۲۰ شهریور ۱۳۹۲، ۱۳:۴۶

پلیس اتوبوسهای اسکانیا را شماره گذاری نکند/ بازنگری در استانداردهای خودرو

پلیس اتوبوسهای اسکانیا را شماره گذاری نکند/ بازنگری در استانداردهای خودرو

فرمانده اسبق پلیس راه با بیان اینکه پلیس می تواند با توجه به نتایج تصادفات این خودرو از شماره گذاری آنها خودداری کند، گفت: سازمان استاندارد نیز باید استانداردهای این خودرو را مورد بازنگری قرار دهد.

سرهنگ سیدهادی هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تسلیت به خانواده های جانباختگان تصادف مرگبار اتوبان تهران- قم اظهار داشت: در این تصادف دو اتوبوس اسکانیا با یکدیگر برخورد می کنند و براساس اعلام اولیه این حادثه به علت ترکیدگی لاستیک یکی از اتوبوسها و نقص ایمنی در سیستم برق اعلام شده است.

وی ادامه داد: آنچه در این تصادف مهم است، این است که اگر لاستیکی از تصادف باقی مانده است مورد آزمایش قرار گیرد و مشخص شود لاستیک چند درصد عاج داشته است، البته باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا مشخص شود که علت اصلی این حادثه ترکیدگی لاستیک بوده است یا اینکه راننده در پشت فرمان مشغول خوردن چای یا صحبت بوده و حواسش پرت شده است؛ چراکه در برخورد با گارد ریل وسط آزادراه قطعا لاستیک نیز دچار ترکیدگی می شود.

به گفته فرمانده اسبق پلیس، راه چند نکته در این گونه تصادفات بسیار مهم است و جایشان در حمل و نقل عمومی بار و مسافر خالی است و تا زمانیکه این ایرادات رفع نشود، باز هم شاهد تصادف اتوبوس ها خواهیم بود.

وی ادامه داد: تبصره یک ماده 5 آیین نامه حمل و نقل بار و مسافر مشخص کرده است که باید مدیر فنی در تمامی شرکت های مسافربری و باربری فعال باشند و قبل از اینکه مسافر را سوار کنند باید لاستیک، سیستم گرمایشی، سیستم ترمز، سیستم روشنایی، مدارک راننده و ساعت کار مجاز را بررسی کنند و چنانچه هیچ کدام از این موضوعات دچار نقص نبود، اجازه دهند مسافر سوار اتوبوس شود.

هاشمی تصریح کرد: 16 سال از تصویب این قانون توسط هیات وزیران می گذرد اما هنوز اجرایی نشده است.

فرمانده اسبق پلیس راه با بیان اینکه جدا از جای باطری که یکی از عوامل اصلی ایجاد حریق در تصادفات اتوبوسها است آنچه باعث شد مسافران در اتوبوس بمانند و راه فراری نداشته باشند شیشه خودرو و چکش است. این اتوبوس ها به دلیل اینکه دارای کولر هستند شیشه های آنها یک تکه است و باید روی هر شیشه یک چکش برای مواقع اضطراری وجود داشته باشد تا در صورتی که اتوبوس دچار مشکل شد مسافران بتوانند با شکستن شیشه از داخل آن خارج شوند.

به گفته هاشمی، قطعا نه در اتوبوسهای آتش گرفته و نه در هیچ اتوبوس دیگری این چکش ها وجود ندارد و این موضوع یک اشکال مهم است که باید پلیس، سازمان راهداری و شرکت های حمل و نقل در کنترل آن اهتمام بیشتری داشته باشند.

فرمانده اسبق پلیس راه ادامه داد: البته در عقب اتوبوس نیز در اکثر موارد قفل شده و رانندگان از آنجا به عنوان انبار استفاده می کنند. اگر این درها باز می شد مطمئنا تلفات کمتر می شد و دیگر مسافران گرفتار نمی شدند. پلیس، سازمان راهداری و موسسات حمل و نقل باید در این زمینه نیز اهتمام لازم را داشته باشند و مراکز فنی نیز حتما هنگام دادن معاینه فنی در عقب را کنترل کنند تا قفل نباشد.

وی تصریح کرد: اگر فرض را بر این بگیریم که لاستیک ترکیده و خودرو منحرف شده است حتما باید چکش ها وجود داشت تا این اتفاقات ناگوار که دل کشور را به درد آورده و خانواده هایی را داغدار کرده است، رخ ندهد. قطعا قصور در این رابطه متوجه سازمان راهداری و شرکت های حمل و نقل است. وقتی در شبکه ای استان یزد می دیدم که اعلام می شد تاکنون فقط چهار جنازه از هر اتوبوس شناسایی شده است این موضوع ناراحت کننده و دلخراش است.

وی تاکید کرد: وزارت راه باید حتما دقت کند که چرا تبصره 1 ماده 5 اجرا نمی شود و در این مورد اهمال صورت گرفته است. اگر این قانون اجرا شود مطمئنا بسیاری از حوادث کاهش پیدا می کند.رئیس سازمان راهداری در مورد این قانون به وظیفه اش عمل نمی کند.

هاشمی با بیان اینکه این خودروها در تصادفات رخ به رخ دچار حریق می شوند، گفت: اگر چه این خودرو با همین جای باطری استانداردها را اخذ کرده است اما جای باطری نامناسب است و می توان آن را به نیمه عقب اتوبوس منتقل کرد تا از وقوع حریق جلوگیری شود. نتایج تصادفات نیز نشان می دهد که جای باطری در این خودرو نامناسب است و باید تغییر کند.

وی خواستار بازنگری در استاندارد اتوبوسهای اسکانیا شد و افزود: نتایج عملی تصادفات اسکانیا در اختیار پلیس است و از حیث ایمنی این خودرو حتما دچار مشکل است و پلیس نیز به احتمال زیاد این دلایل را به سازمان استاندارد مکاتبه کرده است. حتما باید استاندارد این خودرو مورد بازنگری قرار گیرد و با توجه به اینکه پلیس خودش می داند چند هموطن در تصادفات این اتوبوس کشته شده اند می تواند شماره گذاری آن را متوقف کند و تا زمان رفع عیب، این خودروها را شماره گذاری نکند.

فرمانده اسبق پلیس راه کشور با بیان اینکه فکر نمی کنم اعمال محدودیت برای تردد این خودروها نیاز باشد، تاکید کرد: اگر رانندگان در ساعت مجاز رانندگی کنند و مدیران فنی قبل از حرکت از تردد خودروهای دارای نقص فنی جلوگیری کنند دیگر نیازی به اعمال محدودیت تردد نیست.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 2133604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha