۲۸ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۵۴

روحانی در مراسم معارفه وزیر کشور:

اصولگرایی مهم نیست وصولگرایی مهم است/ سوابق سیاسی مدیران برای من مهم نیست 

اصولگرایی مهم نیست وصولگرایی مهم است/ سوابق سیاسی مدیران برای من مهم نیست 

رئیس جمهور با بیان اینکه اصولگرایی مهم نیست بلکه وصول اهداف و ارزش های انقلاب مهم است، گفت: برای انتخاب مدیران به سوابق سیاسی و جناحی آنان کاری ندارم آن چه که برایم مهم است پاک دستی، فداکاری، تخصص، تجربه و برنامه داشتن است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی امروز دوشنبه در مراسم تودیع و معارفه مصطفی محمدنجار و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت دهم و یازدهم، وزارت کشور را وزارتخانه مادر نامید و گفت: وزارت کشور یک وزارت یک بخش نیست بلکه یک وزارتخانه فرابخشی و بسیار حائز اهمیت است و استانداران به عنوان مدیر مسئول نیستند بلکه نمایندگان عالی سیاسی نظام  جمهوری اسلامی هستند.

وی اضافه کرد: استانداران مسئولیت امنیتی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و اداری را در سطح استان بر عهده دارند و وزیر کشور نیز یک تنه بار بسیار سنگینی را در کشور بر دوش دارد و لازم می دانم از زحمات وزیر کشور قبلی قدردانی کنم. اگر بگوییم مشروعیت سیاسی نظام از طریق تلاش و برنامه ریزی توسط مدیران وزارتخانه محقق می شود، سخن گزاف نگفته ایم.

روحانی با بیان اینکه در کشور ما مشروعیت سیاسی همه  نهادها از طریق آرای مردم است تاکید کرد: مردم صاحب کشور هستند و بقیه خادمان ملت و مشروعیت سیاسی همه با صندوق آرای مردم است چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم و این بار مسئولیت بر دوش وزارت کشور است که بتواند اعتماد مردم را جلب و آنان را پای صندوق بیاورد. اعتماد مردم را جلب کند و امانتدار آنان باشد.

رئیس جمهور افزود: البته هر چقدر وزارت کشور در این زمینه با شفافیت بیشتر عمل کند اعتماد مردم نیز بیشتر خواهد شد. البته اعتماد نسبی است و هیچکس نمی تواند بگوید اعتماد 100 درصد می توان به وجود آورد و افزایش اعتماد عمومی نیز یک سرمایه اجتماعی و یک وظیفه همگانی برای ماست به ویژه برای وزارت کشور.

وی با بیان اینکه استاندار باید چهره اش بشاش و منش و رفتارش اعتماد و آرامش آفرین باشد  ادامه داد: ممکن است یک استاندار تعلق جناحی داشته باشد اما دولت تدبیر و امید دولت فراجناحی است.

روحانی افزود: به من توصیه کرده بودند کابینه فراجناحی درست نکن و فقط از یک جناح استفاده کن اما من به این کار معتقد نیستم و اعتقاد دارم اصلاً ما حزب و جناح در کشور نداریم و همه اش الفاظ است.

وی تصریح کرد: من از اول نهضت اسلامی از مهر 1341 یک نوجوان بودم در سیاست حضور داشتم و خوب می دانم که متاسفانه  حزب و جناح به معنای واقعی جمله در کشور نداریم و  اینها همه اش بحث های قبیله ای است. کرکره های احزاب پایین است و تنها موقع انتخابات کرکره ها بالا می رود و بعد کرکره ها پایین می آید.

روحانی با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید یک دولت فراجناحی است، گفت: من هیچ مانعی نمی بینم که یک اصولگرا  یا یک اصلاح طلب کنار من بنشیند. اصولگرایی مهم نیست بلکه وصولگرایی مهم است. ما در نظام جمهوری اسلامی آرمان هایی داریم که اصول آن آرمان ها مهم است نه اصولگرایی چرا که همه اصول انقلاب را قبول دارند.

وی با بیان اینکه برای من مهم نیست همکارانم سوابق شان از لحاظ وابستگی جناحی و سلیقه ای چگونه است، گفت: آن چه مهم است دست پاکی، فداکاری، تخصص و تجربه داشتن است.

رئیس جمهور کشورمان اضافه کرد: مهم نیست سوابق گذشته مدیر و یا وزیرم چه باشد از نظر من معتدل بودن مهم است. من افراطی گری را نمی پسندم و از اول انقلاب نیز با آن مخالف بودم و همه کسانی که با من چه در 20 سال مجلس، 16 سال شورای امنیت، 22 سال مجمع تشخیص و 22 سال مجمع استراتژیک همکار بودند می دانند که من افراطی گری را مضر می دانم. افراط را برای امت اسلامی مضر می دانم. عده ای که بلند داد می زنند اگر بررسی کنید متوجه می شوید که این داد و بیدادها از کجا سرچشمه می گیرد. این داد و بیدادها پوششی است برای مخفی کردن بعضی چیزها.

وی شرطش برای انتخاب مسئولان را اعتدال خواند و گفت:  شعار اعتدال تدبیر و امید یک شعار عمومی است، اگر بخواهیم بیشتر آن را باز کنیم ما به دنبال اعتدال سیاسی، تدبیر اقتصادی و امید اجتماعی هستیم.

روحانی ادامه داد: این امید، تدبیر و اعتدال به منبع جوشان که حسن روحانی نیست بلکه  مردم است وصل است، چرا که حسن روحانی معجزه گر، معجزه قرن و معجزه دهه نیست، اتصال ویژه ای هم به آسمان و پشت پرده ندارد، معجزه را حسن تدبیر و وحدت ملت درست می کند، ایثار همه کارگزاران نظام درست می کند.

وی با بیان این که پیام انتخابات 24 خرداد تغییر بود، گفت:  در این انتخابات مردم گفتند ما چه می خواهیم. مردم چه در روستاهای دور افتاده و چه در مرکزها و تهران با یک زبان حرف زدند و صندوق ها از قلب تهران گرفته تا روستاهای شمال غرب، ماکو و سراوان و تا سرخس همه یک جور حرف زدند، این معجزه است و دلیل آن هوشمندی و محاسبه گری ملت بود. معلوم است که این ملت بیدار و زنده است.

روحانی با اشاره به فعالیت های انتخاباتی اش گفت: همه به من می گفتند چرا از روستاها حرف می زنی، تو ستاد و برنامه ای در روستاها نداری اما ما فکر می کردیم وقتی روستائیان زمان دفاع از کشور بچه هایشان را تقدیم شرف و عزت ملی می کنند در همه صحنه ها حضور خواهندداشت و ما وظیفه داریم که به آنان کمک کنیم و در این انتخابات دیدیم که روستائیان عزم شان از شهری ها کمتر نبود و این مسئولیت ما را سنگین تر می کند.

وی در توصیه ای به استانداران گفت:  استانداران و بخشداران و فرمانداران باید بدانند با مردمی بزرگ، فکور، هوشمند و دارای حقوق شهروندی برابر در دولت تدبیر و امید مواجه هستند و نباید بین اقوام و مذاهب مختلف و حتی ادیان اقلیت فرق قائل شوند.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما در ایران دولت فارس، ترک، عرب، لر نداریم. ما ایران داریم، یک چتر واحد داریم و همه زیر آن هستند، یک نظام به نام جمهوری اسلامی و یک دولت داریم که زیر این چتر هستند، یک ولی امر و ولایت فقیه  و یک قانون اساسی داریم که همه زیر چتر آن هستند و آن چه برای ما  مهم است این است که یک ایرانی زیر ای چتر پرافتخار ایرانیت و جمهوریت نظام اسلامی افتخار کند و ما نیز افتخار می کنیم که ایرانی و زیر چتر ایران هستیم، افتخار می کنیم که ستون خیمه این انقلاب ولایت فقیه است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت وزارت کشور ادامه داد: وزارت کشور وزارتخانه ای است که مسئولیت دارد حقوق شهروندی را در سراسر کشور یکسان برای همه ایرانیان به اجرا در بیاورد و این احساس یکسان باید برای همه مردم وجود داشته باشد مخصوصاً استفاده از نیروهای بومی و محلی باید در دستور کار این  وزارتخانه بشد چرا که استفاده از نیروهای بومی احساس آرامش بیشتری به مردم می دهد و ما حتی باید از اقلیت های دینی نیز استفاده کنیم.

رئیس جمهور با بیان این که وحدت و انسجام تنها با شعار درست نمی شود بلکه  با عمل محقق می شود، گفت: همه اقوام ایرانی هستند و فقط رنگ هایشان فرق می کند، همه گل های متنوع گلستان ایران هستند.

وی افزود: ما زیر چتر فرهنگ ایرانی- اسلامی به همه خرده فرهنگ ها را احترام می گذاریم و اگر امنیت داخلی می خواهیم همان طور که شورای امنیت کشور نیز مسئولیت آن را عهده دار است باید فرصت برابر برای همه اقوام ایجاد کنیم.

روحانی با بیان اینکه هیچ تفاوتی میان زن و مرد در مدیریت کشور وجود ندارد، گفت: باید فرصت های اجتماعی را میان زن و مرد یکسان تقسیم کنیم و ما در اولین جلسه هیات دولت به وزیران تاکید کردیم که تلاش کنید از بانوان و جوانان در حوزه کاری خود استفاده کنید.

وی ادامه داد: در سطح وزیران به خاطر شرایط ویژه کشور مجبور به استفاده از نیروهای باتجربه شدیم و به تدریج یک گزارش واقعی از وضعیت کشور متفاوت با آنچه  که گوش ما در این مدت عادت داشته  ارایه می کنیم اما به وزرا توصیه کردیم که از جوانان و بانوان و نخبگان استفاده کنند و من نیز از ظرفیت و توانمندی بانوان استفاده خواهم کرد چرا که هیچ فرقی بین زن و مرد در خصلت، هنر، علم، تقوا و  نزدیکی اش  به خدا و خدمت به مردم وجود ندارد.

رئیس جمهور خطاب به کارکنان وزارت کشور ادامه داد: ما امیدواریم وزارت کشور که پشتیبانی ظهور و بروز نظام در سراسر کشور است از طریق ایثار شما عزیزان در سراسر کشور، امنیت، وحدت و انسجام که تنها با اجرای حقوق شهروندی امکان پذیر است را همراه با رشد و توسعه کشور محقق سازد.

وی با بیان اینکه در کارگروه ها کسانی که برای وزارت کشور به من پیشنهاد شده بود نیروهای با سوابق امنیتی و نظامی بودند، گفت: گرچه ایران سرزمین ثبات است اما در عین حال همواره با توطئه دشمنان روبرو است اما خود من به این نتیجه رسیدم که کسی با سوابق امنیتی، سیاسی غلیظ را در این سمت نگذارم و  خواستم فردی با سابقه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی در این سمت فعالیت کند و این پیام را برساند که ما در استانداری ها به دنبال توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستیم که این توسعه می تواند موجب توسعه سیاسی و امنیتی نیز شود.

روحانی با تاکید بر اینکه ما نیازمند یک توسعه همه جانبه  هستیم گفت: ما توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و حتی زیست محیطی را همزمان در دستور کار قرار می دهیم و من خوشحالم که بگویم در اولین جلسه هیات دولت اولین تصمیم دولت یک تصمیم زیست محیطی بود.

وی  افزود:  من در سفرهای استانی ام به مردم ارومیه قول دادم  که اگر رئیس جمهور شدم در اولین جلسه هیات دولت مساله دریاچه ارومیه را پیگیری کنم و در جلسه دیروز وزیر نیرو موظف شد یک کارگروهی را برای رسیدگی به این مساله تشکیل دهد و ظرف دو الی سه ماه گزارشی از روند کار به هیات دولت ارایه کند چرا که من نگران دریاچه ارومیه هستم و تخریب آن یک فاجعه ملی خواهد بود.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به ویژگی های رحمانی فضلی وزیر کشور جدید گفت: من رحمانی فضلی را از دیرباز و از مجلس شورای اسلامی می شناسم. وی خوش خلق و خوش سیما است و شما کارکنان وزارت کشور نیز اگر به ایشان نزدیک شوید جذب افکار و رفتار ایشان خواهید شد و اگر بیشتر به ایشان نزدیک شوید برنامه هایش نیز شما را جذب می کند.

وی همچنین با اشاره به خدمات  نجار گفت: مهندس نجار را از دوران دفاع مقدسم می شناسم و در 8 سال گذشته نیز حداقل دوهفته یک بار یکدیگر را می دیدیم و فردی شایسته، صاحب نظر  و مخلص است، چه زمانی که وزیر دفاع بود و چه در زمان وزارتش در وزارت کشور.

بر اساس این گزارش این صحبت روحانی واکنش نجار را در پی داشت و گفت: ما کی همدیگر را ملاقات می کردیم؟ روحانی نیز پاسخ داد: در قهوه خانه!  ما در شورای عالی امنیت ملی هر دو هفته یک بار جلسه داشتیم و شما را در آن جلسات ملاقات می کردیم.

روحانی نیز در ادامه با قرائت این شعر که " صد شکر که  این آمد و صد حیف که آن رفت" گفت: خوشحالم که این وزارتخانه مسئولین مختلفی داشته و همه آنان نیز تلاش کردند که به خوبی کار کنند و من از همه آنان سپاسگزاری و تشکر می کنم.

وی با تاکید بر این که دولت تدبیر و امید اعتقاد دارد کارها باید به دست مردم صورت بگیرد گفت:  ما در این انتخابات دو سرمایه بزرگ یعنی اعتماد و امید به دست آوردیم و مردم بیش از گذشته امیدوار شدند و ما به دنبال آن هستیم که یک نشاط مستمر دایمی برای ملت به وجود آید و هدف ما در دولت یازدهم جز نشاندن لبخند بر لبان مردم چیز دیگری نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم این کار تنها با حمایت، حضور شما مردم و استمداد خداوند و قدرت الهی، توسل به ائمه و عنایت ویژه حضرت ولیعصر(عج) امکان پذیر خواهد بود.

کد خبر 2118389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha