۴ مهر ۱۳۹۲، ۰:۰۶

ظریف در گفتگوی ویژه خبری: اجمالی

ملاقات با امریکا نه یک هدف و نه یک حوزه ممنوعه است/نشانه هایی از تمایل جان کری برای پیشبرد مذاکرات 1+5 وجود دارد

ملاقات با امریکا نه یک هدف و نه یک حوزه ممنوعه است/نشانه هایی از تمایل جان کری برای پیشبرد مذاکرات 1+5 وجود دارد

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص دلایل دیدار نکردن روحانی و اوباما گفت: ما به دنبال کارهای نمایشی نبودیم . دولت آمریکا روز قبل از اجلاس برای این دیدار اعلام آمادگی کرد و فرصت کافی برای اینکه هماهنگی های لازم فراهم شود تا بدانیم این یک حرکت نمایشی نیست و برای نشان دادن اراده سیاسی است، نبود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به صورت ویدئو کنفرانس درباره نشست ایران و 1+5 که قرار است فردا در نیویورک در سطح وزرای امور خارجه برگزار شود و اینکه آیا این نشست ها در آینده نیز در همین سطح خواهد بود ، گفت: جلسه فردا یک جلسه محتوایی در سطح وزرای خارجه است.

وی افزود: این نشست برای نشان دادن اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران است که می تواند موضوع هسته ای و اراده مردم ایران و حقوق بین الملل را پیش ببرد.

ظریف با اشاره به اینکه ما ممکن می دانیم در فاصه زمانی کوتاه به راه حل جامع برسیم و قدم های مورد توافق را به صورت گام به گام پیش ببریم، اظهار داشت: این اقدام دومرحله ای با قدم های مورد توافق با اهداف مشترک و همچنین به نتیجه رسیدن در زمان مشخص می تواند از دید ما ایجاد اعتماد کند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد:از آنچه که این روزها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل شنیده ام به نظر می رسد اگر کشورهای عضو 1+ 5 آمادگی داشته باشند با همین دیدگاه وارد مذاکرات شوند ، جلسه فردا به عنوان شروع و نشان دادن اراده سیاسی است .

وی ادامه داد: در مورد سطح مذاکرات بعدی نیز مذاکرات ادامه دارد و امیدواریم در نیمه ماه اکتبر( اواخرمهر ماه) دور بعدی مذاکرات به همین شکل و با همین دیدگاه پیش رود.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره واکنش های رسانه های غربی به احتمال دیدار روحانی و اوباما و اینکه آمریکایی ها مشتاق به این دیدار بوده اند اما ایران گفته است زمان لازم برای هماهنگی وجود نداشته است، گفت: ما همیشه گفته ایم که موضوع مهم اراده سیاسی برای رسیدن به راه حل مشکلات است .

وی با تأکید بر اینکه موضوع دیدار را نه یک هدف و نه یک حوزه ممنوعه می دانیم ، تصریح کرد: این دیدار در صورتی که آمادگی و هماهنگی فراهم می شد می توانست صورت گیرد. رئیس جمهور نیز مشکلی با اصل دیدار نداشتند و ایشان همیشه گفته اند که آنچه در جهت منافع ملی و پیشبرد آرمان های جمهوری اسلامی ایران در حوزه اختیارات ایشان باشد را دنبال می کنند.

وی با بیان اینکه اصل دیدار آنقدر مهم نیود که محتوا  گفت: ما در اینجا به دنبال کارهای نمایشی نبودیم . دولت آمریکا روز قبل از اجلاس برای این دیدار اعلام آمادگی کرد و فرصت کافی برای اینکه هماهنگی های لازم فراهم شود تا بدانیم این یک حرکت نمایشی نیست و برای نشان دادن اراده سیاسی است، نبود.

ظریف با اشاره به سخنرانی اوباما در مجمع عمومی ، اظهار داشت: ما با برخی از دیدگاه ها که در صحبت ها مطرح شد اختلاف نظر داریم . اما صحبت های معتدل تری نسبت به گذشته از سوی اوباما مطرح شد و اگر صحبت ها در جهت رفع نگرانی های مردم ایران باشد بیشتر از یک دیدار می تواند برای حل مشکلات کمک کند.

وی ادامه داد: فردا در جلسه 1+5 می بینیم که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با چه دیدگاه و گرایشی حضور پیدا خواهد کرد و چگونه می خواهد کار را پیش ببرد. و آیا این تمایل را دارند که موضوع هسته ای را طوری که منافع دنیا و حقوق ملت ایران را تأمین کند ، پیش ببرند.

ظریف تأکید کرد: نشانه هایی وجود دارد که کری این تمایل را داشته باشد.

ظریف همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره سوریه گفت: رئیس جمهور کشورمان فردا قرار است با دبیر کل سازمان ملل و همچنین اخضر ابراهیمی نماینده وی در مسئله سوریه دیدار خواهد کرد.

کد خبر 2143181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha