۲۴ مرداد ۱۳۹۲، ۱۷:۵۳

چیت چیان در جلسه رای اعتماد مجلس:

ایران به مرحله بحران آب رسیده است/ بی پولی مهمترین مشکل صنعت آب و برق ایران

ایران به مرحله بحران آب رسیده است/ بی پولی مهمترین مشکل صنعت آب و برق ایران

وزیر پیشنهادی نیرو با تشریح آخرین وضعیت توسعه صنعت آب و برق و فاضلاب از کاهش شدید منابع مالی و اعتباری به عنوان مهمترین چالش پیش روی توسعه صنعت آب و برق کشور یاد کرد و افزود: سالانه معادل 70 میلیارد متر مکعب گاز در نیروگاه ها سوخت مصرف می شود که به دلیل کاهش گازرسانی بخش عمده آن از طریق فرآورده های نفتی تامین می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا چیت چیان وزیر پیشنهادی نیرو امروز در جلسه کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اکنون تمامی زیرساخت های کشور در حوزه های مختلف در گرو خدمات رسانی پایدار و بلندمدت صنعت برق است، در تشریح مهمترین بحران های صنعت آب کشور گفت: قرار گرفتن بر روی کمربند خشکسالی، کاهش بارش ها در مناطق خشک و گرم و تغییر الگوهای بارش نگران کنده شده است.

وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به کاهش 45 درصدی روان آبها و کاهش تراز آب ایران تصریح کرد: بنابراین باید برنامه ها و شرایط را به گونه ای تنظیم کنیم که امکان مدیریت منابع آب کشور در زمان رویارویی با بحران آب فراهم شود.

این پیشکسوت صنعت آب و برق در تشریح مهمترین برنامه های خود برای ساماندهی به منابع آبی کشور توضیح داد: مدیریت آب های مشترک و مرزی، تغییر در روند اجرای طرح ها و افزایش سطح برخورداری شهرها و روستاها از آب آشامیدنی سالم در دستور کار قرار دارد.

چیت چیان با اعلام این که برای تکمیل طرح های نیمه تمام صنعت آب کشور سالانه به بیش از 20 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است اظهار داشت: علاوه بر این تکمیل طرح های مکمل، مدیریت یکپارچه منابع آب، جلوگیری از اتلاف و برداشت های غیرعادی و غیررویه آبی، درمان تالاب ها و دریاچه های آسیب دیده به ویژه دریاچه ارومیه و اولویت بندی طرح ها به منظور اختصاص منابع مالی و اعتباری از دیگر برنامه های اولویت دار در این بخش است.

وزی پیشنهادی نیرو همچنین در تشریح وضع موجود صنعت برق کشور هم توضیح داد: هم اکنون ظرفیت تولید برق ایران به حدود 70 هزار مگاوات و تعداد مشترکان برقی به 29 میلیون مشترک افزایش یافته است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه برای تکمیل و توسعه صنعت برق سالانه باید حدود 17 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در صنعت برق انجام شود تبیین کرد: هم اکنون 60 میلیارد متر مکعب معادل گاز طبیعی، سوخت در نیروگاه ها مصرف می شود ضمن آن که ایران سالانه حدود 11 میلیارد کیلووات ساعت برق به 5 کشور همسایه صادر می کند.

چیت چیان در تشریح مهمترین چالش های پیش روی توسعه صنعت برق توضیح داد: رشد مصرف برق در داخل کشور، کاهش بازدهی نیروگاه ها، افزایش اتلاف و هدررفت انرژی در شبکه انتقال و توزیع، عدم تامین به موقع گاز طبیعی و الزام استفاده از نفت کوره و گازوئیل از مهمترین چالش های این بخش است.

به گفته وزیر پیشنهادی نیرو افزایشی مصرف فرآورده های نفتی در نیروگاه ها منجر به افزایش هزینه های تولید برق و افزایش آلایندگی ها و آلودگی محیط زیست شده است.

این کارشناس صنعت برق همچنین در خصوص مهمترین برنامه های اولویت دار خود برای توسعه صنعت برق تاکید کرد: توسعه ظرفیت های تولید برق با اولویت انرژی های نو و تجدید پذیر، تولید همزمان برق و حرارت و افزایش تعداد نیروگاه های سیکل ترکیبی مهمترین  برنامه در این بخش است.

وی  با بیان این که باید سالانه حدود 500 مگاوات توربین و 5 مگاوات برق خورشیدی به ظرفیت تولید برق و انرژی کشور افزوده شود، بیان کرد: همچنین اصلاح و هوشمند سازی شبکه انتقال و توزیع، افزایش ولتاژ شبکه انتقال و توزیع و مدیریت برای بهره وری در مصرف برق و انرژی هم دز دیگر برنامه های اولویت داری بوده که باید در این بخش اجرا شود.

وزیر پیشنهادی نیرو از کاهش شدید منابع مالی و اعتباری با عنوان چالش برانگیز ترین مشکل در توسعه صنعت آب و برق کشور یاد کرد و افزود: هم اکنون فقط در حوزه صنعت آب و فاضلاب 676 طرح نیمه تمام وجود دارد که برای تکمیل آنها به 100 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر قرار باشد با وضع موجود و نحوه تخصیص منابع مالی با شرایط فعلی این طرح ها تکمیل شود تا 30سال َآینده امکان بهره برداری و افتتاح این پروژه ها فراهم نخواهد شد.

چیت چیان از پایین بودن نرخ و قیمت تولید و مصرف آب آشامیدنی، آب کشاورزی و برق به عنوان یک مشکل دیگر یاد کرد و خاطرنشان ساخت: انتشار اوراق مشارکت به دلیل پایین بودن سود دیگر جوابگوی نیاز صنعت برق و آب نبوده و وزارت نیرو با مشارکت مجلس باید راهکارهای جدیدی علاوه بر ردیف های بودجه هایی به منظور تامین منابع مالی در این بخش تعریف و  اجرا کند.

کد خبر 2116297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha