۲۱ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۴۰

محسن پرویز در گفتگو با مهر:

اگر شیطنت نکنند تعامل انجمن قلم با وزارت ارشاد خوب است/ اکثریت را فدای چند نفر نمی‌کنیم

اگر شیطنت نکنند تعامل انجمن قلم با وزارت ارشاد خوب است/ اکثریت را فدای چند نفر نمی‌کنیم

نایب رئیس و سخنگوی انجمن قلم ایران گفت: ما هم آقای جنتی و جناب صالحی را افراد شایسته و محترمی می‌دانیم و علاقه‌مند به تعامل با آنها هستیم. بنابراین تصورمان این است که دوستان هم، چنین علاقه‌ای به ما دارند و اگر شیطنت‌هایی صورت نگیرد، تعامل انجمن قلم با وزارت ارشاد مثبت خواهد بود.

محسن پرویز، نایب رئیس و سخنگوی انجمن قلم ایران در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار مهر در پاسخ به سئوالی در مورد شائبه‌های مطرح شده پیرامون شرکت نکردن نزدیک به نیمی از اعضای عضو انجمن قلم ایران در انتخابات اخیر هیئت مدیره آن اظهار داشت: احتمالا دوستانی که راجع به تعداد افراد سئوال دارند و چنین شائبه‌هایی را مطرح می‌کنند، آشنایی کافی با تشکل‌های مشابه و جمع‌های مرتبط با اهالی قلم و نشر ندارند. اگر این آشنایی وجود داشت، قطعا متوجه این موضوع می‌شدند که بیشترین مشارکت در مجامع عمومی تشکل‌های نشر در سال‌های اخیر در انجمن قلم ایران رخ داده است. بسیاری از تشکل‌های مشابه که مجمع دارند، حتی نمی‌توانند برای تشکیل مجامع شان به اندازه کافی اعضایشان را گرد هم آورند.

پرویز ادامه داد: شرکت نکردن عده‌ای در مجامع عمومی تشکل‌های صنفی به دلیل نارضایتی از جمع نیست؛چون اگر کسی از جمعی ناراضی باشد از آن جدا می‌شود. عضویت در انجمن قلم ایران منافع خاصی ندارد که افراد بخواهند علی‌رغم نارضایتی در آن باقی بمانند و ناراحتی خودشان را با شرکت نکردن در مجمع عمومی نشان دهند. اتفاقاً مجامع عمومی که در آنها قرار است اعضای هیئت مدیره انتخاب شوند راهی است تا داوطلبان بتوانند نظرات خودشان را ارائه کنند و افراد به آن نظرات رای دهند و به طور منطقی من تصور نمی‌کنم که تعداد افراد حاضر در مجمع عمومی انجمن نشان دهنده موضوع خاصی باشد.

وی افزود: به نظر من باید انجمن را با خودش مقایسه کنیم. در تمام مجامع عمومی قبلی ما هم تعداد افراد شرکت کننده در همین حد و حدود امسال بود و همیشه تا 51 درصد اعضا در مجمع شرکت کرده و ما هم آن را باعث موفقیت خودمان می‌دانیم، چرا که رسیدن تعداد افراد به حد نصاب موجب شده است هیچ گاه نیاز به تجدید برگزاری مجمع نداشته باشیم.

کسی که مخالف است، چرا می‌خواهد عضو باقی‌ بماند؟

نایب رئیس انجمن قلم ایران در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد سلب عضویت برخی از اعضای انجمن از این تشکل صنفی گفت: طبق اساسنامه، کسانی که حق عضویت خود را مرتب پرداخت نکنند و یا در مجامع عمومی غیبت داشته باشند، شرایط عضویت در انجمن را از دست می‌دهند. بعضی از افرادی که اخیرا سلب عضویت شده‌اند، اساسا از روز اول تا به حال در هیچ مجمعی از انجمن شرکت نکرده‌اند و همین موضوع هم باعث شده توهماتی در مخاطب ایجاد شود.

وی ادامه داد: سلب عضویت این افراد از انجمن تصمیم درستی است که از ایجاد برخی شایعات و توهمات جلوگیری می‌کند. ما در مورد این افراد که تعدادشان زیاد هم نبود، در جلسات هیئت مدیره بارها صحبت کردیم. یک راه برخورد با آنها این بود که اجازه بدهیم عضویت آنها باقی بماند و عدد اعضای انجمن زیاد شود البته این افراد ممکن بود قصد و غرضی نداشته باشند، اما به نظر من این نوع عضویت می‌توانست موجب سوء استفاده شود، یعنی عده‌ای بگویند عضو هستیم، اما مخالفیم. خب کسی که مخالف است چرا باید عضو باشد و اصلا چرا باقی مانده؟ در نتیجه باید تدبیری اندیشیده می‌شد.

پرویز افزود: به نظر من افرادی که مشارکت فعال در انجمن ندارند، اگر تعدادشان زیاد شود، فایده‌ای به حال انجمن ندارد و حتی می‌تواند مضراتی ایجاد بکند؛ از جمله اینکه ممکن است مجامع عمومی به دلیل مشارکت نکردن آنها به حد نصاب نرسد و یا فعالیت آنها طوری منعکس شود که ایجاد سئوال بکند.

برخی اعضاء سابق حتی جواب تلفن ما را ندادند

نایب رئیس انجمن قلم ایران ادامه داد: آخرین عدد و رقم ما از افراد سلب عضویت شده بین 10 تا 12 نفر بود. با همه این دوستان دو بار مکاتبه شد و حتی با برخی از آنها هم تلفنی تماس گرفته شد. عده‌ای التزام دادند که شرکت نکردنشان در مجامع تعمدی نبوده و حق عضویت را هم می‌پردازند که پرداختند، اما عده‌ای دیگر در دسترس نبودند و یا به مکاتبات پاسخ ندادند و در نتیجه عضویتشان سلب شد. البته باید تاکید کنم که یک تشکل پویا همیشه هم ریزش دارد، هم رویش و اگر قرار باشد مصلحت‌اندیشی‌های کاذب وجود داشته باشد و ما نخواهیم ریزشی داشته باشیم با نتایج خوبی مواجه نخواهیم شد.

به خاطر چند عضو خاص به نظر اکثریت بی‌اعتنایی نمی‌کنیم

سخنگوی انجمن قلم ایران در ادامه این گفتگو در واکنش به برخی اظهارنظرها و استعفاهای انجام گرفته از سوی اعضای انجمن در روزهای اخیر گفت: همه افراد مجازند که نظر بدهند و نمی‌توان کسی را از اظهارنظر منع کرد. همه می‌توانند شیوه‌هایی مشخص برای اعتراض داشته باشند و از آن هم باید استقبال کرد، اما در جمعی که هیئت مدیره‌ای از بین داوطلبان انتخاب می‌شود، طبیعی است که نظرات مختلف به گوش اعضا می‌رسد و آنها هستند که جمع‌بندی می‌کنند و رای می‌دهند. به نظر من اعضای انجمن که همه از اهالی فرهنگ و ادب هستند به طور قطع، عامل به آیه شریفه فبشر عبادی‌ الذین‌ یستمعون‌ القول‌ فیتبعون‌ احسنه  هستند. آن را شنیده و مبنای عملشان قرار می‌دهند. انتقادات طبیعی است که مطرح بشود و در جمعی مانند انجمن طبیعی است که رفتارهای آزاد و باز وجود داشته باشد، اما ما نمی‌توانیم به خاطر نظرات خاص چند نفر به رای اکثریت اعتنا نکنیم.

انجمن قلم فراتر از جناح‌بندی‌های سیاسی فکر می‌کند

پرویز در ادامه در پاسخ به سئوال مهر در مورد تغییر در دولت و احتمال همکاری نکردن دولت فعلی با انجمن قلم گفت: انجمن قلم خودش را فراتر از جهت‌گیری‌های سیاسی درون نظام می‌بیند. زمانی که ما می‌خواستیم مجوز اولیه انجمن را بگیریم، یکی از کسانی که به ما مساعدت زیادی کرد، جناب مسجدجامعی بود که از نیروهای اصلاح‌طلب به شمار می‌آمد، اما در دوران وزارت او ما نتوانستیم تعاملی را که مدنظرمان است با وزارت ارشاد داشته باشیم. هرچند رابطه ما نامطلوب هم نبود و می‌توانستیم با ایشان به عنوان وزیر ارشاد ملاقات هم داشته باشیم. در دوره‌های مختلف دیگر هم کم و بیش همین گونه بود. اما نکته اساسی این است که انجمن اساسا خودش را یک جریان سیاسی نمی‌بیند.

وی ادامه داد: نگاه کلان ما دفاع از کلیت نظام و اهداف آن است. ما به دنبال تحقق فرمایشات و راهنمایی‌های امام و رهبری هستیم و طبیعتا دولت برآمده از رای مردم را در همه دوره‌ها، دولت جمهوری اسلامی می‌دانیم و قطعا تا جایی که ممکن باشد در جهت تحقق اهدافش کمک خواهیم کرد و البته اگر جایی هم مشکلی حس کنیم از آن انتقاد خواهیم کرد.

وزیر ارشاد و معاون فرهنگی منصوبش شایسته و محترم هستند

پرویز افزود: برآورد ما از انتصاب آقای جنتی و معاون فرهنگی تازه منصوب شده توسط ایشان منفی نیست. ما آقای جنتی و جناب صالحی را افراد شایسته و محترمی می‌دانیم و علاقه‌مند به تعامل با آنها هستیم. تصورمان هم این است که این دوستان هم، چنین علاقه‌ای را دارند و اگر شیطنت‌هایی صورت نگیرد تعامل ما مثبت خواهد بود.

وی افزود: شیطنت همیشه در عرصه سیاست بوده و معطوف به فرد خاصی نیست. تصورم این است که بعضی تحلیل‌های غلط و انعکاس آنها می‌تواند بر نوع رفتار و تعامل متقابل میان انجمن و وزارت ارشاد تاثیر بگذارد.

پرویز همچنین با اشاره به تعامل انجمن قلم با دولت محمود احمدی‌نژاد گفت: قطعا تعاملی میان ما با دو دولت سابق وجود داشته است، اما این موضوع هیچ وقت مانع از بیان نظرات انتقادی و نکاتی که مدنظر انجمن بود نشده است. شما می‌توانید سابقه این موضوع را در اظهارنظرهای مدیریت انجمن پیدا کنید. در بخش اعظمی از دوره‌ای که آقای صفار هرندی وزیر ارشاد بودند، آقای رضا امیرخانی رئیس هیئت مدیره انجمن بود و می‌توان از صحبت‌های ایشان نوع نگاه انجمن به دولت را دید و بعد از ایشان هم موارد زیادی بود که از سوی انجمن متذکر شدیم، اما تاکید دارم رویه کلی ما حمایت از دولت‌های منتخب بوده و تاکید بر فرمایشات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری و تلاش برای اجرایی کردن آنها اصل کار ما را در حوزه فرهنگ تشکیل داده است.

------------------------------

گفتگو از: حمید نورشمسی

کد خبر 2154704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha