۲۸ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۴۳

مهر گزارش مي دهد/

سرانه فضاي مطالعه در شهرستان هاي همدان كافي نيست/فضای مجازی آفتی برای مطالعه

سرانه فضاي مطالعه در شهرستان هاي همدان كافي نيست/فضای مجازی آفتی برای مطالعه

همدان- خبرگزاري مهر: كتاب و كتابخواني باعث رشد فكري افراد جامعه است كه در اين راستا بايد به افزايش تعداد كتابخانه ها و سرانه فضاي مطالعه توجه شود چراکه اين نياز در شهرستان ها و روستاهای استان همدان به دليل دوري از مركز استان بيشتر محسوس است.

به گزارش خبرنگار مهر، ترويج و اشاعه فرهنگ كتابخواني در جامعه نيازمند ملزومات زيرساختي است چرا كه در اين صورت رشدي كمي و كيفي در راستاي ارتقا سرانه مطالعه مفيد در جامعه رقم مي خورد و بر همين اساس بررسي وضعيت كتابخانه هاي هر شهر و نوع تجهيز آنها به سيستم هاي روز نشانگر رشد مطالعه در آن شهر است.

طبق استاندارد برای هر 100 شهروند نیاز به هشت متر ربع فضای مطالعه است که استان همدان و بخصوص شهرستانهای آن از نظر استاندارد با این رقم فاصله زیادی دارد.

کمبود کتاب، تجهیزات، مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری، گرانی کتاب، به روز نبودن محتوی برخی کتابها نیز سبب شده تا حوزه کتاب و کتابخوانی شهرستاهای استان همدان با مسائلی روبرو باشد.

با توجه به اين مهم در صدد برسي وضعيت ساختاري كتابخانه هاي عمومي شهرستان هاي مختلف همدان برآمديم.

رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي كبودر آهنگ در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينكه شش كتابخانه مشاركتي و دو باب كتابخانه نهادي در شهرستان كبودرآهنگ فعال است، ادامه داد: دو باب از اين تعداد كتابخانه روستايي هستند.

سيد جواد معيني با بيان اينكه در كتابخانه هاي شهرستان كبودرآهنگ 77 هزار جلد كتاب وجود دارد، افزود: به ازاي هر صد نفر 54 جلد كتاب در كتابخانه هاي شهرستان كبودرآهنگ وجود دارد.

وي با بيان اينكه رقم شهرستان كبودرآهنگ به لحاظ سرانه كتاب براي هر نفر از ميانگين استاني و كشوري بالاتر است، عنوان كرد: پنج هزار و 100 نفر معادل سه و نيم درصد جمعيت شهرستان كبودرآهنگ عضو كتابخانه ها هستند كه در اين زمينه نيز كبودرآهنگ رتبه خوبي در استان و كشور دارد.

دو هزار و 150 متر مربع كل زير بناي كتابخانه هاي شهرستان كبودرآهنگ است

رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي كبودر آهنگ با اشاره به اينكه دو هزار و 150 متر مربع كل زير بناي كتابخانه هاي شهرستان كبودرآهنگ است، بيان كرد: سرانه فضاي كتابخانه هاي شهرستان كبودرآهنگ به ازاي هر 100 نفر يك و 48 صدم متر است.

معيني با بيان اينكه در زمينه سرانه فضاي مطالعه، شهرستان كبودرآهنگ از ميانگين استاني پايين تر است، اظهار داشت: مسئولان بايد در اين زمينه حمايت هاي لازم را انجام دهند تا بتوانيم سرانه فضاي مطالعه را افزايش دهيم.

وي با بيان اينكه مسئولان بايد حمايت كنند تا دو كتابخانه نيمه كاره در داق داق آباد و شيرين سو به بهره برداري برسد، ابراز داشت: كتابخانه داق داق آباد تا پايان امسال به بهره برداری خواهد رسيد.

رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي كبودر آهنگ با بيان اينكه كتابخانه اشرفي كبودرآهنگ مجهز به سيستك بلوتوث سنتر است، عنوان كرد: همه كتابخانه هاي شهرستان كبودرآهنگ مجهز به اينترنت پر سرعت هستند.

سيد جواد معيني با بيان اينكه بخش كودك و نوجوان در همه كتابخانه هاي شهرستان كبودرآهنگ راه اندازي شده است، ابراز داشت: پنج هزار و 500 جلد كتاب براي كودك و نوجوان در كتابخانه هاي كبودرآهنگ وجود دارد.

مشكل عمده كتابخانه هاي كبودرآهنگ كمبود زير بنا براي فضاي مطالعه در كتابخانه ها است

وي با اشاره به اينكه مشكل عمده كتابخانه هاي كبودرآهنگ كمبود زير بنا براي فضاي مطالعه در كتابخانه ها است، بيان كرد: حل اين مسئله حمايت مسئولان را مي طلبد.

رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي كبودر آهنگ با بيان اينكه تا پايان امسال يك ايستگاه مطالعه در شهرستان كبودرآهنگ راه اندازي مي شود، بيان كرد: رشد فكري مردم يك جامعه بستگي به كتابخواني دارد و در جامعه اي كه به كتاب و كتابخواني توجه شود آن جامعه به جامعه اي توسعه يافته تبديل مي شود.

رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي شهرستان بهار نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينكه امسال صد در صد كتابخانه هاي شهرستان بهار به اينترنت پر سرعت مجهز شدند، اظهار داشت: در شهرستان بهار هشت كتابخانه عمومي فعاليت مي كند كه از اين تعداد پنج كتابخانه شهري و سه كتابخانه روستايي هستند.

وي با بيان اينكه دو كتابخانه شهيد باهنر و آيت الله بهاري در شهر بهار واقع شده است، ابراز داشت: همچنين كتابخانه هاي علامه طباطبايي، فجر، امام علي، مرحوم نقي زاده و كتابخانه روستايي فرهنگ در ساير نقاط شهرستان بهار قرار دارند.

رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي بهار با اشاره به اينكه به زودي در همه كتابخانه هاي شهرستان بهار سامانه بلوتوث سنتر راه اندازي مي شود، ادامه داد: سامانه بلوتوث سنتر در راستاي فناوري هاي نوين اطلاعاتي و ارائه خدمات ديجيتال كتاب ها را در فرمت هاي خاص در اختيار مراجعه كننده قرار می دهد.

خوشخوان با اشاره به اینکه 3 هزار و 800 نفر عضو این کتابخانه ها هستند، گفت: 72 هزار جلد کتاب با 65 هزار عنوان در کتابخانه های عمومی شهرستان وجود دارد.

وي با اشاره به اينكه شهرستان بهار رتبه نخست سرانه فضاي مطالعه را در استان همدان دارد، عنوان كرد: تا پايان امسال يك ايستگاه مطالعه در بيمارستان آيت الله بهاري و دو كتابخانه مشاركتي در شهرستان بهار به بهره برداري خواهد رسيد كه با افتتاح اين دو كتابخانه سرانه فضاي مطالعه براي هر فرد در شهرستان بهار افزايش مي يابد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رزن نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در شهرستان رزن هفت کتابخانه فعال است، اظهار داشت: سه باب از این هفت کتابخانه روستایی و چهار باب شهری است.

علي اصغر توکلی با اشاره به اینکه سه هزار و 62 نفر عضو فعال کتابخانه های رزن هستند، ادامه داد: در شهرستان رزن 42 هزار و 382 عنوان کتاب و 48 هزار و 207 نسخه کتاب وجود دارد.

هشت هزار و 280 نسخه کتاب کودك در شهرستان رزن وجود دارد

وی با بیان اینکه هفت هزار و 636 عنوان کتاب کودک در شهرستان رزن وجود دارد، ابراز داشت: هشت هزار و 280 نسخه کتاب کودك در شهرستان رزن وجود دارد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رزن با بیان اینکه در کتابخانه های شهرستان رزن خدماتی مانند امانت کتاب، رزرو کتاب و عضویت ارائه می شود، عنوان کرد: علاوه بر این خدمات، خدماتی از جمله جستجوی منابع از طریق لوح فشرده از سوی سایتwww. ITLS.ir  ، طرح کتاب من، برنامه های فرهنگی، عضویت در شبکه کتابخوانان حرفه ای و طرح نظم کتاب نیز ارائه می شود.

توکلی با بیان اینکه کتابخانه های رزن دارای بخش کودکان و خدمات اطلاع رسانی، اینترنتی و بخش پژوهش است، عنوان کرد: تمام پایان نامه های دانشجویان شهرستان رزن در بخش پژوهش کتابخانه ها موجود است.

وی با بیان اینکه کتابخانه های ملا حسین قلی شوندی، شهید مفتح دمق، شهدای گمنام رزن، علامه دهخدا قروه و کتابخانه عمومی شاهنجوین دارای اینترنت پرسرعت هستند، افزود: دو کتابخانه شهرستان رزن مجهز به اینترنت پر سرعت نیستند.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رزن با اشاره به اینکه فقط یکی از کتابخانه های رزن مجهز به سیستم بلوتوث سنتر است، ادامه داد: کتابحانه ملا حسین قلی شوندی مجهز به سیستم بلوتوث سنتر است و سیستم سامانه پیام کوتاه نیز دارد.

علي اصغر توکلی با بیان اینکه کتابخانه مشارکتی شهید مطهری با همکاری آموزش و پرورش شهرستان رزن به زودی افتتاح می شود، اظهار داشت: این کتابخانه در آخرین روز هفته کتاب به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ایستگاه مطالعه ای برای شهرستان رزن در نظر گرفته نشده است، عنوان کرد: در هفته کتاب باید در راستای ارتقا فرهنگ کتابخوانی در مناطق محروم و روستا ها تلاش شود تا همه مردم بتوانند ار کتاب و کتابخانه ها بهره مند شوند.

سرانه فضای مطالعه در ملایر کافی نیست

سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی ملایر نیز گفت: کمبود سرانه فضای مطالعه تنها مشکل شهرستان ملایر در رابطه با کتابخانه‌های عمومی است.

مهدی آخشیک با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های پیشرفت کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملایر تعامل با اعضای انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی است،افزود: همت کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملایر بر این است که سال 92 از ظرفیت‌های موجود در انجمن‌ها و کمیته نهضت مطالعه مفید استفاده شود.

وی به انجمن‌ کتابخانه‌های موجود در شهرستان ملایر اشاره کرد و گفت: ملایر پنج انجمن در سطح شهرستان دارد که بیشترین تعداد را در سطح استان به خود اختصاص داده است.

آخشیک به ضرورت توجه به حیطه کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملایر بر آن است تا فرهنگ کتاب و کتابخوانی را از سنین پایه پایه‌گذاری کند.

وی با تاکید بر بالا بردن سرانه مطالعه مفید اضافه کرد: با توجه به سیاست‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی، ارائه سیر مطالعاتی در زمینه‌های مختلف در دستور کار است.

آخشیک با اشاره به اینکه ملایر مشکل چندانی در زمینه کتابخانه‌های عمومی ندارد عنوان کرد: کمبود سرانه فضای مطالعه تنها مشکل این شهرستان در رابطه با کتابخانه‌های عمومی است.

وی عنوان کرد: شهرستان ملایر چهار هزار متر مربع سرانه فضای مطالعه برای 300 هزار نفر جمعیت دارد.

سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی ملایر با اشاره به وجود 6 حوزه علمیه در ملایر، 15 هزار دانشجو و طیف گسترده دانش‌آموز گفت: با توجه به جمعیت شهرستان، کمبود سرانه فضای مطالعه را داریم که این مشکل با احداث کتابخانه مرکزی ملایر رفع خواهد شد.

کد خبر 2177883

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha