایب رئیس شورای شهر گرگان در این زمینه اظهار کرد: روند تخریب منابع ملی، جنگل ها و مراتع در استان ادامه دارد و ساخت وسازهای بدون مجوز در منطقه همچنان انجام می شود.
 
عبدالرضا چراغعلی گفت: درحال حاضر در بالاترین نقطه روستای زیارت ساخت و سازهای غیر قانونی در حال انجام است و افکار عمومی بر این باور است که مجموعه مدیریتی استان قادر به کنترل روند ساخت و سازهای غیرقانونی در منابع ملی و عرصه های جنگلی نیست.
 
وی ادامه داد: در جلوگیری از ساخت و سازها ناامیدی حداقل بنده را فرا گرفته و نمی دانم مسئولان قادر نیستند و یا اراده ای برای جلوگیری از ساخت وساز و تخریب منابع ملی در منطقه ما وجود ندارند.
 
وی افزود: اگر چه بارها از سوی مسئولان قضایی استان برای توقف این ساخت و سازها اخطار داده شده اما  تا کنون این اقدامات موثر نبوده و به جرات می توان گفت هیچ اراده جدی برای توقف ساخت و ساز و برخورد قانونی با متخلفین در روستای زیارت وجود ندارد.
 
چراغعلی خاطر نشان کرد: با افزایش روند تخریب منابع ملی و تجاوز به مراتع و تفکیک های غیر مجاز در منطقه و عدم توجه کافی مسئولان استانی به دنبال تدوین و ارسال نامه ای جدید از سوی جمعی از معتمدین، بزرگان و دل سوختگان به مقام معظم رهبری با هدف درخواست رسیدگی و توجه بیشتر به این مسئله هستیم.
 
دهیار روستای زیارت اظهار کرد: هر مکانی با توجه به پتانسیل و موقعیت جغرافیایی دارای مزایا و مشکلات خاص خود بوده و پتانسل و موقعیت جغرافیایی زیارت به گونه ای است که با توجه به آب و هوای بسیار مطلوب، وجود جنگل و آبشارهای زیبا، وجود چشمه آب گرم معدنی، بافت تاریخی روستایی و دیگر مواهب خدادادی سبب جذب گردشگران زیادی از سراسر استان و کشور به سمت این روستا شده است.
 
مقداد نظرعباسی گفت: وجود این مواهب طبیعی و نزدیکی زیارت به شهر گرگان موجب هجوم افراد و ساخت و سازهای بیشمار در محیط و محدوده اطراف این روستا شده و به طبع با توجه به روند رو به رشد این ساخت و سازها مشکلات عدیده ای نیز به وجود آمده است.
 
مشکلات روستای زیارت
 
وی ادامه داد: یکی از مشکلات روستا در زمینه عمرانی بحث آب شرب و قدیمی و فرسوده بودن سیستم لوله کشی آب است، درحال حاضر شرکت آب و فاضلاب روستایی حدود 30 درصد از اصلاح شبکه را انجام داده و مابقی در دست اقدام است.
 
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات زیارت که بیشتر روستاهای دیگر نیز با آن روبه رو هستند وضعیت طرح هادی روستایی است اما در زیارت مشکل اساسی در این زمینه عدم همخوانی این طرح با فرهنگ و بافت روستا است.
 
نظرعباسی تصریح کرد: اگر در طرح هادی روستا با مردم و شورای روستا مشورت انجام شده و طرحی اصولی و خوب ارائه می شد همه اهالی و شورا با مشکل کمتری مواجه می شدند و در کنار آن فضاهای مناسب فرهنگی، ورزشی، مذهبی و غیره در روستا ایجاد می شد.
 
وی گفت: مناسب نبودن جاده ورودی روستا و نبود مکان مناسب ورزشی با توجه به داشتن استعدادهای ورزشی و وجود ورزشکارانی در سطح ملی و آسیایی در زیارت از دیگر مشکلات اهالی روستا است، پروژه گازرسانی به روستا نیز در دست اقدام بوده و امیدواریم به زودی به اتمام برسد.
 
دهیار روستای زیارت اظهار کرد: یکی از پیامدهای ورود افراد جدید به روستا بحث تبادل فرهنگی بود ما به دنبال تبادل فرهنگی مثبت یعنی حفظ آداب و سنت گذشته و دریافت یک فرهنگ برخواسته از تمدن ایرانی و اسلامی بودیم اما وجود افراد جدید سبب دگرگونی فرهنگ روستا و دور شدن جوانان ما از فرهنگ و سنت گذشته خود شده که پیامدهای منفی نیز داشته است.
 
وی درباره ساخت و ساز در زیارت گفت: بعد از سال 84 ساخت و سازها در حریم روستا زیر نظر شورا و دهیاری انجام می شود و ساخت و سازهای خارج از محدوده به سازمان همیاری مربوط است.
 
نظرعباسی افزود: بخشی از بافت روستا نیز در سازمان میراث فرهنگی استان به ثبت رسیده و ساخت و ساز در این بخش ها باید با مجوز و نظارت این سازمان انجام شود.
 
وی تصریح کرد: جمعیت روستا رو به افزایش بوده و برای اسکان این افراد باید فکری کرد زیرا در برخی از روستاهای تاریخی با افزایش جمعیت مناطقی را برای ساخت وسازهای جدید در نظر گرفته و مطابق با بافت تاریخی منطقه ساختمان های جدیدی را برای اهالی می سازند.
 
ساختمان سازی در بافت تاریخی
 
وی افزود: اما در زیارت این اتفاق نیفتاده و مردم به ناچار در همان محل بافت تاریخی شروع به ساخت ساختمان های جدید با مواد و مصالح و نمای امروزی کردند و شورا و دهیاری نیز قادر به مقابله با آن ها نیست.
 
دهیار زیارت ادامه داد: تنها راهکار مقابله ما با این ساخت و سازها در داخل روستا ندادن مجوز آب، برق و گاز به این افراد است که چندان موثر نبوده و باید در این زمینه برنامه ریزی و اقدامات اساسی تری انجام شود.
 
مقداد نظرعباسی تصریح کرد: شورا و دهیاری برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز مکاتبات و نشست های زیادی را با مسئولان استانی داشته اما این نشست ها به نتیجه نرسیده است و مسئولان هرکجا کم می آورند تقصیر کار را بر گردن شورا و دهیاری می اندازند.
 
وی خاطر نشان کرد: بسیاری از ساخت و سازهای زیارت و نقاط بالادست توسط مسئولان انجام می شود و اگر قرار بر برخورد با متخلفین است ابتدا باید با این مسئولین برخورد شود.
کد خبر 2087390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha