۱ مرداد ۱۳۹۲، ۹:۵۲

فارس با 2میلیون هکتار جنگل خودروی اطفای حریق ندارد/ مقابله با آتش با دستان خالی

فارس با  2میلیون هکتار جنگل خودروی اطفای حریق ندارد/ مقابله با آتش با دستان خالی

شیراز - خبرگزاری مهر: استان فارس با برخورداری از دو میلیون هکتار جنگل که وسعتی برابر یک یا چند استان دارد اما از خودروی اطفای حریق مناسب و امکانات لازم برای اطفای آتش محروم مانده و متولیان امر با دستان خالی ناچارند حریقهای گسترده امسال در عرصه های جنکلی استان را خاموش کند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان فارس با داشتن بیش از دو میلیون هکتار جنگل 17درصد جنگلهای کشور را به خود اختصاص داده است.

این میزان جنگل حتی از کل مساحت برخی از استانهای شمالی نیز بیشتر است اما امکاناتی که به استانهای شمالی کشور برای اطفای حریق جنگلها اختصاص یافته اصلا قابل مقایسه به استان فارس نیست.

طی چند ماه گذشته آتش سوزی گسترده ای در جنگلهای استان فارس رخ داد که منابع طبیعی و محیط زیست استان فارس مجبور شدند با کمترین امکانات به اطفای حریق بپردازند که این امر زمان خاموش کردن آتش را چند برابر کرد.

در آخرین مورد آتش سوزی در ارتفاعات پارک ملی بمو بود که کارشناسان امر را نسبت به نابودی پوشش گاهی کم نظیر این منطقه نگران کرده بود.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس با اظهار نگرانی از وضعیت آتش سوزی در جنگلهای این استان به خبرنگار مهر گفت: طی چند مدت اخیر شاهد آتش سوزیهای گسترده ای در جنگلهای مختلف این استان بودیم.

کاظم بردبار بیان کرد: البته با توجه به بارندگیهایی که در فصل بهار در این استان بود انتظار می رفت که شرایط پوشش گیاهی بهبود یابد و شاهد آتش سوزی گسترده در جنگلهای باشیم.

وی با بیان اینکه طی چند مدت اخیر آتش سوزیهای گسترده ای در این استان رخ داده، افزود: با وجود اینکه مدت زمان زیادی از آغاز فصل تابستان نمی گذرد اما تاکنون آتش سوزیهای گسترده ای در نقاط مختلف استان از جمله نورآباد، کازرون، استهبان، شیراز و... رخ داده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس میزان این آتش سوزیها را یک هزار و 400 هکتار عنوان کرد و ادامه داد: این رقم در حالی است که در سال چذشته در تمام طول فصل گرما فقط 480 هکتار از عرصه های منابع طبیعی طعمه حریق شد اما تاکنون بسیار بالا بوده است.

وی با اشاره به عدم وجود امکانات برای مهار آتش نیز اظهار داشت: در سال گذشته با تدابیر اتخاذ شده برای جلوگیری از آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی استان و در نظر گرفتن قرق بان برای نقاط در معرض آتش سوزی تا حد زیادی از وقوع این حادثه جلوگیری شد.

بردبار با بیان اینکه این اداره کل از داشتن کمترین امکانات برای مهار آتش نیز محروم است، ادامه داد: متاسفانه در حالیکه استان فارس بیشترین میزان جنگل را در کشور دارد اما از داشتن کمترین امکانات و حتی خودرو اطفای حریق نیز محروم است.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس افزود: علاوه بر این اداره کل محیط زیست حتی یک بالگرد اطفای حریق ندارد در حالی که استان گلستان که میزان جنگلهای آن از فارس کمتر است تعداد قابل توجهی خودروی اطفای حریق با تمام امکانات دارد.

وی گفت: خودروهای اطفای حریق جنگلها با خودروهای آتش نشانی متفاوت است زیرا به دلیل اینکه برخی از نقاط صعب العبور بوده باید از خودروهای کمک دار استفاده شود که این امکانات در فارس وجود ندارد.

بردبار با بیان اینکه استان گلستان یک ششم استان فارس است، گفت: در سال گذشته مبالغ هنگفتی برای تجهیز اداره کل منابع طبیعی استان گلستان به سیستمهای اطفای حریق اختصاص یافت در حالیکه استان فارس با داشتن بیشترین جنگل کمترین امکانات را نیز ندارد.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس افزود: باید با تجهیز این اداره کل به امکانات و اختصاص بودجه آمادگی لازم را به دست آورد زیرا آتش سوزی جنگلهای استان فارس به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.

وی گفت: علاوه بر این باید با بکار گیری قرق بان در عرصه های از وقوع آتش سوزی جلوگیری شود و این امر فقط با تخصیص اعتبار امکان پذیر است.

کد خبر 2102419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha