۳۰ شهریور ۱۳۹۲، ۱۳:۲۷

موسس انتشارات عطایی درگذشت

موسس انتشارات عطایی درگذشت

احمد عطایی که در سال 1315 مؤسسه انتشارات عطائی را تاسیس کرده بود، صبح امروز در سن 94 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد عطایی که در سال 1315 مؤسسه انتشارات عطائی را تاسیس کرده بود، صبح امروز در سن 94 سالگی درگذشت. این خبر را بهروز عطایی فرزند زنده‌یاد عطایی و مدیر این موسسه انتشاراتی به خبرنگار مهر اعلام کرد و گفت: آقای عطایی 6:30 صبح امروز شنبه 30 شهریور بر اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

زنده‌یاد احمد عطایی در سال 1298 در یكی از محلات جنوبی تهران در حوالی میدان مولوی به دنیا آمد. او قبل از انقلاب عضو هیئت مدیره اتحادیه ناشران تهران بوده است.

عطایی در قسمتی از خاطرات دوران كودكی خود می‌گوید: «روزی از روزها برای انجام كاری به انتهای ناصرخسرو رفته بودم كه حراجی كتاب‌ها توجهم را جلب كرد. در میان كتابها یك كتاب خطی تاریخی را كه جلد خوش‌رنگی داشت، انتخاب كردم و آن را ورق زدم. در پایان كتاب شعری از نویسنده نوشته شده بود كه با خواندن آن اندوه سنگینی بر دلم نشست. شاعر با سادگی عوام گونه خود نوشته بود:

كتابی نوشتم به صد سوز و ساز                        به عهد جوانی و عمر دراز

ولی دانم از بعد مرگم كسان                             فروشند آنرا به نرخ پیاز!

این شعر تأثیر زیادی بر من گذاشت به طوری كه پس از آن نتوانستم با هر نویسنده و اهل قلمی به دور از مروت و انصاف رفتار كنم و به همین دلیل است كه كتابهای گوناگونی را به چاپ رسانده‌ام تا پاسخگوی سلیقه‌های متفاوت اقشار جامعه باشد.»

از ویژگیهای كاری عطایی، پشتیبانی او از نویسندگان و پژوهشگران گمنام، اما پرمایه‌ای‌ بود كه با چاپ آثارشان به شهرت رسیدند. او همچنین با تشویق مترجمان برای بازگردانی آثار سودمند و معتبر جهان، دریچه‌ای به روی خوانندگان ایرانی گشود و آنها را با ادبیات خارج از كشور بیشتر آشنا كرد از سوی دیگر باور به گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در كارنامه این ناشر چشم می‌خورد و اقلیتهای قومی و مذهبی همواره از نشر آثار فرهنگی و تاریخی از سوی عطایی بهره برده‌اند.

خط سوم (ناصرالدین صاحب زمانی)، در مکتب استاد (سعید نفیسی) و نای هفت بند (محمدابراهیم باستانی پاریزی) از جمله آثار شاخص انتشارات عطایی در دوره مدیریت زنده‌یاد احمد عطایی بوده است.

چنگ مثنوی، گلها و غنچه‌ها، گلنامه، مهاتما گاندی، گلهای جاویدان، مناظرات امام فخر رازی در مورد مذاهب اهل سنت، نگون بخت، ملتی از گوسفندان، آئینه‌های روح، هند؛ سرزمین عجایب، مهره مار، آن سوی چهره‌ها، نامه‌های مرگبار و نامه‌ای از گور، برخی دیگر از کتاب‌های منتشرشده توسط انتشارات عطایی است.

هم اكنون انتشارات عطایی را بهروز عطایی، یکی از فرزندان زنده‌یاد احمد عطایی اداره می‌کند. دیگر فرزندان زنده‌یاد عطایی هم هر یک به نوعی در کار نشر فعالیت دارند؛ مجید عطایی، مدیر موسسه انتشارات آشیانه كتاب و امید عطایی، نویسنده و محقق است و تالیفاتی در زمینه ایرانشناسی و دیرینه‌شناسی دارد.

بهروز عطایی همچنین به خبرنگار مهر گفت: مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد احمد عطایی 9 صبح فردا یکشنبه 31 شهریور از مقابل منزل وی واقع در تهران، خیابان ظفر، خیایان فرید افشار، بلوار آرش غربی، پلاک 20 به طرف بهشت زهرا (س) آغاز و در قطعه عادی آن به خاک سپرده می‌شود.

همچنین به گفته فرزند زنده‌یاد عطایی، مراسم ختم و سه‌شنبه هفته جاری از ساعت 14 تا 15:30 در مسجد الغدیر در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 2139601

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha