۲۸ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۰۱

سفير ايران در اردن:

اسرائیل از پاسخ ایران به حمله خوف دارد /ایران به تعهداتش در قبال سوریه عمل می کند

اسرائیل از پاسخ ایران به حمله خوف دارد /ایران به تعهداتش در قبال سوریه عمل می کند

سفیر ایران در اردن در خصوص احتمال حمله رژیم صهیونیستی به ایران گفت: هر چند تجاوز، جزئي از سرشت آنهاست (مثل تجاوز به فلسطين ، عراق و سوريه)ولى جرئت حمله به ايران را ندارند زيرا از پاسخ متقابل ايران خوف دارند .

به گزارش خبرگزاری مهر، شبكه تلويزيونى اردنى رؤيا از ماهواره نايل ست طى مصاحبه يكساعته زنده با مصطفى مصلح زاده سفير جمهورى اسلامى ايران در اردن در موضوعات بحران سوريه و حزب الله ، بحران مصر، چالشهاى شيعه - سنى ،انتخابات رياست جمهورى ، مسأله هسته ای و احتمال حمله رژيم اشغالگربه ايران و روابط با اردن سؤال کرد كه خلاصه آن از اينقرار است :

1- با پيروزى آقاى روحانى سياست خارجى چه تغييرى مي كند؟

در استراتژى سياست خارجى ایران (مثل مخالفت با سلطه گرى و تجاوز و رژيم صهيونيستى و همچنين تقويت روابط با كشورهاى منطقه و لزوم حل  سياسى بحران سوريه)  فرقى بين اصلاح طلبان و اصول گرايان نيست ولى هر رئيس جمهورى تاكتيك هاى خاص خود را بكار ميگيرد.


2-- آيا اصلاح طلبى يعنى تغيير در قانون احزاب و انتخابات و آزاديهاى عمومى ؟

-نامگذارى احزاب و گروهها سمبليك است مثلا درآمريكا 2 حزب وجود دارند كه يكى جمهورى خواه و ديگرى دموكرات ناميده ميشود.

آيا بدين معناست كه فقط يك گروه طرفدار جمهورى هستند و ديگرى مخالف جمهورى؟

طبيعتا اينطور نيست و هر دو گروه جمهورى خواه هستند ودر چهار چوب قانون اساسى آمريكا عمل مى كنند در ايران هم اگر يك گروه اصلاح طلب و يك گروه اصول گرا ناميده شده اند در عين حال هر دو در چهار چوب قانون اساسى به اصلاحات معتقدند و فقط نوع اصلاحات پيشنهادى آنها متفاوت است .


3 - رئيس جمهور در سايه ولايت فقيه چقدر آزادى عمل دارد.
-وظايف و اختيارات رهبر و رئيس جمهور در قانون اساسى مشخص شده است و تداخل با يكديگر ندارد مثلا رئيس جمهور ،استانداران، سفرا و رؤساى سازمانها را تعيين مى كند و كليه وزارت خانه ها زير نظر او فعاليت مىكنند ، البته  گاه رهبر ممكن است بدليل مشكلات كلان در حكومت مواردى را جهت اقدام به رئيس جمهور تذكر دهد.

4- اختيارات رهبرى چيست؟
 موارد مهم آن - فرماندهى كل قوا ،  تعيين رئيس قوه قضائيه و صدا و سيما – تعيين فقهاى شوراى نگهبان ، قانون اساسى و تعيين اعضاى مجمع مصلحت  است( كه مسؤول حل اختلافات بين مجلس و قوه مجريه هستند و استرا تژى حكومت را تنظيم كرده و جهت تصميم گيرى در اختيار رهبر مى گذارند) .

5- ايران تا چه زمانى بحث هسته اى را ادامه مى دهد؟
-تعجب است كه چرا غرب عليرغم شفافيت ايران و وجود دوربينها و بازرسى ها و پاى بندى ايران به NPT به فشارها ادامه مى دهد و نميخواهد حقوق ايران را در NPT برسميت بشناسد، فلذا موضوع ادامه مييابد ، يك نمونه ديگر ازممانعت غرب در دسترسى كشورهاى جهان سوم به حقوق هسته اى ، اردن است   كما اينكه پادشاه اردن نيز گفت اسرائيل مانع حق اردن براى دستيابى به تكنولوژى مسالمت آ ميز هسته اى است .


6--آيا ممكن است اسرائيل به ايران حمله كند؟
-هر چند تجاوز، جزئي از سرشت آنهاست (مثل تجاوز به فلسطين ، عراق و سوريه)ولى جرئت حمله به ايران را ندارند زيرا از پاسخ متقابل ايران خوف دارند .

7-آيا نظاميان ايران در سوريه دخالت دارند
تهمت دخالت نيروى نظامى ايران اولين بار نيست كه مطرح ميشود قبلا در عراق و يمن و بحرين هم گفتند ولى نه تنها هيچگاه سندى ارائه نشده است بلكه در گزارش بسيونى معلوم شد كه اين اتهامات ، كذب بوده است، همچنين در سوريه نيز معلوم شد، ايرانيانى كه  گروگان گرفته شدند نيروى مسلح نبودند و آزاد شدند .


8- شما در سوريه بيطرف هستيد و يا از گروه مذهبى خاصى حمايت مي كنيد  ؟
اوّلاً- ما قراردادهاى رسمى با دولت سوريه داريم و به تعهدمان عمل مى كنيم .
ثانياً - مخالف كشتار هستيم و خواهان آتش بس، گفتگو ، انتخابات و اصلاحات و حفظ تماميت ارضى سوريه هستيم و هر كس و هر حزب كه در انتخابات رأى اكثريت را بياورد ما احترام مىگذاريم ، چه سنى چه شيعه.
كما اينكه با لبنان كه رئيس جمهور مسيحى است روابط بسيار گسترده اى داريم و در فلسطين از  احزاب مقاومت كه سنى هستند حمايت مى كنيم .


9- آقاى روحانى گفت بشار تا 2014 بايد بماند آيا او دوام خواهد داشت ؟
معارضين فكر ميكردند طى 6 ماه، حكومت بشار سقوط مى كند ولى پس از گذشت 28، حكومت از معارضين قدرتمندتر است.


10- نظر شما در مورد دخالت حزب الله در سوريه چيست؟
 
اولا چرا هزاران تكفيرى و سلفى كه از اروپا ، آسيا و افريقا به سوريه آمده اند مورد اعتراض واقع نمى شوند .ثانيا، حزب الله دو سال پس از اين گروهها وارد سوريه شدثالثا، حزب الله عمدتا براى حفاظت از اتباع لبنان و مراكز مقدس وارد سوريه شد.


11--نقش بحران سوريه در روابط ايران و اردن جيست؟
اردن اعلام كرده خواهان حل سياسى بحران و حفظ وحدت سوريه است كه با موضع ما مشترك است.

12- پيشنهاد همكاريهاى اقتصادى ايران كه شما به اردن داده ا يد چقدر جدى است؟
- براى فروش نفت در قبال كالا و امكان سرمايه گذارى ايران در بخش صنايع اردن ( با حضور مهندسين ايرانى ) آنقدر جدى هستيم كه هر زمان هيئت اردنى به تهران بيايد قرارداد آن بسته خواهد شد.


13- آيا اين پيشنهاد رسما به اردن داده شده و شرط سياسى در اجراى آن قائل شده ايد؟
-در ملاقاتها اعلان كرده ايم و شرط سياسى براى آن نداريم .


14-آيا زيارت ايرانيان از مزار حضرت جعفر جزء شرايط نيست ؟
-بعنوان شرط مطرح نيست ولى يكى از راههاى گسترش روابط است.

15-نظر شما در مورد بحران مصر چيست؟
ما متاسفيم كه امنيت و ثبات در مصر از بين رفته و تعدادى از مردم كشته مي شوند ، اميدواريم قانون رعايت شود و صندوق انتخابات تعيين كننده باشد و مردم به خواسته هايشان برسند.
و- چالش شيعه –سنى


16 - آيا ناقوس خطر جنگ مذهبى به صدا در نيامده است؟
اكثر شيعيان و اكثر سنى ها با يكديگر چالش و خصومت ندارند كما اينكه در ايران شيعيان و اهل سنت در كنار هم زندگى مى كنند ولى افراطيون هستند كه از طريق فتاوى و شبكه هاى تلويزيونى يكديگر را تكفير مى كنند و خون يكدیگر را ميريزند ، در حاليكه  آموزه هاي قرآن و سنت چنين نيست .

کد خبر 2099896

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha