۲۶ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۵۸

ناشر توقیفی با مهر در میان گذاشت؛

وزیر ارشاد گفت، صبر کنید تا سیاست های قبلی تغییر کند

وزیر ارشاد گفت، صبر کنید تا سیاست های قبلی تغییر کند

مدیر انتشارات طرح نو در دیداری که با وزیر ارشاد داشت به طرح مشکلات به وجود آمده برای این ناشر اشاره کرده و گفت: وزیر ارشاد در پاسخ به طرح این مشکلات گفت، ضمن اینکه این مسائل را دنبال می‌کند، باید صبر کرد تا سیاست‌های قبلی تغییر کند.

حسین پایا، مدیر انتشارات طرح نو در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در سومین ماه از سال جاری بود که پس از مشکلات زیادی که در بازار نشر داشتیم، از طرف بخش حراست وزارت ارشاد به انتشارات ما ابلاغ شد که دیگر حق کار کردن نداریم. تا چند وقت پیش از آن می‌توانستیم به طور جسته گریخته، کتاب چاپ کنیم، اما با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری و قصد ما برای انتشار کتاب «توهم خطرناک؛ چرا غرب در مورد برنامه هسته‌ای ایران اشتباه می‌کند؟» این مسئله به ما منتقل شد.

وی افزود: بعد از ماجرای تعلیق انتشارات طرح نو، همچنان وضعیت نامشخصی داشتیم و با بلاتکلیفی کار می‌کردیم. ایرادی که به کار ما وارد می‌کردند، این بود که شما کتاب‌هایی را چاپ کرده‌اید که با مجوز دوره‌های قبلی وزارت ارشاد یعنی در زمان وزارت وزیران قبلی چاپ شده‌اند. مثلا برخی از کتاب‌ها در زمان وزارت آقای حسینی، برخی در زمان آقای صفار هرندی و تعداد زیادی هم در زمان وزارت دیگر وزیران ارشاد مجوز گرفته‌اند. از اداره کتاب ارشاد به طور شفاهی به ما گفتند مجوزهای انتشاری که از سال 85 به قبل هستند، معتبر نیستند.

این ناشر ادامه داد: مشکل این جاست که مجوز چاپ کتاب‌ها دائم بوده است. اما اینکه این مجوز را به خاطر سلایق عده‌ای لغو کنند، بعد دوباره مجوز ندهند و هیچ جوابی هم ندهند، دردناک بود. ما نمی‌دانستیم باید چه کار کنیم و ناگزیر بودیم اصطلاحا برای گذران عمر، کتاب‌ها را با مجوزهایی که داشتند، چاپ کنیم یعنی همان مجوزهایی که روزی ارشاد صادر کرده بود و حالا می‌گفتند معتبر نیستند. در هر صورت کار ما را غیرقانونی می‌خواندند. اما نکته این جاست که اصلا قانونی در این زمینه وجود ندارد و همه ابلاغ‌ها شفاهی بودند. به همین دلیل هم هست که همه از ممیزی ارشاد نالیده و انتقاد داشته‌اند چون قانون مشخصی ندارد و به طور سلیقه‌ای اعمال می‌شود.

پایا گفت: در سال‌های گذشته وقتی این بحث و چالش را مطرح می‌کردم، به من می‌گفتند اگر شما به دیوان عدالت اداری شکایت هم بکنید و ارشاد محکوم هم بشود، باز هم چون همه چیز مربوط به چاپ کتاب، در دستان ارشاد است، به ضرر شما خواهد شد. بنابراین طی سال‌های گذشته اصطلاحاً دندان روی جگر گذاشتیم و با وضعیت کج دار و مریز ساختیم.

مدیر انتشارات طرح نو در ادامه گفت: شرایط به همین منوال بود که با روی کار آمدن دولت جدید، درخواست دیدار با وزیر ارشاد آقای جنتی را دادم. بعد از وقتی که هفته پیش از دفتر آقای وزیر گرفتم، این هفته به دیدار ایشان رفتم و مشکلات انتشارات طرح نو را برایشان شرح دادم. آقای جنتی گفت که آقای صالحی تازه در معاونت فرهنگی وزارتخانه مستقر شده و هنوز مسئولان مرتبط را نسنجیده است. از بین بردن سیاست‌های قبلی هم زمان می‌برد. ایشان گفت من این مشکل را پیگیری می‌کنم و به محض اینکه اتفاقی در این زمینه افتاد، خبر خواهم داد.

این ناشر گفت: حرف کلی آقای جنتی این بود که برای حل مشکلات صبر کنیم. ما هم با توجه به سخنان ایشان، با امید به آینده صبر می‌کنیم.

کد خبر 2157308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha