۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۵:۱۸

برنده مزایده فروش خانه تاریخی پیرنیا ضرر می کند

برنده مزایده فروش خانه تاریخی پیرنیا ضرر می کند

کارشناس میراث فرهنگی تهران درباره برگزاری مزایده فروش خانه تاریخی پیرنیا گفت: از آنجا که این خانه از سوی سازمان میراث فرهنگی دارای ارزش تاریخی شناخته شده، بنابراین هر نوع تغییر کاربری در آن باید با مجوز سازمان انجام شود و برنده مزایده نه تنها حق تخریب نخواهد داشت بلکه بررسی قوانین به او نشان می دهد که در اصل ضرر کرده است.

مهدی معمارزاده در واکنش به این که خانه تاریخی پیرنیا پیش از ظهر ششم شهریور ماه، در تهران به قیمت پایه 12 میلیارد و 240 میلیون تومان به مزایده گذاشته شد به خبرنگار مهر گفت: اینکه این خانه به چه قیمتی فروخته شود اهمیتی ندارد مهم این است که شهرداری تهران طبق طرح تفصیلی جدید تهران مکلف است درباره بناهای ارزشمند تاریخی و معاصر از سازمان میراث فرهنگی استعلام بگیرد و و براساس نظر میراث فرهنگی اقدام کند.

وی گفت: براساس قوانین هر گونه کاربری و یا تخریب برای خانه تاریخی پیرنیا خلاف قانون است و  براساس طرح تفصیلی، بناهایی که ارزشمند شناخته شده اند باید سه سال پس از اعلام طرح، تعیین تکلیف شوندو شهرداری برای هرتغییری از میراث فرهنگی استعلام گرفته باشد در آن صورت اگر در مدت دو ماه سازمان میراث فرهنگی به آنها پاسخی نداد، می توانند مجوز تغییر کاربری بدهند. منتها سازمان میراث فرهنگی این بنا را دارای ارزش تاریخی دانسته است.

وی درباره اینکه این خانه در فهرست میراث ملی ثبت نشده است گفت: خانه پیرنیا ارزشمند شناخته شده است چرا که غیر از معماری خانه ، کاشی های این ساختمان که اکنون از روی دیوار دزدیده شده، به دلیل ارزش بالایی که داشتند تنهایی یک موزه بودند. بنابراین بنابراین مالک حق تخریب و کاربری ندارد و فقط می تواند آن را به دیگری واگذار کند.

این کارشناس میراث فرهنگی گفت: این خانه در حریم درجه یک بنای تاریخی دیگری از خانواده پیرنیا که در فهرست ملی، ثبت شده، قرار گرفته است. همین جا اعلام می کند با توجه به این مسائل، برنده مزایده فروش خانه پیرنیا قطعا ضرر خواهد کرد چرا که بدون مجوز میراث فرهنگی هیچ اقدامی جز مرمت نمی تواند انجام دهد.

معمارزاده با بیان اینکه این بخش از مجموعه خانه پیرنیا باید ثبت ملی شود افزود: طبق قوانین شهرداری و میراث فرهنگی مکلف هستند براساس ضوابط طرح تفصیلی عمل کنند و شهرداری ملک معارضی را در اختیار مالکان خانه های تاریخی قرار دهد و خانه پیرنیا نیز با مشارکت شهرداری و میراث فرهنگی خریداری و مرمت شود.

کد خبر 2124907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha