۲۱ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۲۹

معاون اول قوه قضائيه:

کاهش جمعیت زندانیان تنها بر عهده قوه قضاییه نیست

کاهش جمعیت زندانیان تنها بر عهده قوه قضاییه نیست

معاون اول قوه قضائيه گفت:كاهش جمعيت زندانيان تنها بر عهده اين قوه نيست و دولت و مجلس مي توانند در اين خصوص موثر باشند.

به گزارش خبرگزاري مهر،حجت الاسلام ابراهيم رئيسي در نهمين همايش فصلي دادستان‌هاي مراكز استان‌هاي سراسر كشور با اشاره به دستورالعمل ساماندهي زندانيان و كاهش جمعيت كيفري زندانها گفت: مباني اين دستورالعمل نخست بر پايه استفاده نکردن از مجازات حبس در جرايم كيفري جز در موارد خاص است.

معاون اول قوه قضاييه پيشگيري و جلوگيري از تكرار جرم را در كاهش مجازات حبس بسيار مهم دانست و افزود: استفاده از مجازات حبس غير از آثار روحي، رواني و اجتماعي كه براي خود زنداني به همراه دارد چه بسا مي‌تواند موجب فروپاشی خانواده زنداني و همچنين ضررهاي مادي و معنوي براي فرزندان و اطرافيان زنداني شود.

وي با بيان اينكه "تلاش براي كاهش جمعیت زندانیان تنها بر عهده قوه قضاييه نيست" گفت: رفع دو مشكل بزرگ فقر و بيكاري كه از وظايف دولت است مي‌تواند در كاهش ميزان ورودي افراد به زندان بسيار مؤثر باشد.

وي به نقش مجلس در اين زمينه اشاره كرد و افزود: مجلس شوراي اسلامي مي‌تواند ضمن بازنگري در قوانين مربوطه با استفاده از نظرات كارشناسان و دانشگاهيان لوايح مربوط به حبس‌زدايي و جرم‌زدايي را مورد تصويب قرار دهد.

رئيسي با اشاره به جايگاه انسان در آيات و روايات تصریح کرد: در نظام اسلامي بر خلاف نظام هاي غربي انسان حق ندارد عزت نفس خود را مخدوش كند يا كرامت نفس خود را زير سوال ببرد چرا كه اين نوعي حق الله است.

معاون اول قوه قضاييه در پايان ضمن اشاره مجدد به دستورالعمل ساماندهي زندانيان و كاهش جمعيت كيفري زندانها از دادستان‌ها و مسئولان زندانها خواست به مسئله كرامت انسان توجه ويژه‌اي داشته باشند.

کد خبر 2134289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha