۱۵ شهریور ۱۳۹۲، ۶:۳۷

بعد از آگهی مزایده فروش خانه پیرنیا؛

یک مهمانپذیر تاریخی به مزایده گذاشته شد

یک مهمانپذیر تاریخی به مزایده گذاشته شد

مهمانپذیر تاریخی گیلان نو نیز همانند خانه تاریخی پیرنیا در آگهی فروش املاک تهران به مزایده گذاشته شده این درحالی است که مهمانپذیر گیلان نو دارای نمای معماری منحصر به فردی در بافت تاریخی خیابان فردوسی پایتخت است.

به گزارش خبرنگار مهر، در آگهی مزایده ای که چند روز پیش در روزنامه های کثیرالانتشار منتشر شد، آمده بود که خانه تاریخی پیرنیا در خیابان لاله زار تهران به مزایده گذاشته می شود اما در همین آگهی مهمانپذیر گیلان نو  نیز به حراج گذاشته شده بود.

در این آگهی آمده، مهمانپذیر گیلان نو شامل 6 دانگ یک باب عمارت مشتمل بر تحتانی و فوقانی با حیاط خلوت به شماره 48 متعلق به آقای حاج رحیم آقا اتحادیه و استردادی وراث مرحومان حشمت و مدیریت فردی به نام  آزما است که سرقفلی آن قابل واگذاری نیست و فقط مالکیت آن انتقال داده می شود. این خانه که در ابتدای خیابان فردوسی رو به روی کوشک مصری قرار گرفته، دارای یک هزار و 345 متر مربع مساحت عرصه و دو هزار 260 متر اعیان است و به قیمت پایه 56 میلیارد ریال در روز ششم شهریورماه امسال با ردیف 82 به مزایده گذاشته شد.

مهمانپذیر گیلان نو که تاریخ ثبت سند آن سوم مهر سال 84 بوده، درحالی به مزایده گذاشته شده است که یکی از با ارزش ترین ساختمان های مهمان پذیر و تاریخی در تهران به شمار می آید.

در این باره، احمد محیط طباطبایی کارشناس میراث فرهنگی تهران به خبرنگار مهر گفت: معماری این مهمانپذیر متعلق به سال 1320 است اما نگاه به معماری قبل تر از دوره خود دارد. وقتی وارد می شوید وسط حیاط و دور تا دور اتاق است.

وی گفت: نمای بیرونی آن یکی از بناهای شاخص خیابان فردوسی است که اگر کسی سر بلند کند آن را می تواند ببیند وگرنه رو به روی در آب دکه روزنامه فروشی کار گذاشته اند.

این تهران شناس با بیان اینکه مهمانپذیر گیلان نو جزو حافظه شهر تهران و خیابان فردوسی است، گفت: این خانه در فهرست میراث ملی ثبت نشده ولی ضرورت دارد هر چه زودتر برای نجات این ساختمان، ثبت ملی شود.

مسئولان برگزاری مزایده فروش این مهمانپذیر هنوز پاسخگوی خبرنگار مهر درباره علت به مزایده گذاشتن بنایی که سازمان میراث فرهنگی آن را ارزشمند دانسته است به رغم پیگیری و تماسهای گرفته شده، نیستند.

پیش از این نیز، خانه تاریخی پیرنیا در خیابان لاله زار، به قیمت پایه 12 میلیارد و 240 میلیون تومان به مزایده گذاشته شده بود که به علت رسانه ای شدن این موضوع، کسی حاضر به خرید خانه نشد.

-------------------

عکس از مرجان حاجی رحیمی

کد خبر 2125995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha