رئیس سازمان پژوهش آموزش و پرورش:

تشکیل کمیته فنی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی برای مرمت دارالفنون

تشکیل کمیته فنی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی برای مرمت دارالفنون

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش از تشکیل کمیته فنی مشترک بین آموزش و پرورش و میراث فرهنگی برای احیا، بازسازی و مقاوم سازی مدرسه تاریخی دارالفنون خبر داد.

محی الدین بهرام محمدیان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: پروژه احیا و مقاوم سازی مدرسه دارالفنون از سالها قبل شروع شد که در دولت قبلی، سازمان میراث فرهنگی همکاری هایی را با آموزش و پرورش کرد اما در ادامه مسیر با مشکلاتی مواجه شد که روند احیای این مدرسه را کند کرد.

وی با اشاره به علاقه مندی رئیس سازمان میراث فرهنگی برای احیا و مقاوم سازی این مدرسه، افزود: آقای نجفی هفته گذشته بازدیدی از مدرسه داشته اند و علاقه و تمایل خود را برای احیای این مجموعه اعلام کرده اند و قرار است کمیته فنی متشکل از نمایندگان آموزش و پرورش، سازمان نوسازی شهر تهران، میراث فرهنگی و شهرداری تشکیل شود تا هر چه سریعتر شاهد احیای این بنا بوده و تعلیم و تربیت دوباره در این مدرسه جریان پیدا کند.

محمدیان درباره کاربری مدرسه دارالفنون پس از احیای کامل توضیح داد: در این مدرسه باید روح تعلیم و تربیت جریان داشته باشد و از یک بنای صرف دربیاید. ما درصدد هستیم تا علاوه بر موزه تعلیم و تربیت آموزش و پرورش، پژوهشگاهی در این مدرسه تاسیس شود تا بازدیدکنندگان تنها تماشاکننده در و دیوار این بنا نباشند و این مجموعه به یک مدرسه پویا تبدیل شود.

رئیس سازمان پژوهش درباره مشکلاتی که در دولت قبلی با میراث فرهنگی درباره نحوه احیای این مدرسه به وجود آمده بود، توضیح داد: بحث ما این است که بنا علاوه بر احیا و مرمت بنا، مدرسه باید در برابر زلزله مقاوم باشد و باید کارهای مقاوم سازی روی این بنا انجام شود. کمیته فنی نیز برای حل مشکلات و همچنین تسریح در روند کار تشکیل خواهد شد.

وی درباره اعتبار مورد نیاز برای مرمت این بنا گفت: اعتبار مورد نیاز برای مرمت این بنا هنوز اعلام نشده است. اما آموزش و پرورش در پیش بینی اعتبارات موضوع احیای مقاوم سازی دارالفنون را در قالب مرمت و مقاوم سازی مدارس تهران دیده است. البته تمام اعتبار صرف این کار نمی شود و برخی دیگر از مدارس شهر تهران نیز نیازمند مقاوم سازی است.

به گفته محمدیان، سازمان میراث فرهنگی می تواند نقشه بازسازی و مرمت را به ما ارائه دهد و حتی نظارت ویژه بر روند کار داشته باشد.

وی در پایان درباره زمان تشکیل کمیته فنی توضیح داد: پس از بازدید دکتر نجفی از مدرسه منتظر بازگشت وی از سفر به نیویورک بودیم و بزودی این جلسات تشکیل می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دارالفنون نام مدرسه‌اي است که به ابتکار اميرکبير صدراعظم ناصرالدين شاه در سال 1268هجري قمري افتتاح شد. اين ساختمان داراي 50 اتاق بود. اميرکبير به دنبال سفرهايي که به اروپا داشت متوجه نياز ايران به توسعه علوم و فنون شد و تصميم به تأسيس مدرسه‌اي بالاتر از سطح مدارس ابتدايي و متوسطه شد. وي پس از جلب موافقت ناصرالدين شاه محل مدرسه را تعيين کرد و مأموريت ساخت آن را به ميرزا رضا مهندس‌باشي محول کرد.

محل دارالفنون مجاور کاخ سلطنتي و در مکاني که سربازان در آن آموزش نظامي مي ديدند تاسيس شد و نقشه آن را ميرزا رضاخان مهندس تبريزي داد و محمدتقي معمار آن را احداث کرد که البته 80 سال بعد عمارت مذکور به دستور اعتمادالدوله تخريب و بناي جديدي با نقشه مهندس روسي تاسيس شد.

دارالفنون اولين دانشگاه ايراني بود که در آن رشته‌هاي مختلفي چون آموزش پياده نظام، سواره نظام، پزشکي، جراحي، داروسازي و ... تدريس مي‌شد. زبان خارجي مدرسه ابتدا فرانسه بود و آئين‌نامه مدرسه بعد از انقلاب مشروطه تدوين شد.

دارالفنون اولين دانشگاه يک قرن و نيم اخير است که داراي هفت دانشکده بود و دوره تحصيل در آن هفت ساله بود. اين دانشکده‌ها عبارت بودند از : 1. دانشکده ادبيات 2. دانشکده مهندسي و رياضي 3. دانشکد طب و داروسازي 4. دانشکده معدن شناسي 5. دانشکده نظام و موزيک (پياده و توپخانه)  6. دانشکده نظامي 7. دانشکده هنرهاي زيبا.

 

 

 

کد خبر 2145158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha