۱۴ مهر ۱۳۹۲، ۱۳:۲۰

مطالبات معوق مالیاتی 10 هزار و 512 میلیارد تومان/ شرایط ممنوع‌الخروجی‌های مالیاتی اعلام شد

مطالبات معوق مالیاتی 10 هزار و 512 میلیارد تومان/ شرایط ممنوع‌الخروجی‌های مالیاتی اعلام شد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور میزان مطالبات معوق مالیاتی را 10 هزار و 512 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: افرادی که بیش از 500 میلیون تومان بدهی مالیاتی دارند، ممنوع الخروج می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی عسکری امروز در نشستی خبری در پاسخ به سئوالی در مورد میزان مطالبات معوق مالیاتی گفت: از یک ریال تا هر عددی جزو مطالبات معوق محسوب می شود، میزان مطالبات معوق مالیاتی در حال حاضر 10 هزار و 512 میلیارد تومان است که از این رقم 5 هزار میلیارد تومان اصل و بقیه آن جریمه مطالبات است یعنی نیمی از مطالبات معوق و نیمی دیگر جریمه آن است.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بدهکارترین استان از لحاظ مالیاتی را استان تهران ذکر و بیان کرد: 65 درصد از درآمد مالیاتی در تهران و 35 درصد سایر شهرستانها است و بنابراین موجه است که بیشترین میزان بدهی مالیاتی نیز متعلق به این استان باشد.

وی در مورد ممنوعی الخروجی های مالیاتی عنوان کرد: در قانون بودجه امسال حکمی آمده است که اگر فردی دارای بیش از 500 میلیون تومان بدهی مالیاتی باشد، ممنوع الخروج شود که افراد حقوقی غیردولتی که اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل هستند را شامل می شود و همچنین در قانون مالیات ها نیز افرادی که دارای بیش از یک میلیون تومان بدهی مالیاتی دارند، ممنوع الخروج هستند که افراد حقیقی را دربر می گیرد.

عسکری در مورد اخذ مالیات از دلالان مسکن گفت: بر اساس قانون افرادی که خرید و فروش مکرر مسکن می کنند یعنی بیش از 2 بار در سال نقل و انتقال مسکن دارند مشمول پرداخت مالیات می شوند که در هر بار معاملات بیش از دو بار 5 درصد مبلغ نقل و انتقال را باید به عنوان مالیات بپردازند که در نهایت تا 50 درصد را مشمول می شود که 10 برابر مالیات فعلی می شود.

وی در مورد اخذ مالیات از خانه های خالی عنوان کرد: این امر یک الزام دارد و در ابتدا باید تمام اطلاعات املاک و مستقلات در اختیار سازمان مالیاتی باشد تا مشخص شود که وضعیت مسکونی، استیجاری، ملکی و غیره واحدها به چه نحو است و پس از آن مشخص شود که کدام یک از خانه ها خالی است، براین اساس لازم است که تمام قراردادهای مسکن را در اختیار داشته باشم، حتی اگر قانونی در این زمینه داشه باشیم اما کدملی، اطلاعات شهرداری و قراردادهای مسکن را نداشته باشیم، اخذ مالیات از واحدهای خالی امکانپذیر نخواهد بود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در تيرماه سال جاري 12 هزار مودي با امضاي ديجيتال مبادرت به ارسال اظهارنامه الكترونيكي كردند. تمامي مودياني كه با امضاي ديجيتال اقدام به ارسال اظهارنامه الكترونيكي مي نمايند،‌ مي توانند ماليات خود را نيز به صورت الكترونيكي پرداخت كنند

وی با بیان اینکه 97 درصد اظهارنامه ها به صورت الکترونیکی پرداخت شده و 3 درصد به صورت پستی و دستی بوده است، افزود: در نظام فعلي، پرداخت الكترونيكي ماليات صرفا براي اشخاص حقوقي فراهم شده و براي اشخاص حقيقي نيز، دستگاه هاي POS فراهم شده است، با اجراي طرح جامع مالياتي طي دو سال آينده، تمامي موديان مالياتي قادر خواهند بود ماليات خود را به صورت الكترونيكي پرداخت كنند.

عسکری در مورد ارسال الكترونيكي اظهارنامه مالياتي خاطرنشان كرد: مطابق قانون فعلي ماليات هاي مستقيم، تسليم اظهارنامه مالياتي به صورت دستي است كه با توجه به اجراي طرح جامع مالياتي در كشور، اقدامات لازم براي اصلاح قانون مالياتها صورت گرفته كه با نهايي شدن آن، ارسال الكترونيكي اظهارنامه مالياتي به منزله تسليم اظهارنامه مالياتي خواهد بود. تا زمان تصويب اين قانون،‌ موديان مالياتي علاوه بر ارسال الكترونيكي اظهارنامه بايد نسبت به ارسال اظهارنامه كاغذي به حوزه هاي مالياتي نيز اقدام كنند.

رئيس كل سازمان امور مالياتي از كاهش 10 درصدي فرار مالياتي در كشور با اجراي طرح جامع مالياتي خبر داد و اظهارداشت: در حال حاضر فرار مالياتي در كشور حدود 25 درصد است كه با اجراي طرح جامع مالياتي تا سال 94 ، اين رقم به 15 درصد كاهش خواهد يافت.

وي با اشاره به الكترونيكي شدن تمامي فرآيندهاي نظام مالياتي و به ويژه فرآيندهاي مربوط به ارسال اظهارنامه و پرداخت ماليات در نظام نوين مالياتي كه مبتني بر طرح جامع مالياتي است افزود: با اجراي طرح جامع مالياتي، اطلاعات موديان مالياتي شفاف خواهد شد و نظام مالياتي در فضايي شفاف نسبت به وصول ماليات عادلانه اقدام خواهد كرد.

معاون وزیر اقتصاد گفت: مطابق برنامه ريزي صورت گرفته براي پياده سازي نرم افزار يكپارچه مالياتي، حدود 1000 مميز كلي در كل كشور مرحله به مرحله به طرح جامع مالياتي خواهند پيوست. در حال حاضر نرم افزار يكپارچه مالياتي در سه اداره كل امور مالياتي استان تهران، ‌اصفهان و كرمانشاه و مميز كلي هاي مربوط به آنها در حال پياده سازي است كه اين پروژه، شش ماه به طول خواهد انجاميد.

وي اضافه كرد: در سال 93 نيز هفت اداره كل با تمام مميزكلي هاي مربوطه به طرح جامع مالياتي خواهند پيوست و همچنين در سال 94 نيز شاهد پيوستن 21 اداره كل باقيمانده استاني به طرح جامع مالياتي خواهيم بود.

رئيس كل سازمان امور مالياتي از پياده سازي كامل طرح جامع مالياتي تا پايان سال 94 خبر داد و گفت: طرح جامع مالياتي ، يكي از سه محور اساسي طرح تحول نظام مالياتي كشور بود كه بعد از اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده و اصلاحيه قانون ماليات هاي مستقيم، عملياتي شد و از نرم افزار اصلي اين طرح در خردادماه سال جاري رونمايي شد.

وی با بيان اينكه فاز اجرايي طرح جامع مالياتي در سه مرحله انجام شده كه اولين مرحله، برگزاري مناقصه و انتخاب پيمانكار بين المللي و مرحله بعد طراحي نرم افزار يكپارچه مالياتي توسط شركت بول فرانسه است، عنوان كرد: در حال حاضر مرحله سوم طرح در حال انجام است كه شامل پياده سازي نرم افزار يكپارچه مالياتي در استان هاي پايلوت است و متعاقب آن طرح جامع به ابعاد ملي عملياتي خواهد شد.

معاون وزیر اقتصاد گفت: ميزان ماليات هاي غير مستقيم وصول شده در شش ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل، 77 درصد رشد را نشان مي دهد. ميزان تحقق درآمدهاي مالياتي در دو بخش ماليات هاي مستقيم و غير مستقيم در شش ماهه نخست امسال، به ترتيب 78 درصد و 92 درصد بوده است كه ماليات هاي مستقيم نيز در همين دوره زماني، 15 درصد رشد را تجربه كرده است.

رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور از رشد 28 درصدي درآمدهاي مالياتي (ماليات هاي مستقيم و غير مستقيم) و تحقق 80 درصدي آن نسبت به بودجه مصوب، در شش ماهه نخست سال 92 خبر داد و اظهارداشت: در شش ماهه نخست سال جاري در مجموع حدود 18 هزار و 300 ميليارد تومان ماليات وصول شده كه نسبت به دوره مشابه سال قبل، 28 درصد رشد را نشان مي دهد.

وي، رقم پيش بيني شده براي درآمدهاي مالياتي سال 92 را 22 ميليارد و 800 ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: تا پايان شهريور ماه، ميزان تحقق درآمدهاي مالياتي در دو بخش ماليات هاي مستقيم و غير مستقيم، نسبت به بودجه مصوب، 80 درصد بوده است.

عسکری، هزینه اجرای طرح جامع مالیاتی را 300 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: به شرکت فرانسوی اجرا کننده طرح 27 میلیون یورو پرداخت شده که 33 میلیون یورو نیز باید پرداخت شود.

کد خبر 2149986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha