۱۰ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۲۰

در جشن منتقدان تئاتر

معجونی و کوهستانی هتریک کردند/ عذرخواهی از جواهریان و جوان

معجونی و کوهستانی هتریک کردند/ عذرخواهی از جواهریان و جوان

جشن انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر شامگاه 9 آبان ماه در تالار ایوان شمس برگزار شد که طی آن حسن معجونی و امیررضا کوهستانی برای سومین بار جایزه منتقدان تئاتر را از آن خود کردند و از هما روستا نیز تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این مراسم یادی از جاهد جهانشاهی منتقد و مترجم فقید تئاتر شد و سپس با حضور ایرج راد نشان عالی نوشین به همسر زنده‌یاد جهانشاهی اهدا شد. راد در این بخش از جاهد جهانشانی به عنوان انسان و منتقدی یاد کرد که بدون هیچ تعارف و دورویی حرف و نقد خود را انجام می‌داد.

مدیرعامل خانه تئاتر در ادامه سخنان خود از اینکه تا به حال مقاله، گفتگو یا نشستی درباره جاهد جهانشاهی و تأثیرگذاری وی در عرصه ترجمه و نقد تئاتر برگزار نشده است، ابراز تأسف کرد.

سپس تصاویری از هما روستا برای حاضران در مراسم پخش شد اما به دلیل اینکه این بازیگر عرصه سینما و تئاتر در بیمارستان بستری بود، نتوانست در جشن انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر حضور پیدا کند و تنها پیام وی برای این جشن قرائت شد.

روستا در پیام خود داشتن تئاتر خوب و تأثیرگذار را بدون وجود نقد کارشناسانه میسر ندانست و تأکید کرد: یک منتقد نیز باید به مانند یک هنرمند مدام روی خود کار کند و با مطالعه و آشنایی با سبک‌ها و اتفاقات هنری جهان صاحب‌نظر شود. این صاحب نظر بودن باعث می شود تا هنرمندان از طریق نقد تأثیرگذار یک منتقد آگاه، نقاط ضعف آثار خود را شناسایی و در رفع آن و در نهایت رشد تئاتر تلاش کنند.

در ادامه پیام، این هنرمند تئاتر سلیقه ای برخورد نکردن را به عنوان یک ویژگی مهم برای منتقد مطرح کرد.

بخش دیگری از مراسم جشن انجمن منتقدان تئاتر به معرفی سه کارگردان برتر تئاتر در سال 91 از دیدگاه منتقدان تئاتر اختصاص داشت که در این بخش حسن معجونی برای نمایش "مترسگ"، حمیدرضا آذرنگ برای نمایش "دو لیتر در دو لیتر صلح" و امیررضا کوهستانی برای نمایش "دیوار چهارم" به ترتیب جوایز سوم تا اول را از آن خود کردند.

معجونی جایزه منتقدان تئاتر را ارزشمندترین جایزه تئاتری‌ دانست که دریافت کرده است زیرا انجمن منتقدان به عنوان انجمنی خصوصی و بدون هیچ تنگ‌نظری دست به انتخاب هنرمندان می زند.

کوهستانی نیز بعد از دریافت جایزه خود از رامبد جوان و نگار جواهریان بازیگران نمایش "دیوار چهارم" دعوت کرد تا روی صحنه حاضر شوند و سپس با اشاره به اینکه عضو خانه تئاتر نیست، یادآور شد: من از این دو بازیگر سینما که با وجود شرایط و اتفاقات بهتر در عرصه سینما در تئاتر حضور پیدا کردند از طرف خانه تئاتر عذرخواهی می‌کنم. این عذرخواهی به خاطر بیانیه ای است که در خصوص حضور بازیگران سینما در تئاتر منتشر شد. امیدوارم خانه تئاتر برای عذرخواهی از بازیگران سینما که در این وضعیت رکود تئاتر باعث فروش تئاتر و حضور مخاطب در سالن های تئاتر شده‌اند، اقدامی انجام دهد.

جواهریان در ادامه سخنان امیررضا کوهستانی به اطلاع نداشتن خود از زمان برگزاری دوره های گذشته این جشن اشاره کرد و گفت: من برای اولین بارست که در جشن انجمن منتقدان حضور پیدا می کنم و تحت تأثیر این مراسم قرار گرفته ام.

طبق اعلام رسول صادقی رئیس هیأت مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر، حسن معجونی و امیررضا کوهستانی هر کدام با سه بار دریافت جایزه جشن منتقدان، هتریک کردند.

تقدیر از بهاره برهانی از خبرنگاران عضو انجمن و تقدیر از نیما دهقان تهیه کننده برنامه تلویزیونی "مجله تئاتر" و عباس غفاری سردبیر برنامه رادیویی "هفت اقلیم" از دیگر برنامه های جشن منتقدان و نویسندگان تئاتر بود.

مسعود فروتن که برای اهدای هدایا و جوایز در این جشن چندین بار روی صحنه رفت، در بخش تقدیر از نیما دهقان یادآور شد: من 400 تئاتر تلویزیونی تولید کرده ام و وقتی به عنوان تهیه کننده با نیما دهقان کار کردم، برایم تجربه بسیار خوبی بود و احساس جوانی به من دست داد. نیما دهقان در عرصه تئاتر تلویزیونی در شبکه 4 دارای جایگاهی مهم است اما نمی دانم چرا دیگر به تئاتر تلویزیونی نمی پردازد.

عباس غفاری نیز بعد دریافت هدایای خود برای با سابقه ترین برنامه رادیویی با موضوع تئاتر، از نبود حمایت لازم از سوی شورای شهر تهران و همچنین شهرداری از تئاتر و گروه های تئاتر گله کرد و یادآور شد: شهرداری هزینه های بسیاری را صرف بیلبوردهای مختلف می کند تا بدیهی ترین چیزها نظیر پاکیزه نگاه داشتن دست ها و یا پیدا کردن دوستان را به مردم یادآوری و آموزش دهد اما برای تبلیغات تئاتری هزینه سنگینی از گروه های تئاتری طلب می کند که امکان پرداخت این مبالغ برای تئاتری ها میسر نیست.

تجلیل از مدیر مسئول هفته نامه چلچراغ از دیگر بخش های جشن انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر بود که این فعال رسانه ای به دلیل حضور در مراسم یادبود زنده یاد قیصر امین پور در دزفول حضور داشت و در این مراسم پیام وی قرائت شد.

گروه "تی تووک" به سرپرستی ابراهیم پشت کوهی نیز به عنوان گروه برگزیده جشن انجمن منتقدان تئاتر معرفی شدند. در بخش برگزیدگان مسابقه مطبوعاتی انجمن نیز مهین صدری در بخش گفتگو، ساسان پیروز در بخش گزارش و افشین خورشیدباختری در بخش مقاله از جمله برگزیدگان این مسابقه بودند.

طبق اعلام رئیس هیأت مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر، بانک تجارت حامی مالی برگزاری جشن انجمن بود. حسن فتحی، سهراب سلیمی، خسرو احمدی و فرشید ابراهیمیان از جمله هنرمندان حاضر در این جشن بودند.

کد خبر 2166617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha