۱۴ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۰۶

«ناگهان» در لندن منتشر شد

«ناگهان» در لندن منتشر شد

کتاب نمایشنامه «ناگهان» نوشته عباس نعلبندیان با کوشش و مقدمه جواد عاطفه توسط انتشارات H&S در لندن منتشر شد.

جواد عاطفه محقق و مترجم در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: نمایشنامه «ناگهان» نوشته عباس نعلبندیان، یکی از مطرح‌ترین نمایشنامه‌های تاریخ ادبیات نمایشی ایران و یکی از مهم‌ترین آثار این نمایشنامه‌نویس است که در سال 40 نوشته شد و در سال 51 دو بار و توسط دو کارگردان مختلف به روی صحنه رفت.

وی افزود: فرهاد مجدآبادی و آربی اوانسیان دو کارگردانی هستند که این نمایشنامه را روی صحنه برده‌اند. دو اجرای این نمایشنامه نظرات موافق و مخالف زیادی را برانگیخت. این موضوع در مطبوعات آن سال‌ها نمود زیادی داشت. «ناگهان» در عین حال که بین فضای رئال و سورئال رفت و آمد دارد، به نوعی رئالیستی‌ترین نمایشنامه نعلبندیان است. به علاوه زبان و جهانی شاعرانه دارد.

این محقق در ادامه گفت: من مقدمه‌ای برای این نمایشنامه نوشته‌ام که حجم آن 100 صفحه شد و در آخر کتاب مذکور درج شده است. در این مقدمه سعی شده با نگاهی به مطبوعات، نوشته‌ها و یادداشت‌های نعلبندیان و گفتگوهایی که با دو کارگردان این نمایشنامه انجام شده، زیرمتن یا بهتر بگویم جهان پشت این نمایشنامه مشخص و آشکار شود. این یادداشت همچنین تحلیل نشانه‌شناسانه‌ای نسبت به متن نمایشنامه دارد. به علاوه ضمیمه‌ای از عکس‌های هر دو اجرای «ناگهان» به همراه پوسترها و بروشورهای آن نیز در این مقدمه جا دارد.

عاطفه گفت: این نمایشنامه به عنوان اولین کتاب از سری آثار نعلبندیان منتشر می‌شود که قرار است یک مجموعه 12 جلدی باشد. به علاوه مجلدات شناخت‌نامه عباس نعلبندیان هم در راه انتشار هستند که جلد اول آن‌ها با نام «دیگران نعلبندیان» اول خرداد ماه سال جاری توسط انتشارات H&S در لندن منتشر شد.

کد خبر 2109763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha