۶ مهر ۱۳۹۲، ۱۳:۵۵

تولید کیت تشخیص گوشت حلال از حرام توسط بیوتکنولوژیست های کشور

تولید کیت تشخیص گوشت حلال از حرام  توسط بیوتکنولوژیست های کشور

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با تاکید بر اینکه محققان این پژوهشگاه موفق به ISI کردن 84 درصد مقالات در سال 2013 شدند گفت: این پژوهشگاه موفق شده است به مدت دو سال به عنوان عضو شورای حکام بیوتکنولوژی سازمان ملل انتخاب شود که این انتخاب بر مبنای پذیرش ماده کنوانسیون منع سلاح های بیولوژیکی بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عباس لطفی در نشست خبری امروز با اشاره به فعالیت های این پژوهشگاه در حوزه بیوتکنولوژی افزود: وزارت علوم بر اساس بخشنامه ای در سال 90 اعلام کرد که حداقل 50 درصد بودجه ها در پروژه های کاربردی درج شود که در این راستا پژوهشگاه در سال های 91 و 92 بیش از 80 درصد بودجه های تحقیقاتی خود را در حوزه های کاربردی با منابع خارج از پژوهشگاه اجرایی کرده است.

رئیس پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با تاکید بر این که 80 درصد پروژه های اجرا شده در این پژوهشگاه به سفارش دستگاه های مرتبط با حوزه بیوتکنولوژی بوده است اظهار داشت: در دو سال اخیر 100 پروژه تحقیقاتی در حوزه های مرتبط اجرایی شده است که این پروژه ها با بودجه ای بالغ بر3 میلیارد تومان در دستور کار محققان این پژوهشگاه قرار گرفته است.

وی همچنین از اجرای 11 طرح کلان در حوزه بیوتکنولوژی خبر داد و گفت: 5 پروژه در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی، 3 پروژه در حوزه بیوتکنولوژی پزشکی، 4 پروژه در بخش صنعت و محیط زیست و یک پروژه در حوزه کشاورزی که مربوط به محصول گندم است اجرایی شد.

به گفته لطفی از میان این 11 پروژه، 3 پروژه مربوط به پروژه های کلان ملی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری بوده است.

فعالیت های آموزشی پژوهشگاه

لطفی با اشاره به اقدامات آموزشی در این پژوهشگاه خاطرنشان کرد: بر اساس نیاز کشور در کنار فعالیت های پژوهشی در حوزه آموزش نیز وارد شدیم و در این راستا اقدام به پذیرش دانشجویان دوره دکترا در بخش دانشجویان پژوهش محور کردیم درصدد هستیم تا این دانشجویان اقدام به ایجاد شرکت های دانش بنیان کنند.

فعالیت های بین المللی پژوهشگاه مهندسی ژنتیک

رئیس پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به برخی مشکلات ایران در حوزه بین الملل یادآور شد: علیرغم وجود مشکلات ما توانستیم به عنوان یکی از 4 اعضای شورای حکام بیوتکنولوژی که زیر نظر مرکز بین المللی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری سازمان ملل است انتخاب شویم.

وی دلیل این موفقیت را توجه به ماده 10 کنوانسیون منع سلاح بیولوژیکی ذکر کرد و ادامه داد: در حال حاضر 65 کشور عضو این شورا هستند که ایران به مدت 2 سال در کمیته راهبری این شورا انتخاب شده است.

تعداد مقالات محققان پژوهشگاه زیست فناوری

لطفی با اشاره به رشد مقالات محققان این پژوهشگاه یادآور شد: در سال گذشته بالغ بر 200 مقاله از سوی محققان این پژوهشگاه منتشر شده است.

وی یادآور شد: محققان این پژوهشگاه موفق شدند که در سال 2011، 68 درصد مقالات را ISI کنند که این میزان در سال 2012 به 72.5 درصد و در شش ماهه اول سال 2013 به 84 درصد افزایش یافت.

موفقیت شرکت های دانش بنیان مرکز رشد پژوهشگاه ژنتیک

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک شرکت های دانش بنیان را شرکت های واسط میان تولید، فناوری و تجاری سازی دانست و اضافه کرد: تا کنون 5 شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد پژوهشگاه مهندسی ژنتیک فارغ التحصیل شدند که این شرکت ها موفق به تجاری سازی محصولات خود شده اند.

وی شرکت دانش بنیان نورصنعت ایرانیان را یکی از شرکت های فارغ التحصیل شده از مرکز رشد این پژوهشگاه دانست و توضیح داد: این شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و تجاری سازی دستگاه های آزمایشی در حوزه بیوتکنولوژی شامل انکوباتور، هود و اتاق های رشد شده است.

لطفی همچنین با اشاره به موفقیت های شرکت دانش بنیان تدبیرآزما خاطرنشان کرد: این شرکت موفق به تجاری سازی کیت های تشخیصی شده است.

وی تولید کیت های استخراج DNA را از دیگر دستاوردهای مرکز رشد این پژوهشگاه ذکر کرد و گفت: یکی از شرکت های فارغ التحصیل شده از این مرکز رشد علاوه بر تجاری سازی کیت های استخراج DNA موفق به تولید کیت هایی برای تشخیص گوشت های حلال از حرام شده است.

کد خبر 2144561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha