۱۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۶:۲۲

باچلت پیروز مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری شیلی شد

باچلت پیروز مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری شیلی شد

رئیس جمهوری سابق شیلی با پیروزی در مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری این کشور، خود را یک گام به پیروزی نهایی در این رقابت ها نزدیک کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "میشله باچلت" با پیروزی بر پنج رقیب خود در انتخابات روز یکشنبه، خود را به پیروزی در انتخابات ماه نوامبر نزدیکتر کرد.

"رونیکا میشله باچلت جریا"  با کسب 73 درصد آرا بعد از شمارش 92 درصد آرای انتخابات اولیه به احتمال زیاد در دور نخست انتخابات آتی پیروز خواهد شد. باچلت یک پزشک متخصص اطفال است. وی پس از ورود به دنیای سیاست به یک سیاستمدار سوسیالیست تبدیل شده‌ است.

باچلت بین سال‌ های 2006 تا 2010 به‌ عنوان نخستین رئیس ‌جمهور زن شیلی در قدرت بود و تا چندی پیش نیز به عنوان مدیر اجرایی آژانس زنان سازمان ملل متحد فعالیت می کرد.

وی در صورت پیروزی در انتخابات اصلی جانشین سباستین پینه‌ را، رئیس‌جمهور میلیاردر محافظه کار این کشور خواهد شد. در انتخابات ریاست جمهوری شیلی که 17 نوامبر برگزار می‌شود باچلت با پابلو لانگویرا، محافظه‌ کار افراطی و وزیر پیشین اقتصاد رقابت خواهد کرد.

طبق قانون اساسی شیلی، روسای جمهور نمی توانند دو دوره متوالی رئیس‌جمهور باشند، اما امکان دوباره رئیس ‌جمهور شدن را بعد از ایجاد فاصله دارند.

دولت شيلی با تغيير سيستم انتخاباتی و برگزاری انتخابات به صورت پيش فرض انتخابات آينده، در واقع به دنبال دموكراتيک كردن بيشتر سيستم انتخاباتی اين كشور است كه البته به علت نواقص زياد مورد انتقاد قرار گرفته بود.

کد خبر 2087835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha