۲۷ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۲۲

شناسایی و درمان بی‌نظمیهای قلب جنین/ جلوگیری از مرگ ناگهانی نوزاد

شناسایی و درمان بی‌نظمیهای قلب جنین/ جلوگیری از مرگ ناگهانی نوزاد

محققان در دانشگاه ویسکانسین موفق شدند سندروم کیو تی به معنای مرگ ناگهانی در دوران کودکی را در رحم مادر شناسایی و درمان کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سندروم کیو تی یک اختلال مادرزادی است که به صورت افزایش اینتروال QT در نوارقلب (ECG) خود را نشان می ‌دهد و ممکن است به بی نظمیهای بطنی و متعاقباً به سنکوپ و ایست قلبی و مرگ ناگهانی ختم شود. شایعترین شکل کلینیکی در بیماران دچار LQT، حمله ناگهانی یا ایست قلبی است.

بیماران دچار QT معمولاً دارای حملات قلبی مانند سنکوپ، ایست قلبی و یا مرگ ناگهانی در زمان کودکی و اوایل بلوغ هستند. این سندروم یک نفر از هر 2500 نوزاد را مبتلا می کند و همچنین عاملی برای تولد جنین مرده و مرگ ناگهانی نوزاد است.

اکنون محققان دانشگاه ویسکانسین در دانشکده پزشکی و سلامت عمومی در مدیسون اظهار داشتند که آنها توانستند این شرایط را درحالی که جنین هنوز در رحم مادر است شناسایی و درمان کنند.

رونالد تی واکای محقق اصلی این تحقیقات و استاد فیزیک پزشکی گفت: تاکنون پزشکان نمی توانستند یک شرایط جدی قلبی را چون سندروم کیو تی پیش از تولد تشخیص دهند. تحقیقات ما نشان می دهد که می توان این شرایط را در حالی که جنین هنوز در رحم مادر است شناسایی کرد. وقتی که بی نظمیهای تهدید کننده شناسایی شد می توانیم آن را درمان کنیم.

این محققان اعتقاددارند که خود نخستین آزمایشها را برای تشخیص دقت دستگاه نوار مغناطیسی قلب روی تعداد بسیاری از جنینهای در معرض خطر اجرا کرده است. این گروه 30 بارداری را بین سالهای 1996 و 2012 درویسکانسین و ژاپن بررسی کرده و بیمار را برحسب سابقه خانوادگی، ریتم قلبی مشکوک جنین و یا مرگ ناگهانی یکی از خواهران یا برادران در کودکی انتخاب کرده اند.

معمولا فاصله کیو تی (QT interval) یک سوم هرکدام از چرخه های ضربانها طول می کشد. وقتی که ضربان قلب افزایش می یابد، فاصله کیو تی کوتاه می شود. وقتی که فردی دارای فاصله های کیو تی بلند باشد این امر می تواند موجب تپش سریع قلب برای تلاش در ادامه کارکرد قلب شود از این رو نوعی بی نظمی در ضربان قلب مشاهده می شود. از این رو قلب سخت تر کار می کند که این امر در برخی از موارد به حمله قلبی و حتی مرگ منتهی شده است.

محققان با استفاده از نوار مغناطیسی قلب سیستم الکتریکی قلبی را ازیابی کردند و براساس نتایج یافته های خود که آنها را در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر کرده اند، موفق به تشخیص فاصله طولانی کیو تی در 21 جنین شدند که شش مورد آنها دارای بی نظمیهای خطرناکی بودند و به همین علت پزشکان تلاش کردند آنها را زود به دنیا آورند. این روش محققان دارای دقت و صحت 89 درصدی بوده است.

محققان اعتقاد دارند که سابقه خانوادگی نقش مهمی در این تشخیص ایفا می کند.

کد خبر 2177253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha