۸ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۹

چگونه از وسواس رها شویم/ وسواس اطاعت از شیطان است

چگونه از وسواس رها شویم/ وسواس اطاعت از شیطان است

در منابع اسلامي از وسواس به عنوان وسوسه اي از سوي شيطان یاد شده است و به عنوان مثال در كتاب اصول كافي آمده که در نزد امام صادق (ع) شخصي را به عقل و درايت نام بردند و گفتند او وسواس دارد، حضرت فرمود: چگونه عاقل است در حالي كه شيطان را اطاعت مي كند؟

به گزارش خبرگزاری مهر، وسواس فکری مشکل و بیماری است که اگر درست با آن برخورد نکنیم زندگی ما دچار اختلال می شود. يكي از راه هاي رهايي از وسواس فكري اين است كه هنگام تصميم گيري به خود ترديد راه ندهيم و اجازه ندهيم افكار منفي بر ما مسلط شود وگرنه نمي توانيم هيچ كاري انجام بدهيم.

بايد هميشه ديدي مثبت نسبت به توانايي هاي خود داشته باشيم و اگر از عواقب احتمالي تصميم خود هراس داشته باشيم قادر به تصميم گيري نخواهيم بود و بايد فكر شكست را از خود دور كنيم تا بتوانيم بر وسواس خويش غلبه كنيم. تا زماني كه كاملا به اشتباه بودن تصميمات خود پي نبرده ايم، آن را تغيير ندهيم تا رسيدن به نتايج نهايي حوصله به خرج دهيم و هيچ كاري را نيمه كاره رها نكنيم و از اين شاخه به آن شاخه پريدن هيچ حاصلي در بر ندارد.

نبايد اجازه دهيم كه ديگران در تصميم گيري ما دخالت كنند، مگر اينكه قصد مشورت داشته باشيم. در هر حال بكوشيم تصميم نهايي را خود بگيريم و هيچ گاه عجولانه تصميم نگيريم. ممكن است شكست بخوريم و شكست زمينه وسواس را بيشتر مي كند به طوري كه ديگر قادر به تصميم گيري نخواهيم بود.

نحوه رفتار با فرد وسواسي

استرس و موارد بحران وضعيت وسواس را بدتر مي كند، لذا عليرغم ايجاد مشكلات و آشفتگي در خانواده به واسطه اين بيماري در منزل سعي نمايیم فضاي آرامي برقرار باشد. فرد وسواسی نياز به درك خود از طرف ديگران دارد، لذا پايين آوردن انتظارات كمك كننده خواهد بود و اين را بايد بدانيم بيمار براي رفع اضطراب خود دست به اعمال وسواس گونه مي زند و هيچ كس به اندازه خود او از رفتارهايش متنفر نمي باشد، لذا از قضاوت و يا مسخره نمودن اعمال او حذرنماييم.

اطرافیان فرد وسواسی نبايد درگير رفتارهاي وسواس گونه او شوند، اما حدو حدود اين اعمال بايد به روشني مشخص شده و فرد وسواسي طبق همان محدوديت ها و قواعد عمل نمايد و هرگز به بيمار جهت ترك اعمال خود فشار وارد نياوريم و حركات رفتاري كه براي بيمار سخت است و قادر به انجام آن نمي باشد به صورت آهسته و در دراز مدت تغيير دهيم و هميشه تغييرات را به بيمار گوشزد نماييم.

خشونت، تهديد به خودكشي ويا ديگر كشي را جدي بگيريم و بايد مواظب  اعتماد به نفس بيمار باشيم و به جاي او تصميم نگيريم، ولي در تصميم گيري او را كمك نماييم و فعاليت هايي را كه باعث صرف انرژي مي شود مثل دويدن، شنا و ورزش هاي گوناگون را جز فعاليت هاي روزانه بيمار قرار دهيم.

تلاش موفقيت آميز فرد براي موفقيت در برابر وسواس را مورد تشويق قرار دهيم و دائم رفتارها و علائم بيماري را زير نظر داشته باشيم و در صورت ظهور علائم جديد و علائم عود مسئله را با درمانگر در ميان بگذاريم.

در منابع اسلامي وسواس پديده شناخته شده اي است و به آن به عنوان وسوسه اي از سوي شيطان اشاره مي شود. به عنوان مثال در كتاب اصول كافي باب عقل و جهل آمده در نزد امام صادق (ع) شخصي را به عقل و درايت نام بردند و گفتند او وسواس دارد، حضرت فرمود: چگونه عاقل است در حالي كه شيطان را اطاعت مي كند؟

توصيه هاي عملي

برای مقابله با وسواس رساله عمليه مرجع تقليد خود را دقيقا مطالعه كنيم به خصوص بخش هاي مربوط به طهارت، نجاست، غسل و وضو و خود را ملزم كنيم كه براي غسل و وضو يا آب كشيدن بدن، لباس و يا چيزهاي ديگر را به همان كيفيت كه در رساله آمده عمل نماييم و از زياده روي جدا پرهيز كنيم.

کد خبر 2145778

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha