۳۰ تیر ۱۳۹۲، ۹:۴۹

گزارش خبری/

نگرانی از ورود خاکهای سمی به دریاچه مهارلو/ محیط زیست بررسی می کند

نگرانی از ورود خاکهای سمی به دریاچه مهارلو/ محیط زیست بررسی می کند

شیراز – خبرگزاری مهر: طرح موضوع ورود خاکهای سمی به دریاچه مهارلوی شیراز و نگرانی کارشناسان و فعالان محیط زیست از تبعات منفی این امر، باعث شده که محیط زیست فارس با همکاری اساتید دانشگاه موضوع را بررسی کند.

 به گزارش خبرنگار مهر،دریاچه مهارلو در 15 کیلومتری شیراز واقع شده و با وسعتی حدود 600 کیلومتر مربع پناهگاهی برای حیات وحش و پرندگان محسوب می شد. مهمترین زیستمندان این تالاب را می توان پرنده هایی نظیر فلامینگو، مرغابی، آنقوت و... دانست.

این دریاچه همچنین به واسطه همجواری با کلانشهر شیراز یکی از مناطق گردشگری و تفرجگاهی شیراز نیز محسوب می شود.

اخیرا گزارشهایی در شورای شهر شیراز مبنی بر خاکهای سمی دریاچه مهارلو در ریه های مردم اعلام شده بود و اعضای شورا در این خصوص اظهار نگرانی کرده بودند.

یک کارشناس حوزه محیط زیست در استان فارس پیرامون ورود فاضلاب به دریاچه مهارلو بیان کرد: طی چند سال اخیر همواره شاهد ورود پسماندهای بیمارستانی به دریاچه مهارلو بوده ایم.

علمدار علمداری گفت: در حال حاضر دریاچه مهارلو مقدار کمی آب دارد که این آب هم مربوط به فاضلابهای شهری است که از رودخانه خشک به سمت دریاچه هدایت می شود و این فاضلابها هم مملو از آلاینده های شیمیایی و پایدار است که هم زیستگاه دریاچه تهدید می کند و هم آلایندگی نمک را به دنبال دارد.

.

وی تالابهای فارس ادامه داد: این دریاچه نه تنها روند حیات طبیعی ندارد بلکه زیستگاه آن هم با مشکل روبه روست و فاضلابهای وارد شده به مهارلو مرگ شکننده آن را به دنبال دارد.

علمداری اظهار داشت: در حال حاضر تعدادی از بیمارستانهای شیراز به دستگاه تصفیه مجهز است اما ممکن است که پسماندهای برخی از این بیمارستانها که به شبکه متصل نیست وارد دریاچه شود و خطراتی را به همراه داشته باشد.

این کارشناس حوزه محیط زیست گفت: البته فاضلابهای بیمارستانی خودشان از عوامل بیماری زا به شمار می روند که می تواند مضرر بوده و مشکلاتی را به وجود آورد.

وی با اشاره به اینکه فاضلابهای صنعتی به مراتب خطرناک تر از فاضلابهای بیمارستانی است، بیان کرد: فاضلابهای بیمارستانی یا در طبیعت پخش می شوند و یا در طبیعت به وسیله موجودات دیگر از بین می روند اما فاضلابهای صنعتی و فلزات سنگین از آلاینده های پایدار بوده که به این راحتی تجزیه نمی شوند و خطرناک هستند.

علمداری ادامه داد: به طور طبیعی با کم آب یا خشک شدن دریاچه، مهارلو عقب نشینی کرده و رسوبات در معرض آفتاب قرار گرفته و به ریزگرد تبدیل می شوند و می توانند خسارتهای زیادی را به دنبال داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم درجه بندی ورودی آلاینده ها به دریاچه مهارلو اظهار داشت: این دریاچه یکی از دریاچه های مهم کشور با ارزش زیست محیطی بالاست که باید برای حفاظت از آن کوشش کرد.

این کارشناس حوزه محیط زیست ادامه داد: طبیعی است که با خشک شدن دریاچه و عقب نشینی آن رسوبات فاضلابهایی که وارد دریاچه می شوند می توانند مشکلاتی را در حوزه های مختلف از جمله سلامت به همراه داشته باشند.

معاون نظارت و پايش محيط زيست استان فارس نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: اخیرا مطالبی از سوی برخی افراد مبنی بر سمی بودن خاکهای دریاچه مهارلو توسط افرادی عنوان شده که در این راستا مطالعات لازم صورت خواهد گرفت.

محسن جعفری نژاد افزود: در این راستا مقرر شده که اساتید دانشگاه پیرامون این موضوع تحقیق کنند و به طور حتم نتیجه اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: برای مشخص شدن موضوع از خاکهای دریاچه نمونه برداری خواهد شد و بر روی آن مطالعات لازم صورت می گیرد.

کد خبر 2100201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha