۲۷ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۵۲

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد:

دعوت دانشگاه آزاد از هنرمندان برای همکاری/ ایجاد تغییرات محسوس در مظاهر فرهنگی دانشگاه

دعوت دانشگاه آزاد از هنرمندان برای همکاری/ ایجاد تغییرات محسوس در مظاهر فرهنگی دانشگاه

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه تعریفی از اسلامی شدن دانشگاه آزاد، تاکید کرد: معنای اسلامی شدن دانشگاه به معنای منع پوشیدن آستین کوتاه نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام طه هاشمی صبح امروز در نخستین نشست خبری خود در کسوت معاون جدید فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه به دنبال هر تغییری باید تغییراتی در ارتباط با موضوعاتی که در دستور کار است، صورت گیرد؛ ادامه داد: امروز که من در این سمت حضور دارم بر اساس یک سری اقتضائات است و توقع می رود تغییرات محسوسی در خصوص مظاهر فرهنگی دانشگاه آزاد انجام شود.

وی ادامه داد: سعی می کنم دستورالعمل های جاری بخش های فرهنگی دانشگاه آزاد را ابتدا بررسی و نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کنم که به همین منظور شورای نظارت راهبردی برای امور فرهنگی دانشگاه آزاد تشکیل شده است.

وی با اشاره به فرهنگ در سطح عام و خاص، اظهار داشت: امروز در سطح فرهنگ عامه و در لایه های خاصی مثل محیط های علمی متناسب با مطالعات جامعه، دستگاه های فرهنگی کمتر پاسخگوی نیازها هستند و ارزش های فرهنگی رنگ باخته است.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد در ادامه با تاکید بر اسلامی شدن دانشگاه با ارائه برخی تعاریف خود از اسلامی کردن دانشگاه، گفت: ما دانشگاهی را اسلامی می دانیم که به موازات توسعه علم، رفتارها و ارزش های انسانی هم ترویج شود؛ آن ها که بعد از اسلامی شدن دانشگاه اعلام کردند که دانشجو نباید لباس آستین کوتاه بپوشد در واقع باید بدانند معنای اسلامی شدن این نیست بلکه وقتی دانشجو دانش آموخته می شود در عین متخصص شدن در رشته خود و داشتن همه ویژگی های علمی به ارزش های انسانی هم آراسته باشد؛ به این می گویند دانشگاه اسلامی.

سیاست دانشگاه آزاد پیروی از مطالبات امام راحل و مقام معظم رهبری است

طه هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در عین این که به همه افکار احترام می گذاریم و به دید احترام به آنان می نگریم اما همه آنچه برای اسلامی شدن در دانشگاه ها به کار می رود به معنای درست اسلامی شدن نیست؛ به قول امام راحل دانشگاه باید کارخانه انسان سازی باشد. اگر ما در محیط علمی امکان تحقق بخشیدن به این آرمان های امام را نداشتیم هم اکنون این کار را سرلوحه خود قرار می دهیم و سیاست دانشگاه آزاد پیروی از مطالبات امام راحل و مقام معظم رهبری است.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد ادامه داد: در گذشته دغدغه این دیدگاه وجود نداشته است در حالی که باید به آرمان های امام لباس عمل پوشاند.

وی با ذکر یک مثال از نهادینه شدن رفتار انسانی در دانشجویی که در دانشگاه اسلامی تحصیل می کند، گفت: به عنوان مثال در حوزه پزشکی باید آنچنان رفتار انسانی داشته باشد که وقتی بیمار مراجعه کرد اما پول نداشت نسخه اش را پاره نکند.

وی همچنین بر توسعه زبان هنر و اصل هنر در دانشگاه آزاد تاکید کرد و گفت: باید با زبان هنر و زبانی که نیاز دانشجو را برطرف می کند در ذهنیت وی رسوخ کنیم.

دعوت دانشگاه آزاد از تمام هنرمندان

هاشمی از تمام هنرمندان خارج و داخل دانشگاه آزاد دعوت کرد که به این دانشگاه بیایند و هنر خود را در قالب ریشه های انسانی و با خلاقیتی که دارند در دانشگاه آزاد به منصه ظهور برسانند؛ وی در این باره، گفت: در این چند سال هنر در دانشگاه آزاد به حاشیه رفته است و ما آن را بار دیگر به بطن می گردانیم.

وی با انتقاد از این که هنر فاخر در کشور به زیرزمین رفته است، تصریح کرد: هنر فاخر در کشور ما جای خود را به هنرهای زیرزمینی داده است و چون اجازه رشد آن را در محیط های هنجار نداده ایم به سمت ناهنجاری ها رفته است در حالی که موسیقی زیرزمینی هم می تواند یک نوع موسیقی فاخر باشد.

به گفته این مقام مسئول دانشگاه آزاد، اینکه نیاز جامعه را به دلیل ترس از به ناهنجاری افتادن آن، حذف کنیم هنر نیست، بلکه هنر این است که به صورت هنجاری، نیازهای جامعه را پاسخ دهیم.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد همچنین از حضور پژوهش در امور فرهنگی این دانشگاه خبر داد و افزود: تفاهم نامه ای امضا خواهیم کرد که بخشی از بودجه پژوهش دانشگاه آزاد به مباحث فرهنگی اختصاص یابد.

وی همچنین درباره تغییر مدیران بر اساس نگاه های فرهنگی و پژوهشی گفت: مدیرانی در بخش معاونت های فرهنگی دانشگاه آزاد می توانند فعالیت کنند که خود را از نظر پژوهشی ارتقاء دهند.

این مقام مسئول دانشگاه آزاد با بیان اینکه تفکر سیاسی مانع فعالیت سیاسی در دانشگاه نیست، تاکید کرد: کسانی که در چارچوب ضوابط و قوانین بخواهند فعالیت کنند، کاملا آزادند. اما باید کارشان دانشگاهی باشد؛ مباحث مربوط به حوزه قرآن مانند معاونت‌های قبلی پیگیری می‌شود، اما یک بازنگری در مجموعه کارهایی که تاکنون صورت گرفته، انجام خواهد شد تا بتواند جاذبه را افزایش دهد.

هاشمی همچنین در پاسخ به سوالی درباره علت انتخاب معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد از بین پیشنهادهای مطرح شده برای وی در دولت جدید، گفت: بعد از مدتی که برای تحصیلات خارج از کشور بودم، طبیعی بود که با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت تدبیر، امید و اعتدال، پیشنهادهایی در این زمینه به من مطرح شود؛ من همواره شخصیت سیاسی معتدلی بوده‌ام، اما متاسفانه قواعد بازی سیاسی هنوز در جامعه ما نهادینه نشده و معمولا جریان‌های سیاسی می‌گویند که یا با ما باش، یا بر ما.

وی افزود: زمانی هم که این پیشنهادها به من شد از جناح‌های مختلف سیاسی حملاتی بود اما احساس کردم نباید به خصوص در جایگاه‌هایی که متعلق به عموم مردم است، وضعیت را سیاه و سفید ببینیم. از سوی دیگر من عضو هیات علمی دانشگاه واحد تهران مرکز بودم و بیشتر با قشر دانشگاهی می‌توانم تعامل برقرار کنم. بنابراین معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد را انتخاب کرده‌ام.

کد خبر 2157930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha