۱۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۶:۱۳

مهر گزارش می دهد؛

پای "گلستان" به دریاچه کیو باز شد/ جاذبه نشاط بخش خرم آباد دوباره جان می گیرد

پای "گلستان" به دریاچه کیو باز شد/ جاذبه نشاط بخش خرم آباد دوباره جان می گیرد

خرم آباد - خبرگزاری مهر: با رسیدن آب چشمه گلستان به دریاچه کیو خرم آباد وعده ها برای دائمی شدن این جاذبه نشاط بخش شهر توریستی خرم آباد به تحقق نزدیک تر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بالاخره پس از گذشت ماهها از اجرای طرح نجات دریاچه کیو خرم آباد این دریاچه زیبا شاهد رسیدن آب چشمه گلستان بود تا بار دیگر امیدها به دائمی شدن این جاذبه شهر زیبا زنده شود.

هرمز نصیری شهردار خرم آباد ظهر شنبه در این رابطه به خبرنگاران گفت: علي رغم وعده هاي داده شده به همشهريان براي آبگيري درياچه كيو در طرح دائمي كردن اين درياچه، از روز جمعه سوم آبانماه حوضچه سراب كيو به صورت آزمايشي آبگيري و آبنماي تعبيه شده در آن محل نيز راه اندازي شد و از تاريخ مقرر تا كنون نيز آبگيري این دریاچه ادامه دارد.

وي افزود: عملیات اجرایی اين طرح پس از جلسات متعدد با مسئولين استاني و از جمله شركت آب منطقه اي و با ارائه مطالعات مشاور و طرح توجيهي توسط شهرداري در مهرماه سال جاري آغاز شد.

شهردار خرم آباد بیان داشت: شهرداری خرم آباد با مساعدت هاي استاندار لرستان و با كوشش هاي شبانه روزي كاركنان شهرداري خرم آباد به وعده خود مبني بر دائمي كردن درياچه كيو در زمان مقرر عمل کرده و خوشحاليم كه اين طرح سرانجام تقديم همشهريان شد.

وي با اشاره به ابعاد مختلف اين طرح، بیان داشت: در اين طرح بيش از سه هزار و 400 متر لوله گذاري انجام شده و با بهره برداري از آن توسط الكتروپمپ هاي قدرتمند به ميزان 100 ليتر در ثانيه به سوي درياچه كيو پمپاژ مي شود.

نصيري گفت: اعتبار این پروژه عمرانی که از مطالبات به حق مردم مرکز استان به شمار می رود حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان است که بخش از آن توسط استاندار لرستان تخصیص يافته است.

وی عنوان کرد: با توجه به اينكه ديدگاه استاندار لرستان نسبت به عمران شهري مثبت است به طور یقین سایر پروژه های عمران شهری نیز به همین روال تحقق يافته و مشكلات عمراني استان به ويژه شهر خرم آباد برطرف خواهند شد.

شهردار خرم آباد با اشاره به اینکه آبگيري كامل درياچه حدود یک ماه زمان می برد، تصریح کرد: برای زیبایی و هوازی بودن آب دریاچه سه آب نما با ارتفاع بالا نیز تدارک دیده شده که همزمان با طرح انتقال، احداث شده است.

نصيري در خصوص افتتاح و بهره برداري از اين طرح افزود: از آنجايي كه موعد آبگيري درياچه با مسابقات جهاني كشتي در خرم آباد همزمان شد، در روزهاي آینده با بالاتر آمدن سطح آب درياچه كيو، طي مراسم ويژه اي در كنار دست اندر كاران پروژه و مردم فهيم خرم آباد، در يك روز بياد ماندني دائمي شدن آب درياچه كيو را به طور رسمی گرامي خواهيم داشت.

بنابر این گزارش دریاچه کیو به عنوان جاذبه مهم گردشگری مرکز لرستان همواره در فصولی از سال رو به افول می گذارد و در نهایت خشک می شود تا مردم شهر خرم آباد همواره خواستار چاره اندیشی برای دائمی کردن و نجات این دریاچه از خشکی شوند.

این در حالیست که طرف دو سال اخیر با تغییرات صورت گرفته در مدیریت شهری مرکز لرستان چشم ها و نگاهها به سمت وعده شهردار این شهر برای دائمی کردن دریاچه کیو دوخته شده بود که به نظر این وعده در آستانه تحقق است.

در این راستا اولین چیزی که در ذهن متولیان امور شهری جرقه زد استفاده از ظرفیت چشمه های شهر خرم آباد برای دائمی کردن دریاچه کیو بود تا این طرح برای مطالعه به مشاور سپرده شود.

با توجه به این ظرفیت از ابتدا نام چشمه "گلستان" برای انتقال آب به دریاچه کیو روی زبانها افتاد و در این راستا خردادماه سال گذشته بود که برای نخستین بار شهردار خرم آباد اعلام کرد که طرح انتقال آب چشمه گلستان به دریاچه کیو خرم آباد به مشاور سپرده شده است.

سراب گلستان در دامنه تپه تاریخی قلعه فلک الافلاک قرار گرفته است و یکی از منابع تامین کننده آب شرب خرم آباد است. مازاد آب این چشمه پس از طی مسیری کوتاه به رودخانه خرم آباد وارد و از شهر خارج می شود تا به نوعی این سرمایه از دست برود.

در مجموع تخلیه سراب گلستان از منابع آب زیرزمینی به طور متوسط 964 لیتر در ثانیه معادل حجمی حدود 34 میلیون مترمکعب در سال است که ظرفیت خوبی برای احیا دریاچه کیو در فصول کم آبی محسوب می شود.

دریاچه کیو یکی از منحصر به فردترین و زیباترین دریاچه های استان لرستان و غرب کشور است که در شمال غربی شهرستان خرم آباد و در کنار پارک کیو قرار دارد.

"کیو"، در گویش لری مردمان خرم آباد به معنی کبود رنگ و آبی است و وجه تسمیه آن آب زلال و عمیق این دریاچه است که به رنگ آبی و نیلی دیده می شود.

آب این دریاچه از چشمه ای که در زیر آن قرار دارد تامین می شود. مساحت دریاچه کیو هفت هکتار و عمق آن بین سه تا هفت متر است.

کد خبر 2172578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha