۱۲ آبان ۱۳۹۲، ۹:۳۱

گزارش خبری/

صدای سوت قطار در کوه های زاگرس شنیده نمی شود/ راه آهن ایلام در خانه متوقف شد

صدای سوت قطار در کوه های زاگرس شنیده نمی شود/ راه آهن ایلام در خانه متوقف شد

ایلام - خبرگزاری مهر: در حالیکه اردیبهشت ماه سال جاری پروژه راه آهن استان ایلام کلنگ زنی شد اما با گذشت ماهها هنوز به دلیل مشکلات مختلف عملیات اجرایی این پروژه آغاز نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، قطار در رویای کودکی بچه های ایلامی شاید بیشتر در نقاشی های کتابهای درسی و یا برنامه های تلویزیونی که همیشه  از ایستگاه خارج می شوند، خلاصه شود.

برای کوهپایه نشینان زاگرس با آن توپوگرافی خشن ساخت راه آهن سخت است ولی این روزها با پیشرفت علم و تکنولوژی قرار بود صدای سوت قطار در گوش نسل جدید از بچه های ما و کوه های سر به فلک کشیده زاگرس طنین انداز شود.

پروژه راه آهن استان ایلام از مصوبات چند سال گذشته دولت در استان ایلام بوده که در اردیبهشت ماه سال جاری توسط رئیس جمهور وقت کلنگ زنی شد ولی در حال حاضر پروژه با مشکلاتی مواجه است و عملیات اجرایی به درستی پیش نمی رود.

 قرار بود پروژه راه آهن ایلام طی دوره زمانی کوتاه به سرانجام برسد و فاصله ایلام از مناطق دیگر کشور را کوتاه و کوتاهتر کند ولی چند سال است که به عمل نمی رسد.

حمل و نقل ارزان، ظرفیتهای گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در ارتباطات اجتماعی و اقتصادی از بزرگترین مزایای خط آهن در این منطقه است زیرا به اذعان همه راه آهن زمینه ساز  توسعه و پیشرفت صنعتی و اجتماعی بهمراه داشته است.

در سالهای گذشته نبود امکانات از جمله راه زمینی، هوایی و راه آهن در ایلام باعث مشکلاتی شده بود که حتی هیچ سرمایه گذاری حاضر به سرمایه گذاری در این دیار مرزی نبود و این موضوع باعث زبانزد عام و خاص شده بود.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این استان دارای محرومیتهای خاص و منحصر به فردی بود که حتی مسئولان آن زمان توان رفع این مشکلات را نداشتند و همچنان در این استان ثروتمند کلمه ای نامبارک بنام"محرومیت" جا خوش کرده بود که باعث سلب آسایش آحاد مختلف جامعه شده بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و توجه ویژه دولتمران نظام به این دیار شجاعان و حماسه آفرینان دفاع مقدس یکی پس از دیگری مشکلات زیربنایی این استان رفع شد و محورهای ارتباطی استان روز به روز در حال توسعه هستند و با احداث راه آهن و داشتن پروازهای منظم و همچنین راه های ارتباطی مطمئن ایلام آماده سرمایه گذاری در بخشهای مختلف است.

استان ایلام با داشتن منابع گازی و داشتن زمینهای حاصلخیز کشاورزی و دارای طبیعتی  زیبا و مرتع برای دامپروری و دیگر مزایای دیگر آماده سرمایه گذاری در زمینه های مختلف است که می طلبد مسئولان با رایزنی با سرمایه گذاران در سراسر کشور زمینه را برای پیشرفت این دیار مرزی فراهم کنند.

یکی از شهروندان ایلامی در این خصوص گفت: طرح مطالعاتی پروژه راه آهن ایلام همزمان با استان کرمانشاه طی دوسال گذشته شروع شده که با تلاش مسئولان استان کرمانشاه این پروژه اجرایی شد و از ملایر به قصرشیرین متصل شد.

 محمد یعقوبی افزود: اما این پروژه در استان ایلام هرساله با وعده های توخالی مسئولان همراه بوده و حتی طرح مطالعاتی آن از اندیمشک یا کرمانشاه وصل نشده و تنها روی کاغذ مانده است.

 وی پروژه راه آهن ایلام با توجه به وجود روزانه پنج هزار نفر زائر در این استان ضروری دانست و اظهار داشت: به دلیل عدم رایزینی و نارکارآمدی مسئولان و دست اندرکاران استان به جایی نرسیده و سالانه اعتباری که برای مطالعات و شروع آن اختصاص می یابد و پایان هرسال به خزانه برگشت داده می شود.

یکی دیگر از شهروندان ایلامی گفت: مسئولان استان در خصوص پروژه  راه آهن ایلام با وعده مردم را سرگرم می کنند و این در حالی است که استان ایلام در زمان جنگ تحمیلی به آن توجه نشد که می طلبد دولتمردان زمینه توسعه را در این استان مرزی فراهم کنند.

 علیزمان محسنی افزود: با راه اندازی و بهره برداری از پروژه راه آهن کرمانشاه، تردد زوار و صدورکالا از طریق مرز بین المللی مهران بطور جدی کاهش می یابد و بیکاری در ایلام همچنان افزایش می یابد.

تاثیر راه آهن استان بر توسعه استان

معاون عمرانی استانداری ایلام در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: راه آهن کرمانشاه به ایلام به کلنگ زنی شده و یک واریانت 20 کیلومتری به پیمانکار واگذار شده است.

احمدکرمی با اشاره کلنگ اجرایی این پروژه عمرانی توسط مسئولان کشوری زده شده است،  افزود: در سال گذشته بیش از چهارمیلیارد و 200 میلیون تومان برای احداث راه آهن ایلام اختصاص داده شده است که امسال نیز مبلغ چهار میلیارد تومان نیز برای آن پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: حمل و نقل ارزان، ظرفیتهای گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در ارتباطات اجتماعی و اقتصادی از بزرگترین مزایای خط آهن در این منطقه است.

وی با بیان اینکه ایلام نیازمند احداث خط راه آهن است، تصریح کرد: با پیوستن ایلام به شبکه سراسری راه آهن، راه برای توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه نیز هموارتر می شود.

معاون عمرانی استانداری ایلام با اشاره به اینکه دولت در زمینه های مختلف توجه ویژه داشته است، تصریح کرد: احداث راه آهن در استان ایلام نه تنها در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و .. به استان کمک شایانی می کند بلکه راههای توسعه را برای استان به ارمغان می آورد.

راه آهن، استان را از بن بست خارج می کند

همچنین نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول،سیروان، مهران و ملکشاهی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در نشست با وزیر راه و شهرسازی بر توسعه راه های استان تأکید فراوان شده و قرار است در آینده نزدیک بسیاری از مشکلات راههای استان اعم زمینی، هوایی و راه آهن برطرف شود.

احمد شوهانی اظهار داشت: اتصال ایلام به شبکه سراسری راه آهن یکی از مطالبات به حق مردم استان است.

وی با بیان اینکه این پروژه عظیم و حیاتی در آینده ای نزدیک محقق خواهد شد، تصریح کرد: با پیوستن ایلام به شبکه سراسری راه آهن، این دیار مرزی از بن بست جغرافیایی خارج خواهد شد و راه را برای توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه نیز هموارتر خواهد کرد.

 

کد خبر 2167751

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha