۱۳ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۲۷

ابتلای سالانه 9000 زن ایرانی به سرطان سینه/ سن ابتلا رو به کاهش است

ابتلای سالانه 9000 زن ایرانی به سرطان سینه/ سن ابتلا رو به کاهش است

عضو كميته علمي كنگره انجمن علمي جراحان عمومي با بيان اينكه ايران به لحاظ ميزان شيوع سرطان پستان جزو كشورهايي با شيوع متوسط است، گفت: اين بدان معناست كه ميزان شيوع 25 تا 30 در 100 هزار نفر جمعيت است و سالانه 7000 تا 9000 مورد جديد ابتلا به سرطان پستان در كشور شناسايي مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، دكتر احمد كاوياني با هشدار نسبت به كاهش سن ابتلا به سرطان پستان در ايران و اينكه اين سرطان در کشورمان نسبت به كشورهاي پيشرفته در مراحل بالاتر تشخيص داده مي‌شود، اظهار كرد: اما با اين وجود وضعيت تشخيص در 15 سال اخير پيشرفت خوبي داشته است اما هم‌چنان ايده‌آل نيست.

وي با تاكيد بر ضرورت اقدامات انجام شده براي پيشرفت بيشتر افزود: در كشورهاي پيشرفته سرطان سينه به‌ ندرت در مراحل 3 يا 4 تشخيص داده مي‌شوند.

اين جراح عمومي و فلوشيپ جراحي پستان با اشاره به گستردگي يكنواخت شيوع اين سرطان در اقشار مختلف به لحاظ اقتصادي و اجتماعي ادامه داد: اما عواملي چون شهرنشيني، كم تحركي، كاهش فعاليت‌هاي ورزشي و چاقي سبب بدتر شدن شيوع سرطان سينه در جامعه ايراني شده است.

كاوياني با بيان اينكه با وجود پيشرفت در روش‌هاي تشخيصي، درماني و پيشگيري اما هنوز تا نقطه ايده‌آل فاصله داريم، گفت: هم‌اكنون در ايران همه‌ي امكانات تشخيصي، درماني در حد كشورهاي پيشرفته فراهم است اما آنچه كه هنوز آن فاصله داريم فرهنگ كار تيمي در درمان بيماران مبتلا به سرطان پستان است.

وي با اعتقاد به اينكه درمان تيمي درمان موفق تري است، افزود: هم‌اكنون بيمار براي درمان به يك پزشك متخصص مراجعه مي‌كند پزشك پس از انجام خدمات درماني مربوطه بيمار را به پزشك ديگر ارجاع مي‌دهد حال آن كه بيمار مي‌تواند اين خدمات را درقالب همکاری تیمی از پزشکان و به صورت کامل تر جامع دريافت كند.

عضو كميته علمي  كنگره هشتم انجمن علمي جراحان عمومي ایران گفت: اگر شمار اين همکاری ها  افزايش يابد متعاقب آن كيفيت درمان سرطان پستان هم افزايش مي‌يابد البته هم‌اكنون در بخش‌هاي دولتي و خصوصي كولوني‌هايي با حضور 5 تا 6 متخصص شكل گرفته است كه كافي نيست و هنوز شهرهاي كوچك از اين خدمات محرومند.

كاوياني با اشاره به آخرين دستاوردهاي علمي در زمينه تست‌هاي سلولي و مولكولي و اينكه هم‌اكنون مي‌توان به كمك تومورماركرها و بررسیهای ژنتیکی افراد در معرص خطر بالای ابتلاء به سرطان را تشخيص داد، ادامه داد: پيش از اين ناگزير بوديم براي انجام يك تست ژنتيكي و يا بررسی جهش ژني،  نمونه بافت بیمار را به خارج از كشور ارسال  نماییم اما در حال حاضر به همت همکاران  متهصص دراین  حوزه  اين آزمايش‌ها در ايران انجام مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه با وجود پيشرفتهايي در درمان جراحي پستان هنوز در برخي مناطق كشور براي درمان توده‌ي سرطاني كوچك ، تمام  بافت پستان برداشته مي‌شود، افزود: اما در مراكز جراحي پيشرفته و با استفاده از شيوه‌هاي جديد جراحي هایی تحت عنوان "جراحيهاي انكوپلاستي" که مخلوطي از تکنیکهای  جراحي سرطان وجراحی زيبايي است،  مي‌توان تنها قسمتی از سینه که بیمار است  وتودهسرطانی در آن قرار دارد را طی عمل جراحی برداشت بدون اینکه شکل ظاهری  این عضو دچار اختلال و دفرميتي شود.همچنین در درمان جراحی زیر بغل مهمترین دست آورد انجام تکنیکهای جراحی "کمتر تهاجمی" برای به حد اقل رسانیدن آسیب به رگ های لنفی در این ناحیه  است که در طی آن احتمال بروز ورم دست به کمترین میزان ممکن می رسد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان کلید اصلی کنترل بیماری در کشور را در آگاهی رسانی بیشتر و بهتر و افزایش توجه بانوان به سلامت خود در این زمینه، توجه مدیران حوزه سلامت به اهمیت برنامه ریزی های کلان در کنترل بیماری و توجه پزشکان و بیم درمانی به آخرین دستاوردهای علمی و به کار گیری روشهای نوین در تشخیص، درمان، پیگیری و بازتوانی بیماران دانست.

هشتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران 24 لغایت 26 مهرماه 92 با هدف بررسی مروری بر اعمال جراحی الکتیو، مشکلات اعمال جراحی اورژانس، جراحی سرطان و مراقبتهای قبل و بعد از آن در مرکز همایشهای بین المللی رازی تهران برگزار خواهد شد

کد خبر 2128787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha